AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.703

Sliter det mer fram eller bak?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
heltsonica: din tejpning åskådliggör vad som händer med en bil som inte har ABS. Med ABS försvinner ju risken för sladd pga bakhjulslåsning. Motsvarande med antispinn.

Beppo: Jag tycker det är bättre att kunna styra och slippa frontkrascha.

Så jag föreställer mig att bästa däcken bak inte gäller för dagens bilar. Och det allra bästa är ju att ha bra däck runt om.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
VillaRosa: Har man tillräckligt slitna däck i bak spelar det ingen roll att man har ABS eller antispin om det vill sig riktigt illa. Saken är den att man känner ofta tidigt när man börjar förlora greppet i styrningen och man anpassar sedan farten där efter. Att köra fort rakt fram med slitna bakdäck och bra framdäck är inga problem. Men när framhjulen styr hänger inte bakhjulen med... Då spelar det ingen roll om du har ABS, Antisladd eller Rally Kalles Grundskola i bakfickan.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

OM du tappar kontrollen är det bättre att tappa styrningen än att sladda runt med bilen.
För att kunna styra bilen måste man ha grepp för bakhjulen. Det är därför bromsarna är inställda så att den mesta bromskraften hamnar på framhjulen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
VillaRosa: Jag lyckades snurra lite med mina föräldrars E39 med ASC+T och helt nya dubbdäck förra vintern. Jag körde lite fortare än jag borde ha gjort på motorvägen och skulle byta fil och då börjar bilen vobbla lite och bakvagnen börjar slänga försöker desperat parera genom att koppla och styra emot och lyckas få rätt på bilen till slut... Är snö med is under så räcker inget ASC+T i hela världen.. den kan styra ner effekten till däcken och även gå in och bromsa däcken bäst den vill, det hjälper inte när däcken tappat all kontakt med vägen. Gör inte samma misstag som jag gjorde och lita blint på en modern bil med massa system.

Det jag är nyfiken på är hur mycket bättre DSC hade klarat situationen.

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jörgen L, Anledningen till att bromsarna är starkare fram är väl på grund av viktförskjutningen som sker vid inbromsning?, När man hastigt bromsar in skjuts mer tyngd på framaxeln av bilen, du ser det genom att bilen niger sig vid framaxeln, detta ger större påfrestningar fram och eftersom bakhjulen i motsatt ordning lyfter lite så skulle en allt för hård bromskraft på dessa innebära förlust av friktion... Men inte att du förlorar styrförmåga fram, såvida du har tillräckligt mycket med kraft för att kompensera friktionsförlusten och har tillräckligt med körkoordination.

Tappar du greppet med bakhjulen så kan du ju kompensera med att ge gas,för att få ett uppställ och på det viset komma ur en sladd... De som de flesta gör fel, och det som ger retursladdar, är för häftiga rattrörelser... När baken drar ut åt en sida försöker många parrera, de brukar ratta förbi punkten då däcken står i körriktning, när baken då börjar fläska över sig på andra sidan har du redan en för hög ingångskraft och man får en retursladd som styrbegränsningen inte låter en ta hand om... Baksidan av bilen får högre fart än framsidan, och då spinner du och ligger i diket...

Hursomhelst, med tillräcklig motorkraft, relativt bra däck.. och framförallt erfaren förare kan man klara det mesta...

Men får man noll grepp så är det noll grepp som mugge säger, då är det inte mycket man kan göra i för hög fart, men har du noll grepp så har man gjort något fel.

Allt beror väl på förare, men generellt sätt är det "säkrare" för de flesta att köra med det bättre paret bak, på samma sätt som det för de flesta är säkrare att köra framhjulsdrivet... Men kan man hantera bakhjulsdrivet rätt under vintern så kan man klara sig bättre än med framhjulsdrivet. Detta skulle dock betyda uppställ på vartenda sväng man gör :P

Samma gäller Slitna däck fram vs. Bak, men man bör hur som helst aldrig sitta med ojämnt slitna däck, utan rotera. För stora skillnader mellan fram och bak är förrädiska för den som inte är beredd.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har läst på flera andra ställen att de bästa däcken aalltid ska sitta bak, just för att förhindra sladdar. Vattenplaning är ju ett bekymmer i det fallet eftersom bilen fortsätter rakt fram väl det släpper, men det brukar ju greppa snart igen bara man släpper på gasen. Fast man kan komma väldigt fel på kort tid om kurvan är skarp.

Om man, som man ska, alltid anpassar farten till rådande väglag och omständigheter ska man inte ha problem med vare sig sladdar eller vattenplaning :-)

Och tänk på att många av våra älskade BMWs har bredare däck bak än fram varför det inte funkar med att skifta fram till bak osv. Fast det behövde jag väl inte säga eller hur??

Niklas

Fransosen
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Bäst däck bak har man fått lära sig i körskolan och det verkar som det absolut bästa tycker jag med.....Men som en rally förare sa till mig vid ett tillfälle "går bilen dit du styr så hänger bakändan med" något i den stilen....

Jag tolkar det som : kan man hantera en bil i "kris" så är det värsta när fram ändan inte styr!?

Mpower
Di
11
Dinero
320 -03
Bästa däcken ALLTID BAK punkt slut! Ni som inte tror på det, ha det bra så syns vi på sjukan i bästa fall!
Di
11
Dinero
320 -03
Och man kanske ska svara på din fråga oxå mixim, driv däcken slits alltid mest!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Betan, jo precis som jag säger... Vid understyrning, exempelvis vid vattenplaning då förlorar du kontrollen helt... Klarar man av att hantera en väldigt överstyrd bil så har du inte problem... Men det är oftast inte förrän man just sysslat med rally och liknande motorsporter som man lär sig att hantera dessa tekniker vid höga hastigheter.
Visa användare
14
bmw323i
Bmw 323 i 1985
jag håller men westerdahl för ja anser att man måste ha fäste fram annars har man ingen styrning

Tack på förhand MvH Anders
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Om man inte har fäste fram har man varken styrning eller broms... det tycker även jag är BETYDLIGT jobbigare än ett kast med bakändan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.