AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.751

Vad händer om bilprovningsmonopolet avskaffas efter valet?

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läste precis att bilprovningsmonopolet kan komma att avskaffas efter valet.

Länk till artikel: Länk

Kommentarer?

___
Bilbloggen: Länk
Inte en dag försent, vi släcker ju 2:or på verkstaden sedan en tid tillbaka utan problem. Tråkigt för att det kommer antagligen inte att generera speciellt många arbetstillfällen... Fast och andra sidan så ska det väl inrättas någon j***a myndighet som ska kolla upp det hela. Hmm, det här myntet hade fler sidor än vad jag trodde från början. =))

Ja ja, det blir stora garage med högt i tak som man kan köpa...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Problemet blir att verkstäderna tjänar pengar på att dela ut anmärkningar, ngt som bilprovningen inte gör!

___
I för sig blir det ju mer pengar även till bilprovningen om det delas ut anmärkningar, då man ju ska in o visa upp bilen igen...fast om nu Roy o Roger ska kontrollera sig själva kan det ju bli riktigt spännande!
En månad med lite jobb i verkstan genererar fler 2:or???:-)
Lite som att välja mellan att bryta höger eller vänster ben blir det.
Den som lever får se:-/

/Magnus

Mitt objekt: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tycker att det fungerar bra som det är nu, lite synd om bilprovningen avskaffas. Även om det är surt att få 2:or så har är det ett viktigt jobb de gör. visserligen tjänar de 200 kr extra om man får anmärkning genom att man får göra en efterkontroll, men det är stor skillnad mot att dela ut anmärkningar som de själva sedan hoppas på att få åtgärda på bilen.

Någon som vet hur tyskarnas system med det är företaget Dekra fungerar? Vad är det som är annorlunda mot nu?

___
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag skulle personligen gärna se att monopolet avskaffas, men jag tror inte att någonting blir bättre för kunden av det. Bilprovningen som helt oberoende och opartisk, dessutom utan något vinstintresse ger ganska unika möjligheter.

Att en verkstad först ska få besikta bilen, sedan reparera bilen och slutligen få godkänna bilen igen öppnar för mycket möjligheter till fusk. Det är t.ex vanligt att en bil som varit på verkstad och blivit reparerad för en massa tusenlappar blir underkänd igen på efterkontrollen, ofta rör det sig dessutom om extremt viktiga detaljer som bromsar. Vem skulle upptäcka att bromsarna fortfarande är dåliga och kunden kastat pengarna i sjön om verkstaden själv godkänner sitt arbete? Observera då även att det inte finns något krav på att verkstaden ska ha tillgång till en bromsprovare för att få en ackreditering för att godkänna t.ex en anmärkning på ojämn bromsverkan!

I de länder där monopolet avskaffats, t.ex. Danmark har det lett till att endast större väletablerade firmor exempelvis de tyska och spanska jättarna har kunnat slå sig in på marknaden, inga verkstäder klarar av att uppfylla kraven för att få en ackreditering för att utföra kontrollbesiktningar. Skillnaden blir endast att man istället för Bilprovningen får en identisk utländsk motsvarighet utan den möjlighet till insyn man har idag.

Sannolikt kommer även priserna att anpassas efter en marknadsstyrning, vi har idag de lägsta priserna i hela Europa på kontrollbesiktningar, en anpassning till övriga skulle grovt räknat innebära en fördubbling av priserna...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det allra mesta mår ju bara bra av konkurrensutsättas, men i det här fallet är jag tveksam. Självklart så skall besiktningen ske av ett företag som just bara besiktar bilen och inte lagar bilen! Men det farliga med att låta flera företag agera bilprovning är ju att kunderna kommer att åka dit där man lättast får igenom sin bil....
Den svenska bilprovningen kommer ju givetvis att finnas kvar ändå. Den kommer bara att få lite uppfriskande konkurrens från andra. Jag tror inte det kommer bli att varje liten verkstad besiktigar bilar utan det blir troligen ett fåtal större företag som konkurrerar med varandra. Någon ackreditering måste ju förstås ske av dessa företag så de håller en tillräcklig standard på kontrollerna.

Mvh Johan
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag gillar den Svenska Bilprovningen , jag tycker att 75% av kontrollanterna är trevliga och tillräckligt kompetenta för att utföra sitt arbete på ett bra sätt.

Det finns såklart surkart , och det kommer det finnas på det privata alternativet ochså , med nackdelen att de även kan hota kunden eftersom de även "skall" utföra reparationen.
De kanju anmärka påmassa skitsaker om de har för lite att göra i verkstaden , och släppa igenom massor med allvarliga fel för att de känner kunden eller för att de inte "har tid" just den veckan.

Jag tror att nya vinstdrivande aktörer på marknaden kommer att sänka standarden samt driva upp priserna och öka verkstadsfusket och slarvet.

Jag tycker ist. att SBP skall höja priset till 400:- Skr och göra en lite nogrannare kontroll så att man verkligen VET att man åker säkert i en nybesiktigad bil , jag tycker inte det vore så dyrt , besiktningsgubbarna ger ju ofta små tips om vad som kan tänkas gå sönder under kommande år samt vad de tycker man KAN byta om man är pedant. det tycker jag är bra och gör det ganska vettigt att besiktiga bilen.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag kan tänka mig att privata besiktningsfirmor som även utför reparationer inte kommer att vara speciellt förtjusta i att entusiasterna själva reparerar sina bilar.

Jag kan tänka mig att betala en extra slant för att få behålla den statligt ägda bilprovningen, även om jag fick en 2:a idag ;-)

___
Paap Reeder
Jag tycker det fungerar klockrent idag.

Vill inte ha ngn förändring.

Har på alla år bilprovningen varit igång inte träffat på en enda otrevlig "besikningsgubbe".

Alla 2:or mfl anmärkningar man fått har alltid varit motiverade, utpekade och förklarade.
Vad kan man mer önska sig?

Hörde just på nyheterna vår ledare och storgodsägare bekymrat uttala sig om elpriserna. Allt skulle bli bättre med avregleringen ... men elpriserna har stuckit rätt upp och elbolagen skor sig ... medans den enskilda medborgaren gnor dagen lång och har bara råd med stearinljus på kvällarna.
Så kommer det bli även med bilprovningens avreglering.

Vilket parti vill ha bilprovningen kvar? ... dom får min röst.

MVH /// Paap R

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det är inte rätt väg att gå..dvs låta utländska storföretag och desutom med dålig insyn ta hand om detta.
I dag så kan man med lätthet överklaga ett felbeslut som görs av bes man hur lär det hanteras senare?
Jag tror inte att detta är så jävla genomtänkt...men vill man sälja då gör man det till varje pris medan vi vanliga svensson står där med långnäsa i efterhand.

Jag får intrycket att det är mycket "bakåt-sträveri" här, man kan nog se mycket möjligheter OM det skulle bli aktuellt. Det är mycket funderingar som byggs upp på egna värderingar. Jag tror att det är ett led i vägen mot att föryngra bilparken i Sverige för idag är det mycket entusiastbilar som används regelbundet så dom reglerna kommer antagligen att hårdna avsevärt framöver. All förändring är till det bättre, kanske inte just för dig men för det stora flertalet.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Funkar ju bra i t.ex. Finland...

_____Vraum!_____
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
smatto* hur funkar det där?? berätta mer!

mvh
Göran
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Bättre att göra Bilprovningen bättre! T.ex. förbättra "döm själv metoden" på spindelled. Vissa monopol ska finnas kvar, ta väck Svenska Spel istället!

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Här i England kan man MOT'a sin bil på många verkstäder små som stora.
Tycker det fungerar alldeles utmärkt, särskilt när man dagen innan den gamla MOTn går ut kommer på att den ska förnyas. Ringer man runt lite så hittar man alltid en verkstad som har en ledig tid.

En liten miss i systemet var väl den gången jag köpte en Jaguar XJS som var helt nybesiktigad. Visade sig senare att handbromsen saknades helt. Det hade nog inte hänt i Sverige..

Systemet är mer flexibelt än i Sverige då man kan beställa tid med kort varsel och göra sin MOT samtidigt som man servar bilen.

MVH/Dan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Monopol ska väck, vart det än må vara nånstans.

Varför skulle inte bilbranschen klara av vad andra branscher klarar av?

Sen anser jag visserligen att bilprovningen fungerar rätt bra men det spelar ingen roll. Med avskaffat monopol tror jag vi få fler och smidigare besiktningsställen dock.

Min Länk Cabrio
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Monopol är förkastligt. Även om just nu bilprovningen är ett monopol som fungerar någorlunda bra. Men i ett fritt land ska man få välja själv.

Men bara för att man konkurrensutsätter det blir bilprovningen ju inte sämre. Mitt förslag är att man har något slags statligt prospekt med kriterier. Dvs grejer som SKA funka på bilen. Sen kan enskilda privata besiktningsfirmor kolla upp om grejerna är som det ska.

Jag förstår inte varför besiktningsfirmorna även ska reparera bilarna? Det verkar ju dumt. Det kan man väl få bestämma själv...

Varför göra det krångligare än det är?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
De kan väl inte tvinga en att lämna in bilen på samma firma som besiktigar bilen. Men jag har märkt att personer i min närhet som inte skruvar bil själva tenderar att lämna in bilen samma ställe hela tiden. Då blir det lätt så att man ringer upp "sin" verkstad och bokar tid för besiktning. Därefter så hittar de 2 anmärkningar som är skäliga + att en mindre skälig anmärkning slinker igenom. Efteråt så får man en offert tillsammans med besiktningsprotokollet på hur mkt det skulle kosta att laga. Många ägare som inte skruvar bilarna själva, vill bara ha en bil att köra.. då är det väldigt lätt att man säger... fixa och besiktiga om.

Då har man kanske bäddat för det själv... men saken är att det finns tillräckligt många som bäddar för det själva för att det ska löna sig för verkstäderna att sätta det i system.

/ Mugge som endast litar på ett fåtal verkstäder.

___
Am
569
Ambush
540i/6-94
Fördelen med konkurrens blir ju att kundbemötandet förhoppningsvis blir mycket bättre. Får man ett surkart som klagar på småsaker bara för att han inte fått sitt morgonkaffe så kan man ju som kund välja att besikta sin bil hos en annan kedja i fortsättningen vilket gör att sbp förlorar en "kund" och därmed inkomst. Tror initialt att det skulle bli lite som för Telia när telemarknaden avreglerades - många kunder flydde till andra operatörer bara för att dom blivit våldtagna av Telia/Televerket under alla dessa år utan att kunna göra något. Samma sak blir det nog med SBP i början tills dom börjar inse att dom måste göra något för att behålla kunderna. Med konkurrens så blir dom tvungna att se till vara "bäst" för att behålla kunderna - inte som idag kunna bete sig lite hur som helst eftersom kunderna ändå kommer tillbaka. Monopol är aldrig bra och statliga sådana är ännu sämre!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.