|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
randrup |
När min nuvarande BMW ställs av i september behöver jag en vinter bil. Jag vill fortsätta att äga BMW även denna period av året, och söker en bra BMW att pendla med - för rimlig peng (har inte tänk lägga mer än 10 tkr). Kommer att studera de tre kommande åren, så den får gärna vara ekonomisk också! Har ni några bra förslag? Vill inte åka buss… //randrup |
|
BMW 518 E28, den är billig att äga och köra. Är väldigt välbalanserad även om den är motorsvag. Lätt mekad! ___ Bilbloggen: Länk |
|
randrup |
Funderar på en 320 -88. Kan det vara något? //randrup |
|
Vill du ha ekonomi i dett vinterskott ska du absolut inte köpa en 320i -88, vansinnigt hög bränsleförbrukning och trist motor som inte trivs under 4000rpm. Själv ska jag ha mig en billig pendlarbil, nu under vintern och skulle det bli en BMW så siktar jag på en 518 e28 eller en 318 e30 med den gamla hederliga m10 motorn med kamkedja, relativt låg förbrukning samt pålitlig drivkälla. |
|
|
518 E28, du hittar nog inga fräscha E34or för de pengarna och de kostar dessutom mer i drift :) MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
| 520 E34 typ -88-89 | |
Stekaren |
518 eller 318 med M10 motorn är det som gäller om det skall vara ekonomiskt. |
|
Njae en E30 320 drar nog inte så mycket bensin om man ska pendla med den. 0,8 landsväg. Inte mer. mvh |
|
| Varför inte en gammal 540 IA? :-) Eller har den ingen antispinn? | |
|
För tio papp så säger jag också 518i E28:a. Robust,lättskruvad och relativt snål(om du handlar en med L-jetronic så blir den ännu lite snålare,den kom 84-.) Jag har haft en -83:a(K-jetronic),den drog i snitt ca 0.85,vilket kanske inte är så snålt om man jämför med andra bilar i den prisklassen, men ändå en av det snålare BMW du kan köpa för dessa pengar.. En 318i E30 känns naturligtvis som ett roligare alternativ,men liiite måste man tänka på säkerheten också,säkerhet är väl inte E30 modellens starka sida om man säger :) Mvh Janne. |
|
|
Att en 320i E30 skulle dra vansinnigt mycket bensin är en mycket kraftig överdrift. Enligt modellguiden drar den en deciliter mer per mil än 318. Ett roligare alternativ som sagt till E28 är en E30. |
|
|
En 320i-88 som det nu var frågan om i detta fall drar minst 1.5-2dl mer än en frisk 318. En äldre 320i utan katalysator går nog utmärkt att köra under litern med och kan således vara ett bra alternativ. Men som tidigare sagt: en e30 318 eller e28 518 som har M10 motorn med kamkedja är nog det optimalaste vinterskottet man kan ha, sett till driftkostnader, synd bara att Norrland helt plötsligt verkar tomt på dessa modeller...kan bli så illa att jag får sikta in mig på en japanare om inget objekt dyker upp snart... |
|
|
Jag hade en 320 touring -89 innan min 525:a den jäveln dron ju 0,2l mer än 525:an visserligen kör jag mkt stads trafik men ändå. 525:an drar runt 1,1l och den gammla 320:in drog mellan 1,2-1,4. Som sagt handlar det om korta sträckor ca 3-4km åt gången. Kan tillägga att jag har inte ändrat mitt körsätt. /Ian |
|
|
Oavsett vilken BMW utan antispinn man väljer så är det knappast någon lämplig vinterbil skulle jag säga... MVH Christofer |
|
|
Kan man inte kontrollera en 518i eller 318i vintertid, så ska man nog inte köra bil öht på vintern :P Jag instämmer med de flesta andra... för runt 10k är det 518i E28 eller 318i E30. Kan man ta de något högre driftskostnaderna så kan en 320i/323i eller kanske rent av en 528i vara alternativ! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Har själv ägt en 318 iS -88 & den var alldeles utmärkt att köra med på vintern. Jag körde många mil både i djup snö & på is & tog mig faktiskt fram där många nyare bilar gick bet. |
|
|
E28:an är faktiskt inte alls så tokig som vinterbil. Efter att ha avverkat ett antal 518i E28, kan jag bara instämma i att det nog är bästa valet inom de ramar som finns här. Stadig på vägen, rymlig, bekväm, inte särskilt sladdvillig (det behövs mer motor för det!), hyggligt krocksäker, utmärkt värme och faktiskt riktigt hyfsat lyse. Inte jättesnål, men går utan vidare att köra på 0,8-0,9 om man inte plågar den. Robust och slitstark som få är den, och det finns hur mycket begagnade delar som helst att få tag i om någ pajar, och 'det vanligaste' av nydelar är klart vettigt prissatt hos BMW. Nackdelarna är väl främst benägenheten att rosta, att den inte har katalysator, och att det är svårt att hitta ett riktigt fräscht exemplar. Fast å andra sidan ska en fin E28 inte användas på vintern, så det är väl 'bruksskick' som gäller. Och en uppsättning bra vinterdäck. /// Gunnar E. |
|
Stekaren |
gunnare: Jag tycker rent generellt att när man letar E28 så är det iSmodellen som är i bästa skick, förutom stötfångarna då... |
|
518 E28 är definitivt sladdvillig, skulle jag vilja påstå, det är hur enkelt som helst att köra på tvären genom kurvorna på vintern, behövs inte så mycket motor för att få ut bakvagnen. Har nog sällan haft så roligt som när jag körde på isen (igenfrusen sjö) med min 518. "Oavsett vilken BMW utan antispinn man väljer så är det knappast någon lämplig vinterbil skulle jag säga..." - antispinn, BAH!! lär dig köra bil, skulle jag vilja säga... / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
Sladda är väl kul så länge man inte inte får sladd ofrivilligt... MVH Christofer |
|
|
E28 518, 520, E30 318, 320 osv... häng inte upp dig så mkt på vilken modell, utan försök få ett så fint skick som möjligt för pengarna. Det är snarare reparationskostnaderna som kan svida än nån deciliter hit eller dit :) /Olof |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.