AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.321

Är detta en skum köpare pågång?

Sida 1 av 2
Fick precis detta mail som svar på en säljannons.

Är det en oseriös spekulant måntro?

Ger lite såna indikationen när allt han frågar om redan står i annonsen och att han pratar om en "client".

-----------------
VEHICLE PURCHASE INQUIRY..

Hello ,

I am interested in your vehicle, please get back to me with your last offering price; present location, condition and mileage of the vehicle for my client's evaluation. He is willing to pay 52,000 if the vehicle is still as described.

Regards,

Billy.

---------------
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Fick nåt liknande förra året när jag skulle sälja min dåvarande vinterbil, en Peuget204 (förlåt). En person som påstod att han hade en kontakt i England som ville köpa. Jag menar - vem köper en 17 år gammal Pugge i Sverige för att ta den till England??!!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Känns skumt, men jag vet lite för lite ännu.

Får se om England dyker upp eller om han bakade ur. Jag skickade följande svar.

---------------------------

Dear Billy

Thanks for your e-mail. I think most of your questions is answered in the advert.

Your client is welcome to look att the car in Borlänge. The price can be slightly
adjusted, once we meet.

Looking forward to hear from you again.

Kind Regards

-------------------------

Tror att killen driver en firma som importerar bilar och nu har han fått en kund som verkar vara intresserad av bilen helt enkelt. Köparen vill pruta lite med, men vem vet var försiktig..

/// Bimmarkomanen
Importerar bilar, således exportera från Sverige?

Trodde inte BMW exporterades från Sverige, bara till...
Men jag har haft fel förrut. Normän kanske är intresserade av svenska bilar?

Sidospår: Har en kompis som flyttat till Norge. Fick betala 88 000 kr för en gammal Opel Astra (ursäkta svordomen), som i Sverige skulle gå lös på 30-35 000 kr.
Samma kille skulle få betala 25 000 kr för att få ta med sig sin Volvo 240 modell skitgammal till Norge. (Blev senare såld i Sverige för 3500 kr)
Vanvitti sykt!!

Hur som haver, så följer jag ditt råd och håller mig avvaktande.

Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Jag kör en estnisk-registrerad BMW (min fru är estnisk), och senast när jag skulle på färjan i Paldiski kontrollerades reg.bevis och chassinummer mycket noga. När jag frågade varför svarade tjänstemannen att det stjäls många BMW i Estland och körs till Sverige. Så nu är vi botten på den ligan också...
Dette er et kjent svindelforsøk. Hvis du viser interesse, vil de gjøre en avtale om å betale med sjekk. Sjekken lyder på et større beløp enn det du skal ha for bilen, og de vil da at du skal sette resterende inn på en konto etter at du har hevet pengene. Sjekkene er falske, men i noen tilfeller har bankene latt seg lure og utbetalt. I verste fall kan du miste både bil og alle pengene du skulle få.

Det har vært mange slike saker i Norge det siste året.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det luktar skojeri lång väg.

Vem i England importerar en vänsterstyrd bil (för jag förutsätter att din bil är det)???

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Som 1970lr209 skriver, det har förekommit många svindlerier från just England, där dom gjort på det sätt som beskrivs i tråden ovan. Jag fick själv ett mail därifrån när jag skulle sälja en gammal Merca.

BMW CS #5206
Som sagt, 100% säkert försök till bondfångeri. Ignorera.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Spring för livet.
I´m running... :)

Förövrigt är det en jäkla trist marknad att sälja på. Förstår att det finns folk som kan nappa på dito erbjudanden...
Sök på Google efter scambaiting.

Be köparen betala frakten i förväg (det gör de ofta i tron att de får något värdefullt), och förbered en skrotbil för skeppning. När DHL kommer och hämtar upp godset ler du i stilla mjugg.

Sedan publicerar du de email killen skickar till dig när han upptäcker vad han fick för sina skeppningskostnader.
Dom vill ha coola postbilar...
mx
7
mxmanne
320i. sedan.(4dörrars. E-36 1992
hade en gammal kapitän för ett par år sedan.. fick flertalet mail från en "affärsman" från england som sa sig vara stationerad i australien. hans son skulle studera i sverige och behövde en bil. han ville typ att jag skulle åka dryga 30 mil till malmö och att han skulle be huvudkontoret i eng att skicka en check på 1400 euro.. för en bil som jag begärt ca:8000kr för.. skummt.. blev aldrig någon afäär där.. men det verkar förekomma liknande mail i olika former titt som tätt...

//MxManne
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nej dom vill gärna ha polisens nya bilar. Skicka en sån! =)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ci
531
CiM
325ciM-04
se upp!!!
de vill komma åt ditt konto nr. anta att du svarar att: ok, jag säljer till dig. då blir frågan: ge mig konto nr, så att vi kan sätta pengarna på kontot + frakt kostnader.
CiM: Inte för att jag skulle ge ut det, men var i ligger faran med att ge ut kontonumret? Dom kan väl knappast ta ut några pengar från det, utan min legitimation? Eller är det VISA-kortsnumret du menar?

Har inte fått nåt mer mail från dom så jag tror att dom gav upp efter mitt mail. Är dock lite sugen på att skicka ett nytt mail som öppnar upp för förslag från deras sida för att se vad som händer...
Skickade detta imorse....

-----------------------------------
Hello Billy

The car is in the condition as described in the advert.

The price of 52 000 SEK is okay, if we can close the deal soon.

Is there any problem for you or your client to come and look at the car?

Kind regards

-----------------
... och fick följande svar nån timme senare. Inte helt otippat.

------------------

PAYMENT INFORMATION REQUIRED...

Hello
Thanks for your reply. I am going to call as soon as you reply this mail for further arrangment and I am also glad to let you know that my client is pleased with the price of your vehicle and is willing to purchase it at your last offer price. I have finalized issues with my client now, he has just informed me that he is expecting a refund payment, for a vehicle that he had earlier ordered and paid for but the order was later cancelled due to the fact that when the agent went for the pick up of the vehicle, he discovered that the vehicle was not in any good condition, the order was cancelled and then filed in for a refund of his money.

Also he said that the bills will be taken care of by the shipping company that will come for the pickup of the vehicle and intends using this refund to pay for your own vehicle and due to company policy and book keeping, this refund payment which he is expecting, can only be made out in this one whole amount, that is, the full amount that he paid before because the company policy only allows a refund payment in one bank check, so he has instructed that the check payment be drawn to you. He also instructed me that payment will get to you in a bank check in refund payment of 99,000 SEK. When payment gets to you, you are required to deduct the cost of your vehicle which is 52,000 SEK and return the remaining balance of 47,000 SEK back to my customer's agent via MoneyGram in the United Kingdom for him to be able to offset shipping charges and other commisson charges.

Now after all payment has reached you and balance sent back to my customer's agent; then the agent will come for pick up of the vehicle.

Please forward your payment information for payment to be delivered to you immidiately.

(1) Legal Name:
(2) Address:
(3) Phone number:

Thanks for your co-operations.

Billy.
-----------------

Läskigt att dom kan hålla på som dom gör.....

Nån som har ett förslag på nåt kul man kan göra för att gå vidare utan att riskera nåt själv.

Typ få hem checken och spara som ett minne?
Dette er akkurtat slik jeg skrev i et svar tidligere. Du kunne nå vurdere å kople inn Politiet, som så kan samarbeide med det engelske politiet å lokke dem i en felle. Det tror jeg er det eneste riktige så lenge de nå faktisk har bitt på kroken. Ring politiet å diskuter dette med dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.