AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.463

Vad bör man tänka på vid avställning under vintern?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag står i stort kallgarage med betongväggar och golv, så temperaturväxlingarna blir inte så snabba. Men jag satte för säkerhets skull in en torrboll i kupén och på våren hade den dragit på sig ett par deciliter vatten. Så det blir en refill i bollen nu till vintern.
Sen känns det bra att ha tvättat, städat och vaxat innan avställningen, så är det bara att damma av på våren.
Och som nån skrev, högt tryck i däcken och så rulla bilen litet fram och tillbaka så att den inte står på samma del av däcket hela vintern.
När du ställer av bilen hos vägverket vv.se så medddelar dom försäkringsbolaget och du får automatiskt en "garageförsäkring" och pengar tillbaka både på bilskatten och försäkringspremie.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
gött mos, tackar så hjärtligt för alla tips :)
Funderar med på att ställa av min bil till vinter och undrar varför man skall ha full tank?

Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Red: För att slippa kondens i tanken...
Vad för bil?
Numera är det oftast plasttankar, men annars vill man ha så hög nivå som möjligt för att få liten plåtyta exponerad, som möjligen kan rosta. Kondens just när bilen står i garaget är nog ett mindre problem, jämfört med när den brukas, när man tankar upp kall soppa i en varm tank osv. Det står alltid en större eller mindre mängd vatten i tanken, ligger som en bubbla under bensinen, på tankbotten.
Lite sprit i bensinen (som det alltid är idag) gör att vattnet löser sig i denna och följer med in i motorn och förbränns.

FP
Folke: Det är en M5:a från 2000. Bilen kommer stå i ett varmgarage.

Och angående oljan. Jag bytte olja för ca 100mil sen och lär inte köra mer än max 200mil till innan det blir dags för avställningen. Kan man kalla det för ny olja eller behöver man bytta igen?
Den har plasttank. Olja som jobbat c:a 300 mil är nog ett gränsfall vad gäller hur mycket den tagit upp i form av lite syror och skit från förbränningen. Men personligen hade jag ställt av med denna oljan i, det rör sig trots allt inte om många månader eller hur?

FP
Det blir väl ca 4mån gissar jag på, beroende lite på hur årets vinter blir.

Och tack för svaren.
Mr
57
MrDiesel
BMW 530dA-M 06
Jag ska ställa av min bil i vinter, den kommer stå i kallgarage hela vintern. Något specielt ja ska tänka på när det är en diesel. Bilen har ju bara gått 1000mil är det nödvändigt att byta olja innan???

Mvh Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.