AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.628

Vinterförvaring, vad göra?

Sida 1 av 2
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tjing!

Jag undrar vad som är bäst och vad jag bör tänka på.
Ska ställa undan bilen i vinter.
Den kommer att stå ute, men har köpt en pressening.

Ska jag ha press under bilen så att fukten inte kommer åt underifrån?
Ska köpa "torrbollar" så att dom suger åt sig fukten som uppstår i bilen.
Ska ta ut batteriet.

Något annat jag bör tänka på?

Tacksam för tips!

Mvh

Tommyv6:

Denna fråga kommer alltid upp lagom till hösten kanske hittar du svaret på dessa länkar:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Starre: Tackar, mycket mat nyttigt :)

Mvh

Tommy

beemoholist
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Pressening och utomhus är ofta lika med repor, försök skaffa en garageplats.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Smerto: ajdå...

Jag har tyvärr inte råd:(

Bor i Stockholm och billigaste jag har hittat är ca 1200 permånad.

Sjuka priser på garage...

Mvh

beemoholist
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Om du har bilen tex hemma på tomten kan du ju bygga ett "båthus" runt bilen så pressenningen inte ligger direkt på lacken. Om det inte är möjligt skulle jag föreslå en rejäl vaxning före vintern och ingen täckning. Bilar är ju ändå gjorda för att vara ute...

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Tommyv6

Garage i Sthlm är fasansfullt dyrt. Jag har en garageplats på S Mälarstrand och betalar 1250/mån vilket folk brukar tycka är ett fynd.

Mitt tips är att skaffa förvaring utanför stan, hos någon som har garage eller en lada ståendes. Att vinterförvara bilen på gatan i Sthlm är inte att rekommendera! Hör med vänner och bekanta, sätt in en annons, efterlys på forumet.

När jag hade min första BMW (en 318 för 400 år sedan) fick den övervintra i garaget hos mammas granne i Blekinge som dessutom var mattant på min lågstadieskola. Nåja, det var väl lite OT.

Då får du dessutom en trevlig resa i samband med att du tar fram bilen igen på våren.

ha
734
haack
X3 30d -18

har du möjlighet att åka en liten bit norrut så kan jag ordna en plats. maila mej för mera info.

kille_940@hotmail.com

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tack för alla tips!

Ska fundera lite....

VillaRosa: Så du tror att bilen "pallar" med en massa snö på taket osv?
Den står nu på tomten hos mina föräldrar i västernorrland, blir lite mer vinter där än i stockholm.

haack: jag återkommer via email, tackar...

Mvh

Tommy

beemoholist
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Herregud, ni stockholmare behöver de extra pengar ni tjänar mer i lön än oss andra. Här har man ju garage för 170 kr/mån. 1 tim:s färd från centralstation sthlm (nattetid).

Båthus är nog annars en ganska bra provosorisk lösning för förvaring av bil.
Lacken tar ju rätt mycket stryk av att stå under regn o rusk hela tiden.

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Stavros: Var bor du? ska nog fasiken flytta :)

Jo, båthus ska jag försöka med, dock väldigt blåsigt där bilen ska stå uppe på en höjd..

beemoholist
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tommyv6: Eskilstuna. Men jag har nog haft tur med mitt garage. Centralgaragen under stora huskomplex brukar kosta mellan 300-400kr ;)
Har fixat uppställningsplats för 700:-/ året idag!
Vischan dock, men det kan det vara värt.

/T
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Stavros: Grymt billigt även i centrum då..

Nanker, bra där :)

beemoholist
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Hittar ingen tråd där jag får svar på en fråga... Om man kopplar bort batteriet över vintern, hur gör man när man öppnar dörren, med C-lås när batteriet är bortkopplat?
Det går normalt alltid att nödöppna framdörrarna även utan ström. Oftast är metoden att hålla upp handtaget innan man vrider nykceln till öppningsläge, ev. förbi det vanliga läget.
Inte sällan går det lite trögt osv eftersom man normalt inte använder detta öppningsläge.

FP
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
På min E24 går det att öppna utan ström. Har inte fjärröppning, men väl centrallås. Verkar funka som ett vanligt manuellt lås när det är utan ström, dvs man får gå runt och låsa för hand överallt.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Här uppe i norrland betalar jag 200 kr för hela vintern i kallgarage...de ni ;P
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Twalle, billigt :) jag har nu bilen hos föräldrarna IOFS utomhus, men betalar 0:-

beemoholist
Att lacken skulle skadas av regn och rusk är nog en skröna. Lacken är nog känsligare för starkt solsken. Se på de jänkare som stått ute i torra regioner. Lacken helt borta!Men för att hålla ytrosten på avstånd, vaxa bilen noga! Glöm pressenningen, den klarar sig ju bra utan resten av året./ Putsbögen.
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Jag fick lov att ställa bilen hemma hos en vän i deras värmegarage hela vintern gratis :) Tackar & tar emot :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.