AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.327

BMW 540iA V.S Audi S4

Sida 2 av 5
se
661
seb_540
328i M F30
När jag sålde min M3 E36 så provkörde jag S4 Avant, jag uppfattade ådin som bra snabb i starter etc, fullt i klass med M3. Visst, den tappade nog flåset litet över typ 150, men att min nuvarande 540 skulle haft en chans i nått intervall under iaf 200 - verkar inte troligt alls.
Som sagt....turbokicken förvillar.

Flåklypa
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ja, dessa turbosnurror får en att tycka att bilarna går bättre än vad de gör :) Det blir ju ett helt annat sug i en turbobil medans en sugmotor accelererar på ett jämnare mer odramatiskt sätt.
bimmerbåjj: jag vet inte hur du definierar körglädje men tydligen så har jag och du inte helt samma kriterier.... så varsågod: kasta in hatten.

flåklypa: jag är fortfarande inte övertygad, trots dina siffror, att 330:n bara är pyttelite snabbare än s4:an.... men tack för att du bemödat dig att leta upp de siffror du spaltat upp.
dessutom så skriver du att "turbokicken förvillar" och detta kan stämma på andra turbobilar men jag kan inte hålla med dig på just s4:an. kanske pga biturbo, vad vet jag, jag tycker att den drog ganska jämt, redan från låga varv.
polaren hade däremot en likadan fast abt-moddad och runt 330 hk och hans bil hade lite av förstoppnings-tendens innan turbon exploderade.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
bmw-lelle: även du välkomnas att visa siffror på att e55:an skulle dra jämt med en 540 -93:a mellan 50-250km/h. tror nämligen inte ett dugg på att det skulle vara så.

förstår att det låter som att jag sågar era bilar eftersom vi befinner oss på ett bmw-forum men efter att ha haft både en s4 -99 och en e50amg -97 och vet hur de går så har jag svårt att lyssna på den ena historien efter den andra när det talas om att folks bmw:ar skulle vara så potenta.

jag kör för övrigt bmw idag (alltså är jag inte anti-bmw) men jag köpte inte bilen för att den e den snabbaste på marknaden utan för att det är en schysst all-round-bil. hade jag velat ha den snabbaste bilen på vägen så hade jag helt klart köpt något annat. har alltså inget emot bmw för övrigt, dock verkar många bmw-älskare överskatta sina egna bilar enormt mycket.

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Har inga tvivel att en S4 skulle smiska en 330.. tills det kommer en kurva.
S4 understyr en flodhäst liksom alla Audi, eventuellt borsett från RS2 och RS4.

Men vad spelar det för roll? Vem vill ha en S4 :-)

Återigen tycker jag ni resonerar konstigt när ni jämför en 540 (stor bil) med en S4 (mindre bil). Jämför 540 med en S4/S6 av den gamla skolan istället. De utan turbo och i A6 skrud.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Rolex,läs gärna vad jag skrev IGEN.Jag skrev att : Den dagen JAG anser Audi ha mer körglädje än BMW skulle jag kasta in hatten.Så det var inte den dagen DU ansåg att Audi hade mer körglädje.
Givetvis är det en ganska subjektiv sak vilken typ av känsla bilen förmedlar som anses som körglädje.Får man tro literaturen och diverse bilprovare så anses nog Audin som snäppet tråkigare än BMW.Men,det är ju deras (och även min) uppfattning,inte din.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Dom gamla S4/S6 hade också Turbo från början.5 cyl,2,2 lit. och 230 hk.
Senare kunde man ju få sin S6:a även med 4,2 liters V8.
När det gäller körglädje,så är vel det säkert individuellt.
Men S4:an som baserades på A4 från slutet av 90-talet,fick mycket kritik av internationell press,för sin saknad av körglädje.
Detta gäller dom allra flesta Audi-modeller mellan Ur-Quattro och dagens RS4.
hillstreet: jovisst, ska jag ta fram uppgifter med bmw 540 (286hk) vs gamla mod av audi s6+ (326hk). vem tror du vinner? :)

Prestandasiffror verkar vara mycket intressanta för många, angående C4 S4/S6 mot 540i E34, mest jämförbara 540i/6 VS S6 4,2 6vxl 290hk, Audi: n är snabbare till 100kmh, men strax därefter är BMW: n, i kapp och om, jämföra med 40hk starkare S6+ är lite fusk, jämför den hellre med Alpina B10 4,0 6vxl eller B10 4,6 6vxl i stället dom klarar Audi:n=)

Mvh Stephan
randrup
Hillstreet:

Jag ville veta hur 540:n står sig mot S4:an - eftersom "OM" jag skulle behöva visa musklerna mot S4:an (som rullar i staden) så vill jag göra det med kött på benen. Den har bjudit upp till dans ett par gånger nämligen – men jag har avstått.

En jag talade med innan jag startade tråden här, berättade att dessa bägge bilar var väldig jämna - men att S4:an inte skulle hänga med i de höga hastigheterna.

Eftersom forumet kryllar av experter och jag var osäker på vilket, så var det givet att ställa frågan här. Det värsta som kan hända är när man inte är påläst, och utmanar fel bil på vägen. För ibland hamnar man i en sådan situation – en liten maktkamp - bilmärkena emellan. Och då vill man inte vara den som får smisk, när man representerar BMW ;)

//randrup
Länk
Länk
Länk
Länk
Det som flåklypa skrev stämmer enligt de här testerna
Rolex: Har inga siffror utan min polare ägde en E55 som jag drog jämnt med utom från start då jag inte hade antispinn. Efter 200 gick 540 lite LITE bättre faktiskt. Men siffror vet jag inget om. Vi körde mer än en gång.
Randrup: Varför vara så feg bakom ratten? De bara o gasa o se vad som händer det e det som e så kul när man rejsar för man vet inte utgången o d får andrenalinet att pumpa, tänk dig om du piskar han i högre farter. D blir la kul o dra han, och om inte vem bryr sig? Tänk inte så mycket..

/// Bimmarkomanen
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Randrup,vad är meningen med pappers race??Att du är snabbare på ett papper gör ingen Man. :)
Att bara våga dra mot någon som man VET med säkerhet att man är snabbare än verkar lite "chicken".
randrup
Bimmer330ci:

I detta fall handlar det om prestige – jag kan inte förlora mot den killen! Kanske är svårt för dig och förstå, men så är det. Vanligtvis får det bära eller brista, och utgången är mindre väsentlig. Men i detta fall vill jag vara säker.

Bimmerbåjj:

Sist jag kollade var jag man. Vad är det som gör dig till en?

//randrup
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
hehe Randrup,var inte meningen att du skulle ta illa upp.Får skylla på min usla förmåga att formulera mig.Vad som gör mig till man vet jag inte riktigt,men jag hoppas jag är det,annars är jag nog en av Sveriges fulaste fruntimmer :D
randrup
Jag tog inte illa upp (bara lite), men det är inget att tala om ;)

//randrup
Jaha, var d så pass stor rival? Jag förstår nog vad du menar men själv skulle jag aldrig förbereda mig mentalt inför ett race. Ska jag va ärlig så tror jag han drar dig ganska fett från början men försök o ta han på en lång sträcka för det borde 540in kanske klara..

/// Bimmarkomanen
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Har också gasat lite mot en e55 amg kombi typ 98, vet inte hur pass mycket snabbare den manuella 540in är mot automaten, låg cirka 50 meter bakom från ca 100 - 230 och han drog mig inte med en meter, detta upprepades 3 ggr. Vart riktigt impad faktiskt, men men hade väl lite fördel av slipstreamen kanske.
Skulle va kul o se lite prestandamätningar på manuell 540 e34 förutom 0-100, nån som har nått kanske?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.