|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har sökt på nätet utan framgång så jag tänkte höra med er om det är någon som råkar sitta på en E32 katalog eller liknande som kanske kunde svara på vad som ingår i standardutrustningen på BMW 750iAL? Jag vet att nivåreglering är standard på Lang versionen och att alla 750 har ASC som standard. Hur är det med diffad bakaxel? Någon som råkar sitta på en utrustningslista? ___ Bilbloggen: Länk | |
|
Kolla på Länk Diffbroms var tillval, likaså ASC på de tidigare årsmodellerna. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack Erik, jag kan dock inte ett ord tyska, så jag lät ett datorprogram göra en översättning till mig och då fick jag av detta: "4-Gang-Automatik mit EH-Steuerung und Adaptiver Getriebesteuerung (AGS). Geschwindigkeitsabhängige Servolenkung (Servotronic), Automatische Stabilitäts-Control + Traktion (ASC+T). Geschmiedete Leichtmetallräder." fram detta: "750i/iL 12 cylinders: 4-Gang-Automatik with more internally EH control and more internally adaptive transmission price increase (AGS). more internally Speed-dependent power steering (Servotronic), more internally automatic stability control + traction (ASC+T). Forged light alloy wheels." Stämmer detta: 4 växlad EH låda som standard men med Adaptiv styrning som tillval Servotronic ASC+T (fanns verkligen Traction Control på E32) ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Jag har antispinn på min bil. Bra speciellt på vintern. Men den fanns nog inte tillsammans med diffbroms, tror inte det funkar. /Mats J |
|
Lussan |
Funkar utmärkt med diffbroms och antispinn, jag har det på min! V12 = dubbelt så skönt som sex! |
|
Länk denna 750i hade diffbroms och ASC, enligt utrustningslistan BMW CS #5139 |
|
|
Är det inte +T som betyder antispin, eller vad betyder det? /Mats J |
|
| Mugge - Du är rätt ute: fyrväxlad adaptiv automatlåda (standard, ej tillval), hastighetsberoende servostyrning, ASC+T och smidda lättmetallfälgar. | |
|
ASC och ASC+T är inte samma sak. T står för traction och gör att bromsarna på drivhjulen aktiveras om be spinner, medan ASC drar bara ner på gasen. Det har vi diskuterat förut, sök så finns det mer. ASC går att kombinera med diffbroms, ACS+T går inte. Adaptiva lådan kom på de sista årsmodellerna. Övrig iL-utrustning är manuell solskyddsgardin i bakrutan, läderklädd nedre instrumentpanel, skinnklädsel (nappa, inte buffel), larm med IR-fjärr, nivåreglering (standard på alla 750 och alla E32 iL), velourklätt bagageutrymme, Nussbaum högglanspolerade interiörlister. Det finns säkert mer, tar detta ur mitt knapra minne… Självklart har man originalbroschyrerna, hämtade på Stockholms bilsalong mars 1988. Redan då visste jag att en sådan ska jag ha någon dag… Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Att T:et i ASC+T står för traction control är inget nytt, skrev jag jue i mitt inlägg ;-) Däremot trodde jag att E34/E32 bara gick att få med ASC. 3 frågor: Har alla 750 ASC+T eller när kom den? Vad gäller den adaptiva styrningen av 4HP22 lådan, när kom den? Vad är det för skillnad mellan vanlig, buffel och nappaläder? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Tack för infon Erik, nu tror jag att jag hänger med. /Mats J |
|
|
Erikw: Njae jag tvivlar att nivåreglering är standard på alla E 32 iL. Jag har nämligen ingen knapp på min iL som man kan reglera det med. Eller sköts det automatiskt? Isf har jag inte märkt det ens. mvh |
|
|
Knapp finns inte, de är automatiskt BMW CS #5139 |
|
|
J.L Jaha där ser man!! Fan jag märker ju inget av det... De stod iofs på senaste besiktningspappret att de läckte olja. Kanske därför? |
|
| Nivåreglering fanns '88 eftersom jag har det på min. Inga knappar nånstans för det. Jag har bytt båda bakre stötdämparna på min IAL och de var ruggigt dyra p.g.a de hade någon hydraulisk oljemanick på sidan som var kopplad till styr-servot, det var f.ö den oljemanicken det läckte ur, på båda sidorna, och som var orsak till stötdämparbytet. All styr-servo olja rann ur hela tiden och det blev gröna pölar runt bakdäcken. Tror den där specialoljan heter "pentosin" eller nåt liknande. | |
|
Fan nu börjar det ringa några klockor! På långsemestern i somras så upptäckte jag att styrservooljan var slut eftersom det lät från styrservon när jag styrde. Fyllde på. Noterade även att det rykte och luktade bränd olja från förarsidans bakre hjulhus. Just då begrep jag ingenting. Trodde att läckaget var fram på nån servoslang och att det typ runnit bakåt... Vad kostar nya dämpare? Har hört att de kostar ca 8000kr st? mvh |
|
|
Nej det är EDC dämparnasom kostar så mycket. Dämparna bak till 750iL kostar ca 5 500 kr/st på autoexperten om jag inte minns fel. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Nope, trodde också att de kostade ca 8000:- Ska byta EDC-dämpare fram och de kostar.....................10050:-/styck..................... Men som tur är har du nog vanliga nivådämpare. Kom det inte även dubbla airbags som standard -92? Har iofs inget med bara IL att göra. |
|
|
ASC kom tidigt i E32: s levnad 88årsmodell? Finns med i tillvalslistan för 735i/750i i juni-88, M60 motorerna gick bara att få med ASC+T, 750i byttes ASC mot ASC+T, medan 730i M30 fortsatte med ASC trots att övriga E32 hade ASC+T. Standardutrustning (på Tyska, taget från 7er.com + lite annan info) Das Topp-Modell: BMW 750iL Kat Automatik (1987) Motor: Wassergekühlter V12-Motor (60°) vorn längs eingebaut. Obenliegende Nockenwelle (Kettenantrieb), zwei Ventile pro Zylinder, siebenfach gelagerte Kurbelwelle, geregelter Dreiwegekatalysator. Leistung 220 kW (300 PS) bei 5.200 U/Min, Hubraum: 4.998 cccm, Borhung x Hub: 84,0 x 75,0 mm, Verdichtung 8,8:1. Karosserie: Fünfsitzige Stufenheck-Limousine, vier Türen, Sitztiefe vorne 480 mm, hinten 485 mm, Normknieraum 370 mm. Tankinhalt 102 l, Achslast vorn 972 kg, hinten 944 kg, Gewichtsverteilung vorne 50,7%, hinten 49,3%. Testwerte: Höchstgeschwindigkeit 255 km/h Innengeräusche Beschleunigung im Stand 53 dB(A) 0-60 km/h 4,0 Sek. bei 50 km/h 58 dB(A) 0-80 km/h 5,6 Sek. bei 100 km/h 63 dB(A) 0-100 km/h 7,9 Sek. bei 130 km/h 68 dB(A) 0-120 km/h 10,4 Sek. bei 180 km/h 75 dB(A) 0-140 km/h 13,4 Sek. Verbrauch nach DIN Normal bleifrei 0-160 km/h 17,4 Sek. bei 90 km/h 8,8 l / 100 km 0-180 km/h 22,1 Sek. bei 120 km/h 10,9 l / 100 km 400 m stehender Start 15,4 Sek. Stadtverkehr 20,8 l / 100 km 1 km stehender Start 27,6 Sek. Drittelmix 13,5 l / 100 km Testverbrauch 16,6 l / 100 km Serienausstattung: Antiblockiersystem (ABS), Bordcomputer, elektrische Fensterheber vorn und hinten, Nebelscheinwerfer, Nebelschlussleuchten, Servotronic, Wärmeschutzverglasung rundum, Warndreieck und Verbandskasten mit integrierter Unterbringung, Zentralverriegelung mit Fernbedienung, Außenspiegel links und rechts getrennt einstellbar und beheizbar, Mittelarmlehne vorne und hinten, Sitze vorne und hinten elektrisch verstellbar, Kartenleselampen, Klimatisierungsautomatik, Metallic-Lackierung, Lederausstattung, Leichtmetallräder, Geschwindigkeits-Regelanlage, Niveauregulierung, Scheinwerfer-Reinigungsanlage, Kopfstützen hinten, Sonnenschutzrollo, Standlüftung. Zur vollständigen Ausstattungsbeschreibung und Sonderausstattung. Mvh Stephan |
|
320-325 |
hmm 750 verkar ju skit 0-402m konstigt med tanke på öset efter 100.hmm lite off från ämnet. sorry ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
|
Den hinner inte börja ösa. Pillra lite med utväxlingen så blir nog tiden avsevärt mindre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.