|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Köpt en 530 som ska in på verkstad på fredag för att fixa ett olje läckage i framdelen av motorn. Tänkte slå på Castrol GTX High milage sen. Någon som har haft erfaranehet av den oljan? Eller någon som vill rekomendera någon annan bra olja som håller motorskrammlet nere o smörjer bra, bilen har juh gått några varv runt jorden, ca 10st.... | |
|
High milage är en förhållandevis medioker mineralolja i mina ögon... Personligen skulle jag föreslå Valvoline Synpower 5W40, som brukar dämpa mindre oljud. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med föregående talare, micro har en kampanj just nu köp 4 liter få en på köpet, mycket bra olja. |
|
| Kanske lite väl påkostad olja om det råkar vara en gammal härk vi talar om. Ungefär som att ge en flaska chateau lafite 56 till traktens pundare. ;) Du kanske klarar dig på denna istället? Länk | |
|
...eller Biltemas helsyntetiska 5W-50... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Varför Biltemas 5W-50? Någon speciell egenskap? |
|
| Den är prisvärd... (billig). Passar bra i lite äldre bilar m.a.o. Men den har inga tillsatser som motverkar läckage som Valvoline oljan som jag länkade till ovan. Hur mycket dessa tillsatser hjälper i verkligheten vet jag dock inte. | |
|
Vem säljer den valvoline billigt då? |
|
| Micro bildelar Länk | |
|
Valvoline 395:- Castrol 285:- Samma typ av olja. Jag går nog på castrolen. Några andra argument för Valvoline? |
|
|
Vilken Castrol-olja menar du? Om det är High milage du menar, är det som sagt bara en simpel mineralolja, medan Valvoline är en äkta PAO-syntetolja! STOR kvalitetskillnad till Valvolines fördel! Dessutom får du ju en extra liter när du köper Valvoline = 79,60 kr/litern för Valvoline och 74,50 kr/litern för Castrols mineralolja... Att High Milage har SAE-klassning 15W40, gör att jag personligen inte skulle hälla den i någon motor alls nu när det blir lite kallare ute. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
PowerMac: varför ha en sämre/billigare olja till en äldre bil? Jag tänker: rädda det som räddas kan och häller i bra olja även i gammelbilen så kanske den klarar sig litet längre. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| VillaRosa: Pärlor till svin conceptet: Alltså vin till hamburgare, kostym i verkstaden, lackskor i svampskogen typ. ;) Men de beror så klart på den äldre vagnens beskaffenhet: Alltså solbränd florida pesionär med bländande tandimplantat eller gravt alkoliserad tandlös atomsopesanerare från forna östblocket typ. ;) | |
|
Jag håller med VillaRosa i det här fallet, oljan är bilens blod och. Jag har två boxer 4:or från 1975 som får samma olja som 520:n & 735:an dvs. Mobil 1 5-50. Byter mellan 500-1000 mil. |
|
|
Frågan är ju om det är så stor skillnad på helsyntetoljor nu för tiden att det gör skillnad på motorns livslängd, om man brukar fordonet normalt. Byter man olja/filter var 1000-1500 mil så tror inte jag att det gör någon skillnad om man köper en finare (dyrare) valvoline olja jämfört med exempelvis Biltemas helsyntet. Den dagen det är dags att skrota bilen brukar det vanligtvis handla om andra bekymmer än oljerelaterat. |
|
| Håller med LexCom, oljerelaterade fel får man i allmänhet enbart på extremt långmilade bilar med taskig servicehistoria. Eller där ett konstruktionsfel föreligger typ kamaxeltuggande M40. Rosten och olusten att plöja ner en massa pengar i en gammal skorv är det som tar död på den i slutändan... Undvik billigaste noname oljan och lågpris varianterna av märkes oljorna så går man i hamn med det hela. Som allt annat i livet så gäller det att hitta rätt nivå på saker och ting. Hur var det nu frack till korvkiosken eller? ;) | |
| Jag har provat Valvoline Synpower mot "rassel" men inte lyckats att riktigt få bort det. Ni som vet, en lika bra olja men lite tjockare än 5w-40 dock med samma vinteregenskaper? Var hittar jag den? | |
|
PowerMac: Nu gällde ju ursprungsfrågan Castrol GTX High milage som av oraklet Johan B anses vara en medioker mineralolja. Håller med dig om att undvika de billigaste, men det behöver ju inte innebära att man måste välja de dyraste. Tycker jämförelsen "bra olja" och "pärlor till svin" inte håller. Man behöver inte göra avkall på kvalitén bara för att man blir gammal. Gäller såväl bilar, svin som människor. Betyder inte att man måste käka rysk kaviar på frukostmackan om det tidigare funkat bra med Kalles. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| VillaRosa: Medioker mineralolja till 80-tals kärra i slutet på sin livscykel (Kanske?). Skulle inte tro att det var någon bättre smörja i tråget än Castrol GTX när den kärran lämnade fabriken för 17 - 18 år sedan. Bortkastade pengar med premiumolja av senaste snitt, det vill säga om det inte rör sig om en vagn i det närmaste samlarskick. Och ingen Olja i hela världen kan helbrägdagöra en 18 år sliten vagn. ;) Men som jag har sagt tidigare i tråden så hade jag hoppat Castrols variant mot Valvolines likvärdiga fast bättre produkt. Trådskaparen har haft problem med oljeläckage. Vad är då bättre än en olja som påstås motverka detta? | |
|
PowerMac: Tack för ett friskt meningsutbyte, jag tror vi i grunden är ganska överens. Eller som vi svenskar säger: Lagom är bäst. Ha det! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Alltså summa sumarum, vilken olja är det som kommer gynna min sletna gamla motor bäst? Ska jag köpa Valvoline eller Castrolen? (Tack för att du påminde folket vad dom ska diskutera Powermac) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.