|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har köpt mig en 330 för några månader sedan och tycker att den är lite trög i växellådan. Det känns som att den inte riktigt kopplar ur eller liknande och ibland fastnar spaken i ett läge där man måste ta i lite eller dra tillbaka spaken och sedan försöka igen. Det jag beskriver är absolut inte så att jag måste sitta och slita i spaken men växlarna glider inte i fint som dom ska göra på en så pass ny bil som bara gått 8k mil. När jag köpte den så var den inlämnade för service och då byttes bromsolja och det väl samma som används för den hydraliska kopplingen? Jag funderar om BMW verkstaden inte luftade tillräckligt. Någon som har tips/råd eller egna erfarenheter? | |
| upplever samma sak på min 325 då och då, men sedan efter någon dag så är problemet helt borta, nästan så att man undrar om det sitter någon slags automatisk justering någonstans.. | |
xcOOb |
lite trög är dom kanske men det känns bättre så tycker jag än att det är för slappt.. allså växlingen ;) |
| Min låda är inte generellt trög men det blir som hack ibland när jag växlar som om man hade kopplingen halvt nedtryckt eller nått hehe | |
|
Jeg har samme symptom på min 2003 318d Touring. Opplever at problemet kommer og går fra dag til dag uten noen systematik. Typisk er alt OK når man er hos BMW for en kontrol... :( "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
upplever samma tendenser på min 330i sedan, som om man inte kopplat ur ordentligt. men nåsta gång kan det gå hur smidigt som helst. Mvh |
|
| Hm undra om detta är ett vanligt problem. Någon mer än bmwE9 som haft den inlämnad hos en BMW verkstad och försökt få reda på vad det beror på? Jag är då inte nöjd med att växellådan om det är meningen att den ska fungera såhär. | |
| Kan även bero på dåligt smörjning av kopplingsaxel... fixas vid kopplingsbyte. | |
| Det har spekulerats fram o tillbaka om tröga växelllådor på just e36, e46 och e39....ja har samma fenomen på min 328 e36 när den e kall går de bra att växla men när den blir varm blir den trög och ibland kan de bli ett skrap när man växlar.....att de ska hända för eller senare trots om en bil har gått 7000mil eller 20000mil då e bmws växellådor inte bra ju....de ju inte kul när man köpt en bil som bara gått 7000mil o sen dyker ett sånt fenomen upp....vissa säger att det är den fjäderbelastade kolven som bör bytas....men ja hoppas verkligen inte de är växellådan som börjar rasa....undrar om de drabbar växellådan om man fortsätter köra så....nån som vet?? | |
|
JAg kan uppleva att min är trög innan jag har fått upp värmen i motorn. Är det samma låda i 330 Ci som m3? Körde en z3 i helgen och den hade en mycket mer tätstegad låda som jag gilla mer. Man kanske kan installera en short shift? |
|
| ööö? va har det med saken att göra? lådan förblir ju fortfarande trög, så länge den mekaniska delen är inte åtgärdad/bytt! vilken vet jag inte.. | |
|
Har 320 och 330 samma låda? Jag har också en 330 som ni andra. Jag liksom känner hur växlarna går i vid växling och ibland kan det upplevas som ett mindre hack. Om jag provar att lägga ur samma växel och testa igen så uppstår aldrig samma sak igen. Har dock aldrig haft problem med att få i växlarna så det är inte så illa. Men så till min första fråga. Är det samma låda i 320? Jag provkörde nämligen en kompis 320 och den hade inga såna "hack" vid växling. Däremot var hans 5:a lite svår att få i. |
|
|
Känner igen fenomenet med ett hack i växelspspaken från en Z3 3.0L. Uppträder vid uppväxling, speciellt vid relativt lågt varv och kan bli på alla växlar. Någon som som fått problemet fixat och isåfall, vad gjordes? |
|
| Ännu en 330 med trög växellåda som beskrivs ovan, men framför allt backspärren kan vara underlig ibland, där måste man ta i ordentigt för att komma förbi. | |
|
ja backen kan upplevas som lite "svampig" nästan som man vill börja om och vid nästa försök är det hur lätt som helst. Men jag har slutat oroa mig för allt vad gäller bilen nu, det är samma visa varje gång jag byter bil. Efter inköp får jag alltid tanken att förre ägaren har lyckats bli av med den precis innan den rasar. |
|
|
Min 330i har gått 8k och jag upplever samma problem som många andra beskriver. * Det går ibland trögt att få i 2:an * Ibland om jag varvar rejält så får jag ett litet hack som motstånd när jag lägger i 4:an. Känns som en el-chock ungefär. Antar att två kuggar slår emot varann. Känns inge bra.... * Backen var också riktigt tung/trög att få i (mer än vad den borde vara) För att råda bot på grejjerna provade jag att byta ut växellådsoljan till Redline MTL och det botade trögheten med att få i backen helt (!) och delvis de andra problemen. Dvs det blev åt det bättre hållet. Hacken från 3:an till 4:an finns dock kvar om man varvar för hårt. Kan för övrigt berätta att den s.k. long-life oljan så svart, smutsig och såg grumlig ut. Verkligen dags för byte alltså! Hacket som uppstår antar jag är slitna synk-ringar eftersom det uppstår vid höga varv skillnader mellan axlarna. Eller? Någon som vet nått mer om det här och om det kan vara värt att plocka isär lådan och byta synk-ringarna? Vad kan en verkstad ta för det? Kan det vara värt att köpa en krockad e46 bils låda och byta hela vxllådan? |
|
|
Bästa medicinen är nog som Ylle gjorde att byta oljan. Jobbkompis till mig som åker Nissan Skyline bytte olja och hans spontana reaktion var väldigt positiv. Som en ny låda. Redline shockproof. |
|
| Lämnade in z3an, som också har kuggkänsla i växlingarna, för felsökning. Killen på verkstan trodde att det med största säkerhet berodde på att kopplingen är sliten. Det var enligt honom inte ett helt ovanligt fenomen att slitna bmw kopplingar inte kopplar ur som de skall. | |
| har också en 330i och känner samma sak; backen känns skittrög och växla i, man får verkligen trycka till för att den ska gå genom spärren. Dem övriga växlarna känns också hårda, väldigt hårda, speciellt låga växlar - 1, 2 och delvis 3:an. Det går altid att få in växeln, men det känns långt ifrån smidigt och enkelt ... | |
|
Även jag har problem med att gå från 2:an till 3:an nu plötsligt efter 6000mil. Man får först lägga växel i friläge och sedan växla då den tar emot av någon märklig anledning. Konstiga är att det händer bara ibland... Blir oljebyte på växellådan, men det känns ju som om det är något annat eftersom det bara sker mellan 2:an och 3:an. |
|
|
Samma sak här, den känns mycket trögare jämfört med lådan i min Z3 2.8 som gått 3000 mil mindre när jag sist körde den. Men det verkar inte vara alls så illa som andra beskriver det här. Känns mer som om något var för hårt spänt i lådan. Min bil skall snart in på service, ber dem byta olja i lådan oxå. Skall be om att de häller i RedLine oljan. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.