AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.160

Vad används det andra batteriet till?

Sida 1 av 2
mole
Hjälp!

Min bil har tydligen 2 batterier!
Idag hittade jag ett batteri till i bagageutrymmet.
Jag hade ingen aning om att bilen hade 2 batterier.
Batteriet var tydligen okänt av förre ägaren också!. Antagligen har inte besiktningen heller tittat på det. Fyfan vilken kondition det var i!
Hela höger sida i bagaget bakom sidopanelen var helt täckt med gult pulver. Ena batteripolen var helt övertäckt med detta pulver. Antagligen någonting som hänt med batterisyran. Bredvid batteriet var det ett genomrostat hål stort som en 5-krona.
Behöver jag nämna att batteriet var helt slut?. tomt på vatten och ingen ström.

Nu till min fråga:
Vad är det batteriet till för? Laddar generatorn batteriet i bagagutrymmet också?
Jag trodde att bara 750 modellerna hade 2 batterier. Jag har ett fint batteri (88Ah) under sätet där bak och så nu detta mindre i bagageutrymmet. (vet ej Ah men gissar på runt en 50).
Jag tog en del bilder på det men glömde USB-kabeln, jag postar bilder senare.

Bilen är en 730iA -94:a

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har för mig att extrabatteriet är till bensinvärmaren.

Mvh
mole
Dum fråga men hur vet man om man har en bensinvärmare?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På färddatorn ska du ha "Heizung" eller nåt liknande, fast utan batteri lär den inte funka...

Finns även om man har kylskåp i baksätet, ev. även till något annat strömkrävande tillbehör. De vanligaste funktionerna fungerar även utan detta extra batteri. Om du inte saknar kylskåpet eller kupévärmaren så kan du klara dig utan detta batteri, vilket du sannolikt redan har gjort av skicket att döma. Rengör utrymmet noga och isolera oanvända polskor, kablar! Eftersom man aldrig kan få för mycket batterikapacitet i en E32a så kan det vara klokt att byta ut batteriet mot ett nytt. Den storleken borde inte kosta så mycket./ Lycka till!
mole
Tackar för svaren.
Nu är det såhär att jag inte har nått strömkrävande alls i bilen.
På andra sidan i bagaget bakom sidopanelen hittade jag en kontakt som ser ut som en datakabel, avlång som en printerkabel fast hona. Kan det ha varit till en NMT telefon? Kommer inte ihåg om man hade NMT 94? Jag har 2 st antenn kablar därframme i stereon. En antenn sitter därbak.
Om jag sätter dit ett batteri till kommer det att laddas av generatorn eller måste jag ladda det själv? Jag kommer att posta bilder senare för där sitter reläer ovanför batteriet som kanske hjälper identifikation.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Batteriet sitter även ofta på bilar med telefon från fabrik.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
mole
Lade upp högupplösta bilder på batteriet.
Man ser också reläer och kablage.
mole
Doh!
Länk
fint batteri :)

----
Rasen nicht reisen
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Usch då, såg inte trevligt ut alls. Tycker att de ser större ut än var dom batterier som sitter där normalt gör, men kan ju vara svårt att se med. Ac Delco är nog inte orginal iaf =)

BMW CS #5139
mole
Visst var det fint?
Det är i "standard" storlek. Typ dom som sitter i mindre bilar 50-60 Ah
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ok. Org. extra-batterierna brukar vara av Mc-storlek, 25 Ah eller liknade har jag för mig.

BMW CS #5139
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Det kanske varierar med årsmodell men original satt det nog 25AH.

Såg inget vidare ut det där, lycka till!
mole
Tackar er alla för svaren!
Tror att det bästa är att bege sig till Förenade bil här i Malmö och att be dom ge mig en utrustningslista på bilen.
Vet ni om dom tar betalt för det?
Vilket meck, ser inte original ut alls.
Stog det inte ut genom "klädseln" där bak? på min bil finns det verkligen inte plats för ett sånt batteri där.
mole
Nej det stod inte ut genom klädseln.
Sidoväggen är formad så att batteriet får plats snyggt och prydligt
Ska ta bilder på hur det ser ut när jag får tillbaka bilen från lackeraren.
Ser helt klart original ut, sidoväggen alltså.

Mvh
Ug-Lee
Jag har ett större batteri där, trodde det var det enda jag hade. men man kanske skall ut å leta efter ett till.

Ar
36
Arnell
735iA -87
730iA -89
Skall du leta batteri så är höger sida under baksätet ett hett tips. ;)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Vad jag vet har E38 bara ett batteri och de sitter höger bak

BMW CS #5139
Ar
36
Arnell
735iA -87
730iA -89
förlåt..noterade först nu att det gällde E38 och inte E32....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.