AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.171

Bra pris på överbliven 2006:a 325-touring

Sida 2 av 4
Ct
31
Cthulhu
325i Touring -06
Tja antingen lyxar jag till det och byter in den med nya schyssta modeller 2009, slipper besväret med service, vagnskadeförsäkring och besiktningar, eller också tänker jag "good enough" och har den tre år till, med små eller obefintliga billån. Har inte riktigt bestämt mig för hur länge jag vill ha den.
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag vet inte hur det fungerar med butiksbilar och lagerbilar nuförtiden men min förra bil köpte jag ny -02 och det var en tre månader gammal bil. När jag begärde in offert på en ny bil, så tyckte jag att det blev lite dåligt pris ÅF själva föreslog att jag skulle köpa en skyltbil som var tilverkad knappt månader tidigare då den hade ungefär samma utrustning som jag ville ha ( de fick hänga på ett drag) Jag fick ung 8% på min tänkta beställning medan jag fick 15% på skyltbilen. Förklaringen jag fick var att deras inköpspris på skyltbilar var lägre varför de kunde ha ett lägre utpris. Jag fick 15% på en två månader gammal bil, med samma årsmodell som jag skulle beställa varför jag tycker att det borde gå att få lite mer på ditt objekt, men som sagt detta var några år sedan. Beställer du en ny -07:a rent bör du utan gråt få lös den för 345 tkr varför 1000:- i mån i värdeminskning pga ålder låter snålt.
Ct
31
Cthulhu
325i Touring -06
Enligt flera personer så är 10% på en nybeställning bara att glömma om man är en privatperson.

Hur får ni era fantastiska rabatter? Är det bilbyte varje år och vip-treatment eller nåt?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
10% på nybil är väldigt sälsynt. Mellan 5-8% är normalt.
Freude am F: Det beror ju helt på vilken bil man köper och var i modellcykeln den är. Om man köper en E61 nu får man ju ruskigt bra priser eftersom den är utgående, jag tittade själv på en 525 touring innan jag bestämde mig för 325 touring. På 525:an var man och nosade på 15% rabatt, men då är det ju också som sagt en snart ersatt modell. På 325:an fick jag fortfarande en rejält bra rabatt, fast det är svårt att jämföra eftersom det var med inbyte.

Att få 10% på en fabriksbeställning tror jag enbart händer om du är småföretagare alternativt byter bil väldigt ofta och dealar med samma säljare imho...

//H
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Så är det!
Max 10% på ny modell ges kanske i följande fall!
Regelbunden kund (3-4 köp)
Företagare eller bästa kompis!
CA 7% PÅ EN NY MODELL ÄR NOG EN BRA RABATT FÖR VANLIG DÖDLIG!

"Always a driving machine"
No
12
NorthSweden
330d xDrive M-Sport -14 (F31)
Det låter som att du fått ett hyggligt pris. Köp, om det är den utrustningen som du vill ha och inte änner att du måste avstå från något du verkligen vill ha på bilen.

I Luleå finns en demobil, 325xiA -06 som gått ca 1200 mil till salu för 378'. Lycka till att sälja den för det priset...

Länk
Cthulhu,

tänk på att när du säljer den kommer bilen att vara en 05a enl det svenska sättet att se det. Inom mindre än 4månader kan du få en riktig 07:a. Är man med i Företagare in Action kunde man iallafall förut få 10% på BMW så jag tycker inte att det pris du fått är någon kioskvältare precis.

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Jag beställde precis en 325iT med ungefär samma spec och fick efter en del prutande med två olika firmor ner priset lite mer än 8%. Kul att se att det verkar vara ett bra pris, hade också hört att "10% ska man få på en ny bil"... Hur mycket man kan pruta beror också på bilens spec eftersom bilfirman har olika marginaler på grundpriset, utrustningspaketen och styckutrustningen. Mest kan man naturligtvis pruta om man väljer fritt i utrustningslistan, minst om man plockar paketen som redan är prispressade.

Cthulhu, en liten räkneövning. Om vi utgår från nypriset 371 ksek och tänker oss en värdeminskning på 7% (gissad siffra, normal värdeminskning är 12-13% sådär under första året) är vi nere på 345 ksek. Prutar du 8% hamnar du på 317 ksek. Så får du med vinterdäck på alufälg för 12-13 (?) ksek (BMW originalfälg eller inte?) och då är du uppe på ca 330 ksek. Alltså en ganska hyfsad affär.
Ct
31
Cthulhu
325i Touring -06
Hur pass allvarligt är det att "den med svenska sättet att se det" är en 2005:a? Skulle det ha gjort stor skillnad om den var tillverkad i januari istället för i december alltså?
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Japp det är en stor skildnad om du skall byta in bilen!
Men om du skall ha kvar bilen i 6 år så kommer självklart
inte skildnden vara så stor.
Men på 3 år skulle jag gissa på att skildnaden i ett eventullt
inbyte hos BMW skulle vara 40000:- i runda slängar kanske!

"Always a driving machine"
Ct
31
Cthulhu
325i Touring -06
Så Kenta, du påstår att tom BMW själva går på tillverkningsår istället för på årsmodell när de sätter sitt inbytespris... vansinnigt!

Jaha då får jag nog försöka tjafsa ner den lite till
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
e61 utgående? Den kom i mitten på -04 och har därmed funnits i två år. Tror inte det blir modellbyte förrän -09. En facelift kommer nu -07. Om det är facelift du menar med utgående så kan jag informera om att jag fick 15% på en just faceliftad e46. Däremot är det ju så att efter ett tag så börjar de skicka med paket och utöka grundutrustningen, exempelvis det paketerbjudande på e61 som skulle ta slut i juni och nu förlängts är jag övertygad om kommer att gälla hela e61 livslängd precis som det blev med e46 facelift och komfortpaketet. Fler och fler annonserar ut sina bilar med tillverkningsmånad och år precis som i tyskland mm.
Ct
31
Cthulhu
325i Touring -06
Kenta: Jag snackade just med BMW. De sade att det absolut inte är någon skillnad i inbytespris för en 2006:a som är tillverkad 2005-12 jämfört med en 2006:a som är tillverkad 2006-1 om de gått precis lika långt och är i samma skick.

Har du någon erfarenhet att det har blivit strul?

Cthulho:

Om den ena bilen är reggad som 05 och den andra som 06 så klart som korvspad att det blir skillnad på inbytes priset. Detta har till ock med varit inslag och reportage på tv när en dam köpte en "gammal" till priset av en ny.
Ct
31
Cthulhu
325i Touring -06
Bilen är reggad

2005-12-29 - 2 dagar kvar på året alltså.

"Fordonet har aldrig tagits i trafik".

Är det så psykologiskt viktigt att det spelar roll alltså?
Cthulho: Står bilen inreggad som en 05 eller 06? Och ja det kan vara viktigt för nästa köpare oavsett mil tal.
Ct
31
Cthulhu
325i Touring -06
Starre:

Ställer man frågan på vägverket så står det

Fordonet tillverkat: 2005-12

2005-12-28 Datum för första registrering
2005-12-29 Ägare BMW
2006-08-21 Ägare BMW (annat orgnummer)

Vidare står det 0 ägare, och "fordonet har aldrig tagits i trafik".

Ber jag om en offert på försäkring hos ett försäkringsbolags website så står det BMW 325 touring 2005.

--

Hur 17 kan det vara viktigt för en köpare som gör samma slagningar som jag att den reggades 3 dagar före nyår jämfört med 3 dagar efter?
Cthulhu: Mycket ligger i det du skrev psykologi

Om du har två bilar att köpa exakta samma options samma mil och färg den ena är en 2005 den andra är en 2006 vilken väljer du?
Ct
31
Cthulhu
325i Touring -06
Starre: jo då väljer jag ju 2006-an, men bara för att ANDRA tycker det spelar roll.

ARgh - nu har han slängt med velourmattor och uppgraderat fälgarna i priset också. Den börjar bli riktigt pimpad nu... vete fan vad jag skall göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.