AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.702

Sliter det mer fram eller bak?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjena, nyligen skaffat första BMW'n och därmed första bakhjulsdrivna bilen....

Pga kassa bussningar har däcken där bak blivit väldigt slitna, några millimeter mindre än framdäcken..Synd då mönsterdjupet fram är riktigt fint. Så nu efter byte av bussningar samt hjulinstälning tänkte jag kanske att det är dags att rotera däcken lite...

Men då undrar jag om det sliter mer där bak eller fram? På framhjulsdrivet är det ganska logiskt :P Men tar det alltså mer gummi att driva eller att styra...

Jaja allt bara så det inte blir att byta ett par i taget sen...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bakdäcken slits normalt sett mest.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
62
gigge
E36 320i -92
De bästa däcken skall sitta bak, både på fram och bakhjulsdrivna bilar.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jo det vet jag, men frågan var vart däcken slits mer, om de bättre däcken ständigt ska sitta bak på framhjulsdrivet så får man ett väldigt ojämnt slitage...

Bättre bak, det är till för att inte ge oväntade köregenskaper, utan att de snarare ska understyra?..
det stämmer..

/// Bimmarkomanen
Visa användare
14
bmw323i
Bmw 323 i 1985
Jag kan inte mycket om just Bmw Men jag råder dig sommar som vinter tid att ha bästa däck mönstret fram annars kan du råka ut för vatten planing eller risk för tappad styrning på vintern bara ett klokt altenativ av MVh Anders

välkommer i klubben föressten jag har köpt min första bmw jag med för inte så länge sen

Tack på förhand MvH Anders
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Öhm... Vad är bäst? Att förlora styrningen rakt fram eller att baken sticker eller rent av snurrar bilen?

Bästa däcken bak oavsett vilka hjul som driver.

Testa sätt tejp på hjulen (i fram sen i bak) på en leksaksbil och skjutsa den över golvet...

För mig sliter det också mer i bak så jag håller med Erik W.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sätt ALLTID bästa däcken bak, gäller alla bilar och oavsett väglag!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Okej, då har jag iaf fått svar på frågan, drivhjulen sliter mer än styrhjulen.

Men på en framhjulsdriven bil skulle det innebära att man byter framdäcken två gånger oftare än bak... Såvida man inte roterar däcken varje vecka ?
pu
547
puiu
330i-03
jag har haft framhjuldrift innan och alltid bytt fram och bak och efter tre år dem var lika mycket slitna allihopa.jag tror att detsamma gäller med bakhjulsdrift bil.

alex
När du byter till vinterdäck resp. sommardäck kan du sätta backhjulen fram och framhjulen bak. På detta sätt får du däcken jämnt slitna. Det har jag gjort och det fungerar alldeles utmärkt. Fördelen med detta är att man kan kan köpa fyra nya däck på en gång när de gamla är utslitna.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jörgen,
Jo men om man går efter "bästa däcken bak"-principen med en framhjulsdriven bil så skall man ju aldrig rotera...

Tvivlar på att många framhjulsdrivare avstår från att rotera för att följa detta. Men vem bryr sig, vi här inne behöver iaf inte bry oss så värst mycket =)
Det fungerar nog på framhjusdrivna bilar också, om man inte kör väldigt långt mellan bytena. Huvudsaken är att man har bra mönster på bakhjulen. Om det skulle det vara någon tiondels millimeter mer på framhjulen än bakhjulen har nog ingen större betydelse.

Principen "bästa däcken bak" gäller framför allt om det är det är stor skillnad i slitage mellan fram- och bakdäck.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jao som jag har, får ut o skifta helt enkelt,
gretzky
Vet inte om jag riktigt hänger på "experterna" om bästa däcken bak resonemanget. Tänk dig att du kommer in i en svag kurva och får vattenplaning, om du då har bästa däcken bak slipper du kanske en sladd men du har fasiken ingen styrning. Så min undran är, är det lättare att återfå kontrollen över framdäcken när bilen är halvvägs ner i diket eller är det lättare att parrera en lätt sladd med baken?

dieseldoris
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Det folk också oftast gör fel, och då brukar det skita sig... är att släppa gasen, får du sladd med baken så kan du någolunda kontrollera den med gasen, om man har övat lite uppställ osv (annars är det väl panik) ... Och i det läget är det antagligen en fördel med sämmre bak.

I en högerkurva, och som det hände mig i en Volvo 850 på sån där enkelfilig väg med vajrar på sidorna fick jag vattenplaning, noll styrning och skiten börjar dra mig vänster, och kurvan går höger.. Sista sekunden återfår jag grepp och klarar mig, inte många centimetrear..
gretzky
mixim

Förstår vad du menar med att "ställa upp" bilen, men kan bli lite svårt om man har en relativt motorsvag bil med antisladd...

dieseldoris
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
På motorstarka bilar slits drivhjulen mest, medan på motorsvaga bilar slits framhjulen mest. Det är mina erfarenheter, mina 4 cyl bilar har oftast slitit mest på framhjulen, medan de 6 / 8 cylindriga bilar jag har haft har slitit mer på bakhjulen.

och givetvis bästa däcken bak oavsett vad.

___
Bilbloggen: Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Anledningen att bästa däcken ALLTID ska vara bak är att man inte skall få sladd på bilen, då det är mkt bättre att krascha in i något med fronten först än med sidan först....
Jag håller fortfarande på att de bästa däcken ska sitta bak. Det betyder inte att man ska köra med hårt slitna däck fram. Om man skiftar hjul regelbundet mellan fram och bak får man jämnt slitna däck och slipper därigenom problemet.
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
jag sätter bästa däcken fram, mest för att inte göra som alla säger, det är manligt med bakvagnsställ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.