AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.707

Sträcka upp växelspaken i E30?

Sida 1 av 2
SpineKracker
Hejsan!
Jag vet att på andra bilar kan man "sträcka upp" slappa växelspakar, går det göra även på E30?

Tacksam för svar!

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Jätte lätt:

Länk

Följande bör bytas:
Del nr 11, 13, 6, 2

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
SpineKracker
Ok, hur omfattande är arbetet tidsmässigt?
Kan lådan sitta kvar eller behöver man demontera den?

Lådan får sitta kvar. Hela jobbet tar 0,5-1 timme (jag har gjort det) beroende om hur snabbt du får loss del nr. 3 i bilden. Jag rekommenderar att du skaffar också del nummer 3 innan du börjar med arbetet. Den sitter ganska hårt i och det finns risk att du pajar den när du tvingar loss den.

Tips: Om du vill ha short-shift så skaffa en längre växelspak från en z3 1.9 på samma gång. Man måste nämligen ta bort spaken i processen så varför inte byta.

Här finns en bra dokumentation om arbetet, dock E36, men E30 är inte så annorlunda vad gäller växelgrejer.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
3an kan vara jobbig, det gäller att böja den lite lätt åt sidan.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
SpineKracker
Liraren:
Glömde du skicka med länken?

Tack för hjälpen! Någon shortshift blir det nog dock inte, vill bara ha en tightare känsa mellan och i växellägena.

MVH

Ojdå. Förlåt. Här kommer det (pdf-fil):

Länk
Ska tillägga att shortshift är grymt bra. Har en växelspak från en Z3 3.0i i min bil. Det blev en rejäl förkortning.
_r
72
_robban_
e39 528 -98
en liten tanke bara! om man förlänger växelspaken nedanför "fästkulan" så borde de få lite shortshift funktion? nån som gjort detta??
Anthrax
Finns det någon som tillverkar och/eller säljer bussningar till växelmekanismen i ett bättre material/utförande än orginal, i sverige?

Detta gäller då framförallt del nr 2.
_robba_: Jag gjorde så. Tillverkade delarna själv och kokade ihop det med tigsvetsen. Fungerade utmärkt. Enklare är ju dock att köpa en spak från tex Z3 eller liknande. då får man en färdig lösning som bara är att montera på plats.

Anthrax: Det finns säkert. Den som har en svarv och behärskar den kan ju snida till den till dig. Jag har dock inte sett någon som har en färdig lösning att sälja. Mät och skissa lite och lägg det i en köpesannons så nappar det säkert.

/Anton
I min bil är del #2 gjord av nylon (eller snarare blir det två bussningar istället för en i originalet.). En kille här i Finland hade svarvat flera dussin såna och sålde dem för ~50 spänn / par . De är precis likadana som Delrin-bussningarna i bild 15 i pdf-filen som jag länkade i ett tidigare inlägg. De är grymt bra de också. Killen som svaravde bussningarna berättade att han hade svravat och testat med flera mått innan han hittade det rätta. Kommer inte ihåg måttet men jag kan försöka söka i vårat finska bmw-forum om jag hittar det.
Och nu måste jag ändra mig. mina bussningar är inte gjorda av nylon utan någon annan j*****t hård plast som inte suger vatten som nylon gör.

Här kan man jämföra litet.

Länk

Ju längre spaken är nedanför kulan desto kortare blir växlingen.

En gör-det-själv -lösning

Länk

Anthrax
Liraren:

Skriv gärna måtten om du kan
så man slipper köpa en ny, bara för att ta måtten från den.
Här finns litet info om del #3, som diskuterades ovan.

Länk

->Anthrax: Jag är ledsen men jag hittar inte måtten. Och jag vet inte omden där killen är villig att berätta dem. Jag ska fråga senare.
Anthrax
Typiskt...

Om du eller nån annan hade kunnar ordna måtten, så hade det varit väldigt uppskattat.

Det kan väl knappast vara någon industri-hemlighet eller?.... :)

Förresten, vad för slags ämne är bäst att utgå ifrån?
Jag tänkte pröva med brons, men finns det nån nackdel med det?
Och vad är fördelarna och nackdelarna med dom olika syntetiska ämnena?
Jag gjorde bussningar i lagermetall til min spak.

Olika kontruktionsplast eller teknisk plast som det också kallas har precis som du säger olika egenskaper.

En sökning hade givit denna information bland annat.
Länk

Jag har bilder på den spak jag byggde liggandes. Jag tror även jag har måtten kvar. Skicka ett mail till mig eller hoppas på att jag kommer ihåg att lägga upp dem någonstans så ni kan se dem. Det blir dock tidigast om en dryg vecka då jag åker på semester imorgon.

Det jag gjorde var dock att mäta av den gamla spakens bussnignar och mått smat uppskatta toleranser med lite sunt förnuft.

/Anton
Anthrax
Jag har en helt ny Z3 1,9-spak som ligger och väntar, så jag behöver bara måtten till bussningarna om du råkar ha dom.

Du kan maila mig på gangster_toth@hotmail.com om du hittar dom.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Spaken till Z3 1,9 är den lika lång under kulan som M3E30? Den ser likadan ut som min till M3an i alla fall.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Eller om någon vet vilken av alla spakar som är lämpligast till att göra en shortshift till E30 av.

///BMW - Was sonst!
373 DKK hos Länk så varför meckla med det ??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.