AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.320

Varför har BMW den fulaste hemsidan?!

Sida 1 av 2
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Vart inne på BMW.se , och likväl som alltid, samma fula simpla design.
Inte nog med att den är bitvis ful och ogenomtänkt, är den inte helt kompatibel med Mozilla och dessutom händer det ofta att den segar!

Skall det vara såhär, BMW är ju trotts allt inte litet i Sverige.. Och att de vill satsa här ser vi ex på det nya centret i Malmö... Varför är det så.. Men problemet är ju inte bara för Sverige, till och med Internationella hemsidan är relativt dålig...

I jämförelse kan man kolla på Saabs hemsida som i jämförelse är ljusår före, testa bara bygga en egen 3-serie respektive 93:

Länk

Gick in på Opel för att se om de har en sämre hemsida... men det kunde jag ju direkt konstatera att de inte hade, modellöversikt i början är redan det ett stort plus.

Nä.. Plagiera gärna Saab säger jag...bara plagieringen håller sig till sidan, och inte bilen =).

Någon som kan hitta någon tillverkare med sämre sida än BMW?... Tror det blir väldigt svårt... Men motbevisagärna... Mercedes möjligtvis, men vill man jämföra sig med dem?.

MVH// Jocke
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Förstår inte varför BMW-Sverige inte har samma hemsida som BMW Tyskland/Österrike/Schweiz/osv.

Håller med om att en uppdatering vore på sin plats.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Håller med. Skärpning!
Kan inte annat än hålla med. BMW:s svenska sida ser gammal ut och är ordentligt seg ibland.
Den har sett mer eller mindre likadan ut i 3-4 år?!

Kostnadseffektivt så klart. Och det avgör knappast en affär heller. Folk köper ändå trots 90-tals lågbandbredds gränssnittet. Men det vore på sin plats att kunna länka till Gebrauchhhht wagen börse eller vad den nu kallas. Samt lite modernare konfigurator så att man slapp gödsla med CD skivor till sina kunder. Miljövänligare än trycksaker är det också... Och god varumärkesvård är det också!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
PowerMac: Jag tror inte det handlar om att vara kostnadseffektiv (speciellt inte när man ser hur mycket BMW betalar sin reklambyrå) jag tror helt enkelt att det handlar om lathet.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Håller inte riktigt med. Jag tycker inte BMW:s sidor är fula. även om funktionaliteten skulle kunna vara bättre.

Jag är direktör, så det ligger ju en del i det jag säger
Nu kommer en ny och yngre (färre gråa hår) chef till BMW, Hr Norbert Reithofer. Så det lär väl bli en och annan omöblering får vi hoppas. Länk
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tretretti, Ful och ful... Men den typen av design gick hem 1999... Det är ett ihopsläng av olika grejer som kommit till efter åren...

Den sticker inte i ögonen, men den är "tråkful" helt enkelt.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Bygga bil funktionen är dessutom helt värdelös...
Kolla på VAG:s för lite inspiration eller Volvo:s för all del, funkar riktigt bra.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jo, sen är Saab's "Bygg din bil" överlägsen alla andra, som ja länkade tidigare.
Saab MÅSTE ha en bra hemsida det måste inte BMW. ;)
Paap Reeder
... precis PowerMac!

Anitra Steen behöver egentligen ingen etikett ... hon kan med tuschpenna bara skriva "Kosken" på flaskan - det blir ändå tomt på hyllan till helgerna.

MVH /// Paap R

Det går bra för de, så de skiter i allt.När det börjar gå dåligt för de då ska de fixa hemsidan:)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Det där var en variant ja =)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Går väl lika bra i Tyskland tex och där har de en bra hemsida. Även i USA är hemsidan bra mycket bättre. Nej, jag köper det inte. Slött av den BMW Sverige helt enkelt.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ja, som ovan postare sa.. BMW USA's hemsida är ju bara den så oerhört mycket bättre.

Länk

^^
Skulle inte vara dyrt att få det här att funka på Svenska.. Det är nog lokalt härifrån som BMW Group Sweden inte tar initiativ...
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Man borde kanske fixa en schysst hemsida i utbyte mot en 335'a... :)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nä,imponerad blir man väl inte av sidan direkt...men skulle den inverkat negativt på försäljning mm så hade den nog gjorts om för länge sen.

Men en ny sida skulle ju sitta på sin plats,den behöver inte va avancerad på något sätt med en massa bling-bling funktioner för att de ska ge ett bra intryck,sånt som kostar!
En sida utan en massa sånt kostar inte alls mycket,en strunt summa för bmw iaf!!
jo
70
joke
535d -09
125d -12
Ähh jag tycker den funkar bättre än både merca och audis sidor. Får en hyfsad överblick över modellerna snabbt och enkelt.

Lite samma stil som BMW:s broschyrer, enkelt och stilrent.

Diesel-Framtidens melodi / JK
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Haas, vi kan omöjligen veta om hemsidan i sin nuvarande form har en negativ inverkan på försäljningen eller inte. Jag tvivlar för det första på att BMW Sverige har tillgång till kunskap eller instrument för att mäta kundtillfredsställelsen med webbplatsen eller dess betydelse för en eventuell affär, och för det andra om det ens går att mäta på ett bra sätt.

Här handlar det snarare om att benchmarka mot konkurrenter och inte minst att tro på Internet-mediets betydelse för affärerna. Och jag tror att potentialen är långt mycket större än vad BMW Sverige (och många andra biltillverkare) inser.

Ett udda men bra exempel som motsäger "BMW behöver inte en bättre hemsida"-argumentet är det faktum att Bugatti Veyron lanserade en "bygg din bil" tjänst (Länk. Självfallet riktade man sig inte i första hand till potentiella köpare utan till alla andra bilintresserade. Därigenom skapade man positiv PR som förstärkte varumärket. Det finns många skäl att ha en bra hemsida.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.