|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Inte utan att man ler lite belåtet: KO vann mot TV 4 Vision TV 4 Vision ska böta 500 000 kronor för att ha ringt upp cirka 700 privatpersoner som förra sommaren annonserade på Blocket. KO stämde TV4 Vision inför Marknadsdomstolen, eftersom företaget struntat i de regler som gällde på Blocket för att privatpersonerna skulle kunna slippa telefonmarknadsföring. Syftet med TV 4 Visions marknadsföring via telefon var att sälja annonsplats på sin egen webbplats, TV4 Text, och de uppringda var alla personer som annonserat på Blocket. Marknadsföringen skedde trots att personerna hade kryssat för i den ruta som fanns på webbplatsen att de inte ville ha någon telefonförsäljning. Marknadsdomstolens dom i dag innebär att TV 4 Vision AB får böta 500 000 kronor om saken upprepas. Företaget ska även betala KO:s rättegångskostnader med 30 000 kronor. - Vi är mycket nöjda med domen. De många anmälningar som vi fick till verket visade tydligt att de uppringda personerna var besvärade av telefonmarknadsföringen. Det är bra att MD nu har slagit fast att telemarketingföretagen är skyldiga att respektera privatpersonernas uttryckliga vilja att slippa säljsamtal, säger Marianne Åbyhammar, ställföreträdande Konsumentombudsman, KO. Domen finns här: Länk | |
| Underbart! | |
| YES | |
|
Skönt o höra! Min Länk Cabrio |
|
|
Vaddå... så de slipper böta för alla samtal de redan ringt? Böterna gäller bara om de fortsätter att ringa, med andra ord så kom TV4 undan :-/ ___ Bilbloggen: Länk |
|
kilroy |
Var nu lite positiv, Mugge....:) Domen innebär ju en klar markering till TV4´s nackdel. Själva målet förlorade ju TV4 i o m att de dömdes att betala motpartens rättegångskostnader. Domen kommer med all sannolikhet att bli prejudicerande vid liknande fall. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Mugge: I första meningen så står det: "TV 4 Vision ska böta 500 000 kronor för att ha ringt upp cirka 700 privatpersoner som förra sommaren annonserade på Blocket." =) |
|
|
Hit med mina 500 000:-, TV4-PACK! :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Dina? De ska nog ha ringt dig bra många gånger för att du ska förtjäna 500kkr! =) |
|
|
Nej, det räcker gott och väl att de ringt mig en gång för att de skall ersätta mig med 500 000:- för irritation, stöld av tid, sveda och värk i öronen för att behöva ha lyssnat på en nollåtta i telefonen :D Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Yes! | |
|
Var det en nollåtta så förstår jag, då blir allt i ett helt annat läge! =) |
|
|
Ah, en dyr form av telemarketing för fånarna :) MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Nu är inte jag en "nollåtta" men det e nog det bonntöntigaste uttryck som finns! Å tro fan inte TV4 kommer lära sig nått av det här. |
|
|
Haha, ja, inte låter det bra precis! Men jag skyller på Kalle, han satte ribban! =D "Got fuel to burn, got roads to drive" |
|
|
Så j***a rättvist! Slutar dom med dumheterna kanske jag börjar titta på TV4 igen... Racerbilen: Länk |
|
|
GLÄDJANDE! De har ringt och stört mig på sammanlagt 3 bilar som jag haft till försäljning. Mest störd blev jag när jag sålde min 318touring -02, och skrev i annonsen "...annonssäljare, TV4 RING INTE!" och vilka ringde om inte TV4's annonssäljare! Svårtolkad text kan jag medge :) Mvh, /Wille |
|
|
Som jag uppfattat det så läser de inte annonserna utan får bara namn och nummer i en lista så vad du skrev i din annons har säljaren inte en aning om. "Got fuel to burn, got roads to drive" |
|
Stekaren |
Oj oj vad jobbigt det är när folk ringer på telefonen alltså... Det e så att man går i taket och sliter sitt hår, jag skulle nog jämföra TV4s säljare och telemarketing med flodvågskatastrofen... |
|
Stekaren, det är faktiskt ganska irriterande när man sitter i ett möte på jobbet och mobilen ringer och ett okänt nummer visas på displayen. Man kanske tar samtalet bara för att konstatera att det är TV4 ÅTERIGEN! Scenario2: Du har precis lyckats få småbarnen att somna efter ett antal sagor mm, när helt plötsligt ...riiing....TV4! Visst, händer det en gång kan man kanske acceptera men mig har de ringt ett tiotal gånger även när man uttryckligen bett dem att inte ringa. Har även bett dem spärra mitt nummer vilket inte heller funkade. |
|
|
Grelle: Det kan säkerligen vara en alldeles underbar människa som ringde mig, det jag irriterade mig på var hennes arbetsgivares oförmåga att sålla sitt urval. Stekaren: Som BjörnB skrev så finns det vissa tillfällen då man inte vill bli störd av telefon om det inte är viktigt, man ursäktar sig från den situationen man befann sig i (t.ex. möte) för att upptäcka man blir erbjuden en tjänst man redan avsagt sig genom att kryssa i "annonssäljare undanbedes" på blocket samt skrivit det i annonsen. Kan verka löjligt, det är upp till var och en att bedömma. Sedan tror jag att TV4 kanske fått sig en onödig skopa för att folk i allmänhet är så less på telefonförsäljare som ringer hem på kvällen? TV4 är en "lättare" måltavla än många av företag man knappast kommer ihåg namnet på efter telfonluren lagts på? Mvh, /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.