AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.750

Vad händer om bilprovningsmonopolet avskaffas efter valet?

Sida 2 av 2
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Anledningen till att bilbranschen INTE klarar sådant som vissa andra branscher gör är att de bilägare som bara vill köra och har 0% teknisk kompetens inte har någonsomhelst insyn i vad bilverkstaden gör eller säger att de gjort.

Om alla takläggare arbetade efter samma kriterier , och kunden aldrig fick titta på sitt tak , hur skulle då det se ut efter 10 års "fritt takläggande" ?

Hur många vanliga bilister har ens en egen domkraft och pallbockar samt kompetens att bedömma vad en bilverkstad gjort ? jag vet inte men jag tror inte det är särskilt många , det är just dessa kunder som kan komma i klämm än mera om det blir ett flertal stora verkstadskedjor som tar över besiktningen , det tror jag.

Men gärna alternativ , men ej stängning av SBP , låt de verka på samma marknad som alla andra , precis som telia eller statliga vattenfall (som förvisso suger ut konsumenterna och gör miljardvinster sammtidigt som de koleldar fram el för att hålla priserna uppe , fult!)

Jag litar personligen inte alls på bilverkstäder pga. att det ÄR mycket fusk , samt att många arbetar på ackord och allt skall därför gå fort och kvaliteten blir då lidande , att ha en sådan verkstad ansvarig för hela bilens fortlevnad och säkerhet är för mig ett mardrömscenario.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om man är anser sig ha fått felaktiga anmärkningar kan man be en annan bes. tekniker kontrollera det hela så det är ingen anledning till att avreglera SBP.
Jag tycker att vi ska vara väldigt tacksamma för att SBP finns.

Dessutom så tycker jag en avreglering av SBP rimmar illa med 0-visionen

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Med tanke på hur andra avregleringar har gått.. det kommer bli dyrare och krångligare.

Jag hör till dom som anser att vissa grundläggande samhällsfunktioner skall vara statliga. Sjukvård, socialförsäkring, a-kassa och elförsörjning. Om bilprovning hör dit är mer osäkert, men systemet vi har idag fungerar riktigt skapligt. Ett oberoende system för bilägaren, till rimligt pris och med god tillgänglighet.
kilroy
Jag tycker att SBP i stort sett fungerar bra men att ge flera seriösa kontrollorgan ackreditering gör ju knappast SBP sämre. Konkurrens stimulerar inte bara den affärsmässiga delen utan även viljan och förmågan att ligga i framkant när det utvecklingen av verksamheten.

Att däremot låta kontrollorganet även stå för reparationerna strider mot allt förnuft. När någon sätts till att kontrollera sitt eget arbete så brukar det sluta dåligt av naturliga skäl.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Visst fan ska monopolet vara kvar, självklart. En fri konkurrens KAN INTE FUNGERA.

Titta bara på bilförsäljningen, det är ju kaos med fri konkurrens. Vi måste styra upp även denna. Förbjud alla privata firmor (BMW, OPEL osv) och inrätta en statlig bilförsäljningskedja (skulle kunna hanteras av SBP).

Där kommer man bara att kunna köpa statligt tillverkade bilar (Volvo och SAAB) i och med att vi självklart inte kan tillåta privata biltillverkare så måste vi förstatliga SAAB och Volvo igen.

BMW_MAN:

-Du skojar?

Kan tänka mig att infrastrukturen skulle vara statlig, El, Väg och Kommunikation.

Den "Elefantlika Sektorn" har redan svällt för mycket... Privatisera riksdagen alt. inför militärdiktatur och undantagstillstånd efter 22:00 alla dagar...
Beppo: Fast så är det lite idag också. Bilprovningen i Vara är ju känd för att släppa igenom lätt medan exempelvis Borås är betydligt hårdare.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
BMW_Man skojar nog. Annars får han flytta till Kuba. Där har dom statlig tandkräm, den enda tandkrämen! Man slipper iaf stå och välja... det går fort att handla.

Fint med privata bolag som bygger vägar. Så skulle man få prenumerera på ett visst vägbolag och endast åka på dess bolags vägar. Överklassen åker på motorvägar och pöbeln på grusvägar..

Ett exempel på när den fria marknaden gått för långt. Men det är nog fullt möjligt... ibland känns kapitalismen och fri marknad otroligt korkad.

Vad jag vill komma till är att jag förstår SBPmonopolet men av princip så tycker jag att monopol är förlegat. Och folk ska få välja var man ska besikta bilen... Såsom du väljer verkstad där du ska reparera bilen. Självklart!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Visst håller jag med om att monopol inte är bra på allt... men det finns saker som inte bör privatiseras, som polisen t.ex.

___
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bara för att monopolet försvinner så gör ju inte SBP det per automatik. Helt plötsligt får dom lite högre krav på sig att vara konkuranskraftiga. Mer service till kunden och flera tillägstjänster.
Flera har nämt att man hamnar i en beroendeställning till verkstäderna. Det är ju knappast sant. Du kan ju fritt välja verkstad att laga bilen på och en annan att besiktiga bilen på.

Och som Mugge ser jag helst inte att Polisen privatiseras. Inte försvaret heller. Däremot så finns det ju idag saker som polisen gör som ett privat företag lika gärna skulle kunna göra, men det hör inte hit.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Svergie borde ta exempel från andra länder i Europa!
T.ex. Polen: nåt som system boleget finns o man kan köpa sprit på bensin mackar oxå men på macken finns inte mycket att välja emellan o på "systemet" vet man inte vad ska man välja.
Samma sak är det med besiktningen, statlig(ärlig) o privat(mycket fusk)....

Varför inte ha båda???

BMW - Beroende Med Wilja!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Klart som fan att jag skojar.

Vad jag vill visa är att allt behöver inte vara monopol, det är ju bra att man själv får välja om man vill ha BMW, Volvo eller Opel tex.

Sen tycker jag det är uppåt väggarna när man skriver att det blir skittdyrt med privata vägar tex där man får betala vägtull.

Men så kan man fan inte räkna tycker jag. Man kan fan inte ha världens högsta skatt och världen högsta avgifter på samma gång och det är dit vi är på väg i sverige. Världrekord i skatt, sen ska man betala bensinskatt, biltullar och avgifter också.

Går man över till att privatisera SBP, vägar eller vad som helst måste ju skatten sänkas lika mycket som man betalar i avgifter.

Antingen eller
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jo för att alla bilfirmor och mindre nogräknade personer kommer att vända sig till fuskverkstäder som mot en mindre summa pengar släpper igenom bilar som annars aldrig hade gått igneom hos SBP.

Dessa bilar som i praktiken kan vara mycket tafikfarliga kommer ärliga människor att möta i trafiken. Tänk en sådan bil med rostiga bromsrör, vad händer när det går hål och all bromsvätska läcker ut och bilen tappar den ena eller båda bromskretsarna, jag tror inte att så många hade velat vara i närheten då.

Hela ideen med SBP är att man ska hålla farliga bilar från vägarna tillåter man fusk, så kan man lika gärna skrota konceptet.

___
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Men kom igen nudå mugge, självklar måste de ju vara krediterade och godkända.

Du verka tro att bara för att något är privat så är det "fusk och båg".

BMW tillverkas ju av ett privat företag, jag tycker de har hög kvalite trots att de är privata företag. Wartburg och Skoda var statliga bolag, men jag tyckte det var fusk och låg kvalite i alla fall.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Mugge: Så du menar att det aldrig har fuskats på SBP?
Man kan ju vända på det. Grejen är ju att ett privat företag som blir påkommet att fuska skulle gå under. Den risken finns ju inte för SBP så där finns det större utrymme för fusk.
Jag besiktigade en av mina gamla 528:or hos SBP. Jag fick då nedslag på min vinge på bakluckan (modell mindre). 2 eller 3 dagar (kommer inte ihåg exakt) efter så brakar hela höger fjäderben ihop på grund av rost (genomrostad fjädertalrik).
Jag tror knappast att det skulle bli fler sånna här incidenter om man utsatte SBP för konkurans. Tvärtom. Om jag efter den incidenten hade kunnat välja att anllita något annat företag för besiktning av bilen så hade jag gjort det. Det är precis den sortens konkurans som höjer kvaliten på tjänsterna, och det är väl hög kvalitet som du är ute efter?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det fuskas på SBP också. Jag säger inte att fusk inte förekommer. Men det är mycket lättare att fuska om man själv är chefen för en mindre verkstad än om man är anställd på SBP.

Alla mynt har ju två sidor, så är det bara och det tror jag att alla här är medvetna om. Frågan är bara vem som har den sämsta sidan.

Mycket hänger på kunden som ska besiktiga bilen. Vad är man ute efter, att få bilen godkänd på enklast möjliga vis eller att få hjälp med att hålla bilen i bra trimm?

Den som är seriös, kommer förhoppningsvis att gå till en verkstad som är noga och lägger mer tid på att kolla igenom bilen noga och hitta så många fel som möjligt. Den som är mindre seriös går till ett ställe där man efter en viss "övertalning" släpper igenom en bil som normalt inte hade gått igenom hos SBP.

Tänk folk som håller i mindre seriös handel av bilar vid sidan om, detta skulle ge de ett gyllene tillfälle att knyta kontakter som mot en mindre summa pengar per bil släpper igenom bilarna. 1000 kr per bil och 10 bilar / månad gör OLE wanabees till lönsamma kunder.

Där det finns en efterfrågan, finns en marknad. Denna marknad finns säkert redan nu, men frågan är om den kommer bli mera lätt-tillgänglig utan statlig SBP?

___
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Nu tror jag inte att vems som helst kommer att få ta upp konkurrensen med sbp, typ "nisses mekaniska". Utan det blir nog stora utländska jättar som etablerar sig, typ dekra.
Länk Kanske "Rolands kött & video" är att föredra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.