AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.531

Effekt på polisens kärror?

Sida 1 av 2
Vad tror ni effekten ligger på hos polisens v70/xc70 spisar?? Nån som har exakta siffror kanske, lr kan gissa sig fram?

/// Bimmarkomanen
Ingen som har kört rödljusrace mot dom?:)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det har diskuterats i en egen tråd tidigare. De flesta av polisens bilar är effektmässigt helt i originalutförande, men vissa av bilarna är något trimmade. Jag har inga siffror, men det är ingen större effektökning det rör sig om...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Polisens bilar är bara förstärkta i chassit för att klara den extra tyngden av all utrustning. Motorerna är orginal, ialla fall på de målade bilarna.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Många av V70 är 250hk o SAABar ligger där nånstans oxå skulle jag tro....

BMW - Beroende Med Wilja!
Förutom klistermärken och en toppfartshämmande ljusramp så ligger det ca. 250-300 kg utrustning i bilen och torde vara en av anledningarna att dom ofta ses i diket vid biljakt...

Det som funnits häromkring på 90-talet är länstrafikgruppens civila bilar som varit något chippade.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Red_wings05: Vadå förstärkta i chassit? Nu blir jag nyfiken, har jobbat med polisbilar men aldrig sett någon förstärkt. Dom flesta polisbilar är fruktansvärt trötta. Känns som man kör ifrån dom med mammas saab 99cl

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Subidius:
Av de svart jag fick av en släkting (polis) så uppfattade jag det så. Kan inte svara på exakt vad de byter förutom grövre krängningshämmare och andra fjädrar.
Men de modifikation som är gjorda är för att bilen skall klara den extra vikten utan att bli trafikfarlig. Alltså inte för att kunna köra ikapp sportbilar.
Grejen är ju att om man sticker från polis nr1 så pratar han med polis nr2, dom behöver inte åka gt3:a för att snyta oss. Ibland har dom försökt att åka ikapp sportigare bilar men det slutar oftast med gråt och tandagnisslan under förutsättning att den jagade är en klåpare... Intressant detalj är att fordon under utryckning inte ska köra fortare än 120...lycka till.
Vanligaste polisbilarna är V70 2,4T/2,5T tillsammans med 9-5 2,3T. Dessa bilar är original. Således är effekten mellan 170-210 hk.

Det förekommer även T5:or bland polisbilarna.

Automatlåda, blåsljusramp och mycket utrustning gör att bilarna inte är några raketer. För att kompensera den extra last bilarna bär på är de ofta utrustade med styvare fjädrar/stötdämpare. Vanligt är också större hjul med bredare däck.
kaptenlöjtnant: Det råder inga restriktioner kring hur fort ett utryckningsfordon får köra under utryckning. Föraren av utryckningsfordonet bär dock ansvaret i händelse av olycka där denne överträdit gällande regler.
hmm, så original på de flesta då. det trodde jag inte..

/// Bimmarkomanen
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
En bekant har faktiskt rödljusrejsat med polisen. Hon åkte i sin pappas Z3 M cab och polisen i sin volvo v70. Det var vid hjulstakorsningen på E18 i stockholm, där man får köra upp till 110 då det blir grönt. Gissa vem som vann? :)

Hade inte polisen en maxfart på sina Volvo V70 då de var för instabila att köra lite fort med?
An
291
Antiloop
E38 728iA
Äger själv en gammal "civilare". Det som är gjort med den är att de har svetsat några extra stag i bagaget för bättre vridstyvhet. Motorn bör vara original, känns så i toppfartsregionen iaf.

Är god vän med en polis, han brukar välja D5an för han tycker den går bättre än deras trötta bensinare.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
MD: Jag har också drömt om att få stå sida vid sida med polisen just där. Som upplagt för race! =)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Jag kan ju säga att jag såg en polisbil som drog på från stillastående när han slog på blåljusen...

Det var då ingen originalare iaf, minst 200Hkr med tanke på extratyngden i bilen, jag ahde inte haft en chans med morsans volvo 850 som ändå har 173 hkr..

jo, alla är nog inte monster, men med tanke på tung utrustning så lär de ha ngt under huven..

sonofagun:
exempelvis en v70 2,5t har ju 210hk så visst kan den varit original...

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Jo men det var ingen turbo...

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Är det någon som vet varför polisen, ambulans etc inte kör diesel? Borde vara det mest ekonomiska för oss skattebetalare?

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
När jag praktiserade på Ambulansen fick jag höra att bilarna (polisens) är toppmodellen av Volvos modeller och ej trimmade.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.