|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Det är självklart helt galet att det skall skilja så pass mycket imellan ett par dagar/veckor! Jag bytte in min E46i årsm 2001 tillverkad 2000 i okt, reggad i november. BMW tog ingen hänsyn till modellskiftet eller att den var sent tillverkad. "Always a driving machine" |
|
|
Kenta - hur länge hade du haft den innan du bytte in den? Till mig har två bmw-försäljare nu per telefon lovat dyrt och heligt på sina mammors gravar att det inte är någon skillnad i inbytespris på en 2005-12 och en 2006-1 som gått lika långt. "Båda är 2006" säger de. "Det är allt vi bryr oss om" säger de. |
|
| Om man tycker om en bil så köp den. Vad andra tycker spelar ingen roll, bara man blir nöjd själv. Ett bilköp är alltid en dålig affär ekonomiskt men pengar är väl inte allt. | |
| BMW gör tydligen ingen skillnad på inbytespris om den är tillverkad 2005 eller 2006 om modellåret är 2006. Ditt pris är ca 20000 billigare idag. Du slipper vänta.Its your life. | |
| Ja en bil tillverkad i december räknas ju som -06 (i detta fall), att det skulle vara skillnad mot en tillverkad i januari har jag då aldrig hört talas om. Däremot jämför du ju med en ny bil, vilket skulle bli årsmodell -07. Där kommer du förlora vid ett inbyte och det kommer garanterat äta upp den eventuella skillnaden som du tjänar idag. Sen skrev jag knappt 10% rabatt vid nybilsköp. 8% (vilket ju är knappt 10 :)) är definitivt inte ovanligt för privatpersoner. Hör med flera handlare så kommer du säkert upp i den rabatten! Jag ser inte att du kommer tjäna på denna affär jämfört med en ny bil. Som flera nämnt, speca en ny bil som du vill ha den, pruta och jämför. | |
|
Hos Mercedes och jag har för mig att det är på samma sätt hos BMW så har handlaren 12% i marginal alltså deras vinst på varje bil innan rabatter. 5-8% går att få ska man ha högre rabatt än så så vill det till att man har väldigt bra kontakter och är trogen kund. Undantag givietvis för utgående modeller. Keep Your Distance! |
|
|
BMWsäljaren sa till mig att 5% är standardrabatten till privatkunder.Jag fick 6%.För att jag var "special" Hade haft flera BMW innan. Mer rabatt ges inte.Då ska man ha ett företag. |
|
|
fastEddie: jag fick 8,2% utan vare sig historik hos handlaren eller eget företag. Men man måste vara lite tuff och beredd att gå därifrån om man inte får rätt pris. Jag är ny på forumet & känner dig inte - så jag ber om ursäkt om det känns som att jag dissar dig och din bilaffär, det är inte meningen :) Vill bara påpeka att det visst går att få mer än 5-6% med rätt försäljare. Ett tips är att sätta upp några prisgränser för sig själv, t ex: * Priset jag själv börjar förhandlingen på, t ex 340000,- * Mitt mål med förhandlingen, t ex 346000,- * Absolut högsta priset, t ex 350000,- så blir det lite lättare att ge rätt signaler till handlaren. Tålamod är också a och o. Vänta ut försäljaren, be honom tänka över ditt anbud och höra av sig, avryt för att ringa ett samtal i en kvart osv osv. Det är f ö mitt problem, viljan att ha bilen vinner över tålamodet... =) |
|
|
Vi kan tycka vad vi vill avseende årmodeller, tillverkningsmånad och första regdatum. Jag och säkert de flesta här tycker att om man köper nya modellen och tillvekning och registrering varit i slutet av året så borde det skilja väldigt lite till en bil av samma modell och en månad senare tillverkning och registering. Men vad jag har sätt, hört och upplevt så går handlarna på å "Always a driving machine" |
|
|
Sorry han inte klart riktigt! Jo handlarna går enligt mig och vad jag hört och upplevt hårt på första regdatum. Jag hade min 320 ci i två och säljat ren motiverade inbytes priset att det inte var en 01à. Jag kan tänka mig och hoppas att detta ändras om ett par år. "Always a driving machine" |
|
|
Elaka katten Känns inte som att du dissar mig på något vis. Jag läser allt med intresse. Jag är nog inte så tuff i förhandlingarna. Kan bero lite på att jag har råd att betala vad vi kom fram till. |
|
|
Jag fick lite över 8% och tänker göra mitt bästa för att komma ännu högre på min nya 330/335. Keep Your Distance! |
|
|
När jag har bytat 3-4 ggr så kanske jag får 8% med :-) Jag hade inbyte. Har jag alltid. Finns ingen som vill/kan köpa två år gamla bilar privat. Hoppas inte säljarna läser detta! |
|
|
fastEddie: Har också alltid inbyte, orkar inte hålla på och sälja den gamla privat. Keep Your Distance! |
|
|
De kommer alltid med inbyten man inte är intresserad av också. Btw jag lade till M-ratten och M-knoppen i samband med dynamic för tusenlappen :-) Känns så mycket bättre. |
|
|
fasEddie: ....det är så synd att man inte kan få M-paketet och dess smådetaljer utan alla j*vla M-märken överallt. Bilen ser så snygg ut utifrån och klädsel/ratt/växelspak är underbara. Men, så sätter man sig i bilen bland alla dessa tramsiga M-märken och helt plötsligt känner man sig som man sitter i en E46 318 med fyrdubbla fejkade avgaspipor ute i Södertälje. Usch och fy. //H |
|
Njuren |
Alltså kan man utgå från att man får 8% som privatperson över hela landet? |
|
Var inte överkänslig.Acceptera pojken inom dig. Jag tycker det är coolt med de små rara M_ärkena. |
|
|
The deal is done. På onsdag kan jag hämta ut den. Gick på magkänsla. Fick med en uppsättning till 158-fälgar med vinterdäck på, velourmattor, gummimatta till bagageutrymmet och lite annat billigt mellan. I värsta fall, ifall det känns för stötigt och hårt med 17" så säljer jag all kromen till någon södertäljebo och tjackar 16-tummar istället samt stoppar vinsten i fickan. Hoppas nu det blir bra. Jag älskar hur bilen känns. |
|
|
Gratulerar! Tror inte du tycker den är stötig. Har provat med 17" och dynamic.Känns förvånansvärt komfortabelt.Samtidigt går den otroligt harmoniskt och fast i svängar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.