|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag planerar att köpa en bmw. Men har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har provat följande 530ia,535ia,540ia,730ia,740ia,750ia. 540ia och 740ia gillar jag mest (visst 750ia var grym, men jag läste att de var omöjliga att sälja) Kommit fram till att det ska vara komfortstolarna och tv/navi i bilen helst svartmet och gråttskinn Jag funderar kring detta bilköp dygnet och håller på att bli tokig! Ska jag välja 540 el 740 Har varit i kontakt med en bil import som kan lev. en -98 740 för ca 100000kr i sverige med 1års garanti Eller ska jag leta efter en 95-96 i sverige för ca 60000kr el kanske en nyare? Eller ska jag spara ett år till och köpa en 745? (visseligen tråkigt) Vilket tror ni jag får ut mest av sett till körglädje/ekonomi/andrahansvärde Mkt tacksam för tips och ider Mvh markus | |
| Köp en 740. 97:a eller nyare (då kom steptroniclådan och 4.4l V8:an). Helst en 99:a med "nya" fronten. Jag valde sjuan pga två saker (efter att ha ägt en 540. Visserligen E34:an, men ändå). Det ena är att den är ganska ovanlig. Folk kollar gärna lite extra på en sjua, vilket jag tycker är lite kul. En femma ser ju folk flera stycken av dagligen. Tycker det är tråkigt att ha samma bil som alla andra! Andra skälet är att jag tycker att E38:an är fruktansvärt snygg. Så stor bil, som ändå är så stilren och som är designad på ett sätt som gör att den inte ser allt för fläskig ut eller "sticker ut" (som tex MB S-klass gör). Sen är komforten och utrymmet snäppet bättre än i femman. Dock inte väghållningen, om du är ute efter körglädje. Men du har ju provat både 7 serien och 5 serien, så då vet du ju hur dom olika modellerna beter sig på vägen. Sjuan är ju knappast tråkig att ratta, men den är ju tyngre än femman, vilket har en negativ påverkan på väghållningen. Ekonomiskt sett är sjuan aningen dyrare i försäkring. Reservdelspriserna och servicekostnaderna tycker jag ligger på ungefär samma nivå. Insp 2 kostade lika mycket till min 740 som min 540 tex. Och det är samma motor i tex en 740 och 540 av samma årsmodell. Andrahandvärdet? Ja du... se till att hitta en bil med mucho utrustning. Sådana bilar verkar mer lättsålda. Och i regel har sjuan mer utrustning än femman. Mycket välvårdad och fullstämplad S-bok undrlättar givetvis försäljning. För mig var valet mellan en femma och sjua enkelt. Jag gillar lite lyxigare och större bilar, så det blev en sjua. | |
|
Hej Tack för de orden Nu har jag bestämt mig för att det blir en 7serie. Funderar lite på att slå till med en 745 direkt. Är det någon som har kört både 740 och 745 som kan ge mig några goda råd vilken bil som är skönast att köra och färdas i . Mvh Markus |
|
|
Hej Det blev en svart.met 745 7200mil fullutr. med 19",gråttskinn och så nära nyskick det går att komma. Känner mig nöjd nu ;-) Mvh Macke |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Klart man ska vara nöjd med senaste 7serien. Grattis. Personligen anser jag att E38 är värdlens finaste bil. Kunde aldrig föreställa mig att BMW skulle kunna slå den - och på nåt sätt har de heller inte gjort det då E65 inte ännu ens har väckt så stora habegär som E32 och E38 har gjort. Sen tycker jag det är synd att man låter andra välja ens bil till en. Om man verkligen vill ha en blå bil&svart skinn men köper en svart&grått skinn så kör man ju hela tiden runt med en annans bil på nåt sätt för man förbereder ju redan den till försäljning. Men alla är väl olika.... Fullutrustad säger du? Har bilen telefon/fax bak och kanske gnagarskydd(om det nu finns till E65)?? |
|
gnagarskydd och fax kan jag inte svara på i nuläget. Men det finns en dj***a massa iallafall ;-) Jag ville ha svart/grå. så det blev så bra det kunde |
|
nybeemer |
Hur mycket gav du? Det är häftigt att tanka |
|
G R A T T I S!!!! Jag har -97 740i. Vill byta, dräglar efter en 760i i Skåne. Tar nattesömnen och mera till!!! |
|
|
Jag gav en bit över 300k reggad och klar i sverige med 1års försäkring från svenskbilgaranti. Vågar inte tänka på hur det är att köra en 760. Jag är redan uppe på molnen och svävar med denna. Joelmartin har du kollat i tyskland efter en 760? |
|
| 750 E38 är den bästa bil BMW gjort ! Fattar inte varför man köper 740. Den är ju vare sig billigare i bensin eller försäkring ! | |
|
Jag köpte en 745 av följande anledningar. 1: E65 har bättre komfort och är mkt snyggare att titta på. (Både in och utv) 2: Jag hade en 3000gt innan och jag tycker den gick lika bra som en E38, + att den kändes betyligt modernare än E38 Sen om E38 är en bättre bil så får den vara det. |
|
|
Till att börja med vill jag gratulera till köpet. Alltid kul att nån skaffat sjuserie. Sen att vi har helt olika åsikter om E65 '02 är bara ett värdsligt faktum, själv anser jag att E65 före facelift är det fulaste BMW byggt. Men en sjuserie är alltid en sjuserie. Och E65 efter facelift är läcker som fan, en sån vill jag byta till någon dag. Sinnlos: Kör 750 då, om den nu är så perfekt för dig. Vad den kostar i försäkring är ju helt beroende på vilken försäkring man har, och att den skulle dra lika mycket soppa som en 740 stämmer inte, se Länk . V12:an har också högre servicekostnader, det är fler delar som måste bytas helt enkelt. Vidare har trådskaparen köpt sig en 745 _E65_, så jag fattar inte riktigt vad diskussion om olika E38:or har i tråden att göra... Wilhelm Svenselius |
|
| Har själv även en 745, -03 så jag gratulerar till förvärvet! Jag har aldrig kört någon skönare bil och har även vant mig vid utseendet till slut! Tyvärr tycker jag dock att det är lite för mycket teknisk lekstuga i den. Vad var det för fel med en vanlig växelspak t.ex. Sen retar jag mig på den obekvämt placerade och onödigt tillkrånglade stolsinställningen. Stolarna är dock oslagbara ( komfort/sportstolarna) Efter 120 mil bakom ratten var det motvilligt man klev ur ! | |
|
Hej jag har haft en 750 E38 sedan en 745 -02 och nu en 750 E32 -93 och helt klart är 745 bäst men jag tycker att E32 har betydligt skönare stolar än E38 ,men helt klart var det mest åsnespark på E38 då man gasade ,så jag kan ju bara tänka hur en 760 måste kännas vid gaspådrag. /Michael V-12 or die but straigth 6 is OK to :-) |
|
|
michael13: Bara nyfiken, varför bytte du från 745 E65 till 750 E32? Wilhelm Svenselius |
|
|
Blev sjuk och låg 9 månader utan att få ersättning från försäkringskassan annars hade bilen självklart varit kvar. Så då får man gå på lite billigare bil men fortfarande BMW :-) V-12 or die but straigth 6 is OK to :-) |
|
|
Grattis igen Micke,- nej har inte kollat 760 utanför Sverige,- du vet, ett sådant projekt måste "tanten" gå med på!!!!!!- (bearbetning pågår!) |
|
|
Efter några veckor med 745 kan jag konstatera att: 1. Bilen känns betydligt mindre på vägen än den är, antagligen är det dynamic drive med EDC som gör ett bra jobb. 2. I-drive är ett ergonomiskt skämt! Jag har fortfarande inte hittat tonkontrollerna. Och det är dåligt att jag behöver titta på informsationsdisplayen för att veta vilken radiostation som är vald, det borde vara ett litet informationsfönster för detta framför föraren som t.ex. mercedes eller Audi har. 3. Till skillnad från E38 som har en identisk intriör med e39 så har e65 en helt egen intriör som känns mycket med exklusiv än de mindre syskonen. 4. Som tidigare påpekats så sitter konrollerna till stolarna helt fel. Då jag sitter i stolen så skymmer jag alla knapparna. De borde sitta på dörren som t.ex. mercedes har. Jag är trots de kommentarerna mycket nöjd med bilen. Vad gäller utseende så har tiden jobbat för e65 i och jag tycker idag att den är snygg och att e38 ser antik ut. Mvh, Steaman BMW 745 -02 L-R Discovery V8 -01 Audi A4 1,8t -01 BMW 650 CS Scarver -04 |
|
|
Ser E38 antik ut,de kan jag knappast hålla med om. Länk |
|
|
Somliga tycker att antikviteter kan vara vackra, vilket även jag gör! Mvh, Steaman BMW 745 -02 L-R Discovery V8 -01 Audi A4 1,8t -01 BMW 650 CS Scarver -04 |
|
|
inte undra på att design chefen höll på att få kicken på BMW! men ögat vänjer sig. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.