AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.330

BMW 540iA V.S Audi S4

Sida 3 av 5
Carlsson535; Jag har skrivit siffror tidigare, 0-180 km/h på 19,8sek är något jag minns, riktigt roligt är att E39 540i/6 Hartge 4,7 340hk-97 är lika snabb som tidiga M5 E39 undra hur snabb en Alpina B10 4,6 6vxl E34 är.

Jag skickade dig ett mail i dag.

Mvh Stephan
ba
5
baur
323i baurcab-80
mercedes e55 Motorart V 8
Hubraum 5439 ccm
Aufladung Sauger
PS - UMin 354 PS (260 kW) - 5500/Min
Nm - UMin 530 Nm - 3000/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung 5/Automatik
Test in sport auto 12/1997
Gewicht 1695 kg
0 - 80 km/h 4,0 s
0 - 100 km/h 5,5 s
0 - 120 km/h 7,4 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h - s
0 - 160 km/h 12,5 s
0 - 180 km/h 15,5 s
0 - 200 km/h 20,1 s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax 250 km/h
100 - 0 km/h (kalt) 35,5 m
100 - 0 km/h (warm) - m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs - min
Querbeschleunigung - g
Slalom 18 m - km/h
Slalom 36 m - km/h
ISO Ausweichtest - km/h
Testverbrauch min/max/ges -/-/14,9 L/SP
Grundpreis 148.350 DM (12/1997)
Testwagenpreis - DM
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
540 kör INTE jämt med en E55. Tyvärr. Polaren hade en och jag hade inte mycket till chans där inte. Det säger sig självt, 286 hästar mot 354. Nu säger inte jag att E55 drar iväg flera bil längder till 200 men du kommer att åka på pisk. Så är det.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Efter att ha kollat ovanstående siffror på E55 blev jag så stum att jag ringde min polare och hörde efter vad det verkligen var för mercedes. Han hade en E55 årsmodell -99. Jag berättade då för honom att den skall gå jämnt med min M5 E39 och inte min gamla 540 -93. (något jag själv inte ens visste)
Det blev uppenbart att den bilen hade något fel. (kanske LMM som på M5? hehe...)
P.s: Den som numera åker med en grön E55 kombi med grön skinninredning, din bil går dåligt! D.s :))
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Säger inte att jag drog honom men om han nu var snabbare så var det minimalt lite, pressade min max men det kanske inte han gjorde, va vet ja, han kan ju ha kört med nått ekonomiläge i eller nått,tungt lastad etc...
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Han kanske inte visste att ni tävlade ;)
M5 E39 klarar som sämst 0-200 km/h på 18,9sek, en facelift gör det på ca 1,5sek snabbare.

540i/6 E39 M62 420Nm gör 0-200 km/h på 23,3sek siffror för 540i/6 E34 saknas till 200km/h, 0-100 km/h på 6,5s och som sagt 19,8s till 180km/h.

Om man håller med flåklypa är det pytteliten skillnad även mellan 540i/6 och E55 ännu mindre mot en T-modell som Carlsson körde emot.

E50 AMG W210 gör 0-100km/h på 6sek och 200km/h nås på 21,6s.

Skillnader mellan olika exemplar kan vara mycket stora eller vad sägs om 4sek skillnad mellan M5 3,8 till 200km/h...

Alla mina siffror kommer i från Tyska Auto Motor und Sport.

Mvh Stephan

Ps; Det är kul att diskutera men dom uppgifter jag litar mest på är tidningar som AMS och liknande, för vad sägs om att en 735i E32 5vxl är snabbare än en M5 E28? Helt sant men ändå inte korrekt.
"vad va det jag sa"

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
rolex: ska du inte slänga upp en länk till kärran snart så man får se skönheten lr??

/// Bimmarkomanen
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Rolex-
Nu fattar jag inte vad du menar.... (Vad va det jag sa?)

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
randrup
Ok, så om jag förstått allt rätt - ska inte 540iA ha något att säga till om, mot en Audi S4?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
randrup:

Det råder högst sagt delade meningar om det. Tiderna som är postade i tråden visar att du visst har chans. Medans de som kört S4 biturbo menar att du inte har chans. Som tidigare påpekat, sugmotorbilar är bättre på att "dölja" effekten.

Ut och rejsa ;)
bimmer330ci: vilken "skönhet"?

danjel: jag syftar på att en 540 -93 inte alls kör ifrån en e50/e55. det var nämligen jag som ifrågasatte detta i början av denna tråd.
jag har för övrigt inget emot en 540 eftersom det är en utmärkt och prisvärd bil, men att jämföra den mot en amg-trimmad mb som både har mer hk, större cyl.vol och är betydligt dyrare + att dessutom säga att bmw:n går bättre är fel.

Hehe... fel och fel... den gick ju faktiskt lite LITE bättre i högre fart, inte visste jag att polarn hade något dolt fel på den. Det gjorde iofs inte han heller....
Men siffrorna från tidningarna talar faktiskt sitt tydliga språk så jag litar nog på dom tyvärr... :(
bmw-lelle: att din polare troligen hade fel på sin bil (som gjorde att den gick sämre än orig) är inget man räknar med, sådant bör man kanske kolla upp både innan man rejsar och speciellt innan man basunerar ut resultatet på ett forum. man förutsätter _naturligtvis_ att en bil är ok maskinellt.
att en 346/354hk-bil bör köra ifrån en 286hk-bil kanske även är en smula förutsägbart, och det kanske t.o.m. räcker med en smula sunt förnuft för att förstå detta.

Men snälla du; jag sitter väl inte med prestanda-siffror i huvudet på alla bilar. (vilket jag också förklarat längre upp)
"basunerar ut resultatet" , haha.... tror du folk som läser på detta forum tar till sig race mellan polare likt en jämförelse i Auto motor & sport eller?
Eller ska vi dyno testa bilarna innan så att allt e okej?
Ett forum är till för att dela erfarenheter m.m. Det har med all tydlighet framgått att det sannolikt var något fel på E55:an så vad mer begär du av mig?
Offentlig avbön? ;))

Rolex; Effekt räcker inte som förklaring alla gånger, vad sägs om att en 340hk BMW 540i/6 4,7 Hartge-97 är snabbare/lika snabb som en 99: as M5 E39 med 400hk upp till 200km/h som Tyska AMS körde till?

326hk MB 500 E W124 är långsammare än 286hk BMW 540i/6 E34 som ytterligare ett exempel.

Mvh Stephan

bmw-lelle:
du undrar vad jag begär av dig... jag begär att få skippat ditt b-s som typ går ut på att du rejsade med din kompis på nån enslig skogsväg ute i buschen där ni körde nån sorts 50-250km/h-race helt utan varesig tidtagning, ljusgran, eller annan mätutrustning... ni "höftade till" lite bara lixom. så kallade "tester" som denna är totalt irrelevanta, iaf för mig. att du sedan efter ett tag gissar på att det "antagligen är fel på din kompis bil" gör hela grejjen ännu mer oseriös och luktar sjukt mycket 18-åring. hela ditt snack i denna tråden andas skrock och omogenhet.

stephan735i:
mkt intressant info ang. hartge-540:n vs m5 e39.
att en 500e blir blåst av 540/6 e34 gör mig visserligen inte så förvånad.
resonemanget att en e50 blåser en 540 är inget jag grundar på siffror. resonemanget grundar jag på personlig erfarenhet iom att jag hade en för länge sen. har lixom inget med den större motorn eller mer hk att göra. att jag vet hur den går räcker för mig för att kunna göra denna bedömning. tydligen stämde det också.

carlsson535:
varenda gång jag kör hemifrån så passerar jag ett antal röd-ljus. när det blir grönt så kör jag oftast iväg ganska lugnt. innebär detta då automatiskt att jag blir "frånåkt" av exempelvis den nissan micran som står i filen jämt om han drar fullgas?

...nu till det väsentliga:
behöver jag ens kommentera ditt senaste inlägg? eller fattar du själv hur patetiskt du låter? hur gammal är du?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.