|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ett litet problem med min 528 -00, jag hoppas vi varje fall att det är litet. Ibland är bilen svår startad, jag får nöta ett tag. I och med det blir bilen riktigt seg på låga varv. Alltså den svarar dåligt. Tankarna går direkt till dåliga Vanos? Men ska en motor som gått 10500mil redan ha dåliga Vanos? Det är inte alltid den gör så här, hänt två gånger och jag köpte bilen i söndags. En grön lampa lyser alltså dax för servic. Tacksam för svar / Jonas | |
|
Dålig vanos på den motorn har jag inte hört något direkt om faktiskt. Sitter det något sportfilter på insuget tro? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Nej allt är orginal, och filtret ser mycket bra ut. Nej jag har inte heller hört om Vanos problem. Och inte på den motorn nej. Kan det var något så enkelt som stift eller? Insugsläkage? Fast du borde den kanske ha hög eller ojämn tomgång. | |
| Kan det kanske vara någon lambda? | |
|
10500 mil innebär dags för inspektion II, och det innebär i sin tur dags för nya stift så det kan vara så enkelt. Är den svårstartad när den är kall eller bara varm? Om det gäller när den är varm så kan det vara bränsletrycksregulatorn som inte håller trycket uppe. Lambdan bör inte orsaka startsvårigheter. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Jaha, jag har fått höra att det ska vara vid 12tusen mil men det förklarar ju varför lampan just har börjat lysa. Den är bara svår startad när den är varm. Tack för tipsen! Förresten vars sitter regulatorn? Är det något man orkar byta själv eller kräver det att man riverisär hela bilen? | |
|
Jag vågar inte säga med 100% sannolikhet på just din motor, men på min 528 -97a så satt regulatorn i fuelrailen, det är inte jättesvårt att byta själv. Länk , nummer 7 på den bilden är det. normalt sett så borde Inspektion II vara gjord vid detta laget, men det beor lite på hur man har kört bilen med. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Fundering: vilken grön lampa har börjat lysa? FP |
|
|
Sista lampan innan den oranga på serviceindikatorn gissar jag :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Då är det ju ännu en tid kvar till service, sen återstår att se vilken typ, inspekt, olja osv. Inspekt II bör infalla runt 8000-10000 mil vill jag minnas. När gul lampa tänds så bör man planera in service, och röd lampa tänds när man väntat för länge. FP |
|
|
Borde vara en sen Inspektion II om allt är servat som det ska, eller extra servat någon gång. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Ja hade strul me min vanos, o den hade bara gått 3000 mil. Så visst KAN vanosen börja spöka i "tidig ålder" ///Schumi |
|
|
Vad hade du för problem och vilken var lösningen? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Ja kommer inte ihåg alla "tekniska termer" men den drog mer soppa och den lät som en gräsklippare. Lösningen blev att sälja bilen :) ///Schumi |
|
|
Jag ber vid min gud att det inte är vanos problem. hade det varit Vanos så tror jag nog att jag hade hört det. Japp den sitter på samma plats. Jag ska prova byta den och se vad som händer för hoppningsvis så är det den. Va den dyr förresten? |
|
|
runt 700:- vill jag minnas, den nya ägaren fick med kvittona så jag kan inte dubbelkolla. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Nu har jag iallafall beställt en regulator. Hoppas det det är den som spökar nu. Den gick på dryg 600spän | |
| Varför gör du inte en feldiagnos bara? Det kan vara kam/vev axelgivaren som är kass. Inte alls omöjligt. En felsökning på dator går på max 500 spänn på BMW. Då får dem fram en/fler felkoder och då kan du ta ställning till vad som behövs köpas. Jag skulle väntat med att montera en ny regulator förrens efter en diagnos! | |
|
Diagnosen säger sällan eller aldrig om regulatorn, kam eller vevgivare är trasigt, då ska det vara riktigt trasigt om en felkod ska läggas upp. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Om den framförallt går segt i samband med att den har varit svårstartad är det förmodligen som tidigare inlägg, en givare som har pajat. Jag hade liknande symtom och då var det kamaxelgivaren som var dålig. Om givaren inte fungerar som den ska används väl inte vanosen. |
|
| Hade exakt samma strul med min 528i Touring -99:a. Lämnade in på feldiagnos (443 kr). Ena kamaxelgivaren hade registrerad fel. Bytte den själv och bilen går som en klocka. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.