|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har rattat runt i min fina bil ett tag nu och är så nöjd med den, på alla sätt och vis. Kanske lite lur över bränsleförbrukningen - det lutar lite åt att bilen drar typ 1,3 lit/mil !!!! Det tycker jag är åt pipsvängen för mycket för blandad ( ej stads) körning. Om jag vill kolla upp om något är knas som orsakar onödig bränsleförbrukning - hur gör jag då? Jag förstår att jag kan åka till en verkstad och utreda, men det lär oxå kunna kosta skjortan misstänker jag - det borde finnas enklare knep att ta till....? Som sagt det gäller en 530iA touring 03 med under 7000 mil på mätaren Tacksam för hjälp beemv | |
|
min snittförbrukning ligger också mellan 1,2 -1,3 lit/mil vid blandad körning. Vid långkörning ca 0,95 lit/mil /Pulare |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
samma här, den står väl på 1,15 nu, så lite mycket kanske det är, men har du tung gasfot så drar stadskörningen massor. kör du bara i staden och gasar en del drar den långt över 1,5 l/mil! Mvh Johan |
|
Tolkar svaren som att det inte behöver vara något fel med bilen mao. Det är väl bara bita ihop och vänja sig antar jag :=) Å det finnns ju tråkigare sätt att göra av med pengar på........ Tanx beemv |
|
|
Hej! Min 530IA Touring -02:a drar 0,84 landsväg och motorväg. Har provat att mäta flera gånger på sträckor 30-50 mil med 2 vuxna 2 barn och fullt med packning.. Lite mer istan visserligen. "It's furious to be fast!" |
|
Miper335 |
givetvis drar någons bil mycket mindre som vanligt. Men var inte ledsen ...du har i alla fall en kul motor. Min bil har aldrig dragit under 0.93 (sommardäck och motorväg i ca 120) Heller aldrig mer än 1.07 blandat. Som sagt...det finns tråkigare saker att förlora pengar på...t.e.x svindyra rep. och andrahandsvärdet. |
|
Min -02 drar 1,2-1,3 blandat 0,9 långkörning helt normalt verkar det som... Tommy |
|
|
Min färdator som nollstäldes för minst 1000 mil sedan står på 1,17 vilken i praktiken bör vara 1,19-1,20. Längre semesterresor har gett förbrukning precis under litern medan vissar tankar med mycket stadskörning resulterat i 1,3-1,4. ___ //Ulf |
|
|
Min drar runt 1,2 också.. Det är mycket för världens bästa bil tycker jag.. Men vilken bil.. Stolt ägare.. //Matte falken |
|
| Återigen, autmatlåda=högre förbrukning. | |
Miper335 |
Simmar i okänt vatten nu kanske men drar automaten alltid mer soppa? Kanske p.g.a körsättet men vid samma körning som med den manuella så vet i f.. Automaten har lägre varvtal så på landsväg borde det ju inte spela någon roll? Enligt fabriksuppgifter så är skillnaden marginell mellan en 328ia och en 523i gällande förbrukning. ( 328ia skall t.o.m vara törstigare än 523i ) Vi kör vår 523 snällt och till största delen landsväg men vi har svårt att få ner den lägre än 0.95 ( och ja nu kvider alla andra 523 ägare ) Medan kompisens 328iac absolut aldrig drar så mycket trots hårdare körning. Päron och äpplen eller? ( Har själv kört den under lång tid och vet att den är snålare) Två andra kompisar har var sin 540. enligt dem drar den manuella mer?? ( Trots att automataren är en Touring ) |
|
Automater drar generellt mer, jag brukar räkna med ca 1 dl/mil mer men självklart finns det undantag. Sen varierar förbrukningarna friskt mellan olika bilar av samma modell. Hade själv tidigare en V70 2,4t Aut som gick riktigt snålt t o m snålare än min kollegas likadana manuella trots att han generellt kör mer landsväg/motorväg än jag gjorde. Efter köpet av 530 så var jag lite missnöjd med förbrukningen då jag tycker den är relativt hög och inte fasligt mycket lägre än för den 540 jag hade tidigare. Förbrukningar som folk anger här på forumet måste man ta med en nypa salt eftersom vi alla kör olika och definierar blandad körning olika. Vissa mäter faktiska liter medan andra går efter färddatorn. ___ //Ulf |
|
|
Min färddator stämmer ganska så precis med tankat litertal/km. "It's furious to be fast!" |
|
|
Det gör nästan min i 530'n också. Brukar vara 1-2 cl mer i verklig förbrukning. Min 320's färddator är tyvärr rejält långt från sanningen...Veklig förbrukning ligger drygt 25% över det som visas på färddatorn. Tidigare BMW har visat 7-8% fel. ___ //Ulf |
|
|
Lovade återkomma med mer relevanta uppgifter ang. bränsleförbrukningen, såhär har jag gjort. Tanken rymmer 70 liter, kör tills gul reservlampa tänds, tankar då fullt ( ca 62 liter ), nollar trippmätaren och kör tills reservlampan tänds igen, noterar antal mil,tankar fullt , nollar trippen osv.... Efter 3 fulltankningar ger detta mig följande resultat: på ca 62 liter tar jag mig via blandad körning fram mellan 46 och 50 mil. Det blir snittat lite grovt runt 1,3 liter per mil. Vad jag förstår av andra erfarenheter här på ap så är det inte att betrakta som orimligt mycket för en 530iaT 03.......? Kommentarer någon.... |
|
|
Inte orimligt på något sätt men det beror ju mycket på vad blandad körning är för dig...Jag har nyligen flyttat och har 3-4 km (28km istället för 24,5km)längre till jobbet men kommer ut snabbare på motorvägen än tidigare och jag märker direkt en minskning på förbrukningen. ___ //Ulf |
|
| Min automat drar också kring 1,2... åker i huvudsak blandad körning eftersom jag snurrar mest kring storstaden. | |
|
Om du tycker det drar för mycket. A - Byt till manuell så sjunker det massor. (Så länge du inte är på landsväg och fått i lock-up så snurrar det bort floder av bensin i automaten) B-Låt tjejen köra (det har alltd sparat några decliliter per mil för mig) |
|
|
Vår 523iA-97 drar (uppmätt per tankning) ca 0.85 - 0.90 nu när vi kör mycket pendling på motorväg (ca 40 km i 120 - 130) in till Göteborg. Det inkluderar lite kökörning och även lite kortare sträckor lokalt. Som lägst har vi varit nere i ca 0.75 på fjällresa med mycket 90 sträckor. Vad jag har märkt är dock som tidigare inlägg också noterat, att med automat i stan så drar det lätt iväg en bra bit över litern. Kan tänka mig att vissa dagar på vintern när vi bodde i stan så låg förbrukningen upp mot 1.5. By the way - bilen har gått 23500 mil...hur långt är det rimligt att förvänta sig att den håller. Servar regelbundet och har bytt en hel del slitdetaljer (och lite annat oxå...). Vad är det första major haveriet man kan förvänta sig? |
|
|
min 528ia drar mer än 530i:n stadskörning men något mindre på landsväg. steptroniclådan är ju underbar och den i kombination med 530i är ju det ultimata men med dessa stigande bensin priser så vettifan... |
|
| Kör ni på samma oktanhalt allihopa? Tyckte själv att förbrukningen sjönk avsevärt när jag tankade "V-power" | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.