AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.532

Effekt på polisens kärror?

Sida 2 av 2
Det finns polisbilar som har diesel, kanske blir det vanligare och vanligare?

Flåklypa
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Som någon påpekar tidigare i tråden är det för ens egen del ointressant hur mycket effekt polisens bilar har. Polisen har, till skillnad från oss undersåtar, många bilar, spikmattor, helikoptrar och våldsmonopol så det lönar sig sällan att försöka köra ifrån dem.

Det var bättre, om inte annat coolare, på 60-talet då Farbror Blå körde Porsche 911. Jag har dessutom i gamla DDR varit med om att bli jagad av Volspolizei i en ylande Wartburg med tvåtaktare. Hur enkel som helst att köra ifrån men man muckar inte med östtyska poliser. Man mutar dem.

Eller typ1 cabriolet för trafikdirigering. Lite humor kanske att gamla autobahn polisen "polizei 144" numera namnger ett framgångsrikt "fartdåre" team.
Stephan: Nästan alla ambulanser är numera turbodiesel. Iallafall de med stjärna i nosen.

Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Vad jag har hört är det inte helt ovanligt att de har R/Aero maskiner i sina målade bilar det beror lite på årsmodell. Diskuterade nämligen det med en bekant som mekar mkt ryckbilar.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
"Nya" polisbilar brukar väl vara 2.5T vad jag vet. Har den loggan bakpå iaf. Då har den 210 hk och gör 0-100 km/h på cirka 7 sek. Inte jättesnabbt, men snabbare än de flesta andra bilar iaf... och snabbare finns ju att tillkalla. Försök köra ifrån en heli, ex.vis.

Wilhelm Svenselius
An
39
Andreas Plaketti
530dA Touring -01
Här där jag bor, (Kramfors) har Polisen nu inskaffat en XC70 D5, smart, eftersom dom står på tomgång "hela" dagarna osv.
Snackade med en polis i lördags natt, Han sa att de flesta av volvo v70na var Originala T5or med 250hk, Och bilen han körde var en Saab 9-5, och de var i princip oftast i Aero utförandet. Det som flera av deras saabar hade utbytt var växellådan sa han.

fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Enligt VADIS (ETK på Volvo-språk) är det som tidigare nämnt bara grövre krängningshämmare och fjädrar som skiljer på polisbilarna. Ingenting motormässigt alltså.

-- fjalar
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Lite OT: Volkspolizeis fartmonster. Wartburg 353 med 50 hästar.

Länk

Hmm, är det någon som minns herren som skulle köra ifrån polisen med sin CRX? Har för mig att han var runt 40-45, och det kanske var 4-5 år sedan.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
kaptenlöjtnant: Jag minns honom! Fast det var nog närmare tio år sedan vill jag påstå... Hans förklaring efteråt var att han tyckte det kunde vara kul att för en gångs skull få försöka köra ifrån polisen, att han totalkvaddade sin bil verkade han inte bry sig om.

När jag jobbade på VW förra året fick jag berättat att polisbussarna har förstärkt hjulupphängning så att de ska klara av att köra över ett normalt farthinder i 90 km/h utan att fjädringen slår i botten.

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
itouch: Att dom har bytt växellåda i Saabarna är väl inget konstigt? Det får ju alla Saabägare göra... ;)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man skulle väl bli något skraj om man stötte på en sådan här Länk :)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Snabbare än Wartburgen

sonofagun: hahaha vad va det för polisbil som hade minst 200hk UTAN turbo då? hahaha dagens roligaste! är du allvarlig?? :-/

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
för ett tag sen så satt jag o en polare o lyssna på polisradion, då hade en av deras maja-bussar fått växellåds-ras. det tyckte vi var hur kul som helst! :D
skadeglädjen var på topp

här i stan kör de nu bl.a. en xc70 d5, idag när göran persson var på besök så stod just denna xc70:n längst fram o stoltserade, antagligen för att de skämdes så för alla de förruttnade volvo 940:sar som oxå är i bruk fortfarande. de hade väl parkerat de risigaste bilarna längst in i polisgaraget så att de slapp skämmas när de fått så fint besök på torget.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
G.i.Sthlm verkar klara sig ganska bra ;)

/// Bimmarkomanen
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
När jag gick i skolan (fordon transport) föreläste halmstads trafikpolischef Benidiktusson om en massa skit gällande övervikt å annat trams.. Senare fick vi även provskjuta med laser och kolla deras utrustning i bilarna.. Den civilbil (vit V70 gamla modellen) hade ca 300 hk enligt honom.(annan programvara i motorn sa han om jag minns rätt) Säkerligen är till största del polisens bilar orginal i motor mm, men det finns säkert ett antal bilar som har "hottats" en del också. har även läst i bilprt för X antal år sen om polisens bilar där det framgick att deras hjulupphängning/chassi va förstärkt pga den höga extravikt de jämt släpar på samt få bättre kursstabilitet i högre farter.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.