|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vintern närmar sig med stormsteg, tyvärr :( Dags att ställa in kärran. Har no några tips på vad man ska göra innan bilen inte används under några månader. Tipsen jag fått tidigare: -Full tank. -Palla upp bilen. -Koppla bort batteri. Finns det mer man kan göra?. | |
|
vad gör du med uppallad bil om det börjar brinna? Köp vinterhjul istället om du är rädd för äggighet. Vidare är bensin en färskvara; varför ska man sabba (nåja) 800kr bensin? |
|
|
Tryck i 4 bar eller nåt i däcken så förblir de runda, synpunkten med uppallad bil och brand är tänkvärd. Full tank är OK, min erfarenhet med bensin är att den inte alls åldras nåt märkbart på nåt år eller mera, en vinter är inga problem alls. Hur gör (gjorde) man i alla mobförråd osv, körde man ut och bytte bensinen? Icke... Batteri: Om du har möjlighet till underhållsladdning så låt batteriet sitta kvar och du slipper ev. urladdade SI-batterier och ev. andra minnen i stereo osv. Annars tag ur batteriet, ladda fullt och lagra svalt och torrt. FP |
|
|
Gör oljebyte innan du ställer den. Min Länk Cabrio |
|
|
Ander S.: Eller ska man göra det efter....det är den stora tusen kroners frågan:)) |
|
|
nej, det är ingen tusenkronorsfråga ! :)) Reta inte upp tråden så att folk kommer med dumma förslag nu... ;) Min Länk Cabrio |
|
|
Det beror på, om bilen står i ett varmgarage med jämn temp eller om tempen skiftar. Jämn temp så spelar oljebytet ingen roll, men om tempen skiftar så gör oljebytet när du tar ut bilen. |
|
|
Hoppas du skämtar nu Janne.. Min Länk Cabrio |
|
|
Skämtar?? Om bilen står i ett varmgarage så kan han göra oljebytet när han ställer av bilen. Läs noga, om bilen står i ett garage med växlande temperatur, så finns risken att det bildas kondens. Därför bör olje bytet göras när bilen tas ut i vår. Jag har arbetat med bilar och motorer i ca. 35år och har fått endel erfarenhet. |
|
|
Men nej !! Oavsett om du har växlande temperatur eller inte så är en smutsig olja det sämsta en motor kan stå med en längre tid. Har jobbat med olja i 5 år. Finns för övrigt mekaniker som jobbat hela livet med motorer men som helt missuppfattat smörjteknik, därmed inte sagt att du gjort det. Men i det här fallet har du fel. Ställer man av bilen så bör man byta olja innan. Min Länk Cabrio |
|
randrup |
Håller med Anders S. – ett oljebyte är att rekommendera, innan du ställer av den. //randrup |
|
Anders S. då kan du förklara lite hur en helsyntets olja fungerar, speciellt när det gäller vatten (kondens)och ev. partiklar(avlagringar). Jag vill att du förklara hur oljan regagerar under ex. vintern växlande temteraturer.när bilen står avställd. (alltså motorn inte används) Du har ju 5års erfarenhet. |
|
|
Får hålla med Anders S här. Åter igen: Fundera på hur man gör i långtidsuppställda motorer osv, militärt eller civilt spelar mindre roll. Aldrig att man ställer in med gammal olja (allt är så klart relativt) om det gäller mer än en eller annan månad. Spelar nog mindre roll om det är helsyntet eller mineral, basoljan är väl densamma förresten. De förbättrade egenskaper som helsyntetoljan har gäller under drift eller vid stillestånd upp till kanske ett par veckor eller däromkring, därefter är de flesta ytor relativt torra. Om de aggresiva restprodukterna från förbränning osv får verka för länge på de torra ytorna, dvs kanske 4-6 månader eller mera så är det inte bra, oavsett oljetyp, därför vill man gärna lagra motorn med frisk olja i. Ett "normalt" temperatursving t.ex på ett lager eller i ett garage utan förhöjd fuktighet osv skapar knappast kondens, det skall till betydligt hastigare svängningar på tempen för detta. FP |
|
|
Okej... En fråga till er som är insatta i oljor, restprodukter och temperarurer; hur vore det att vinterförvara bilen utan olja i motorn då? Blir motorn för fuktig och mår dåligt inombord då? Man kanske kan tappa i diesel i maskinen istället, då slipper motorn må dåligt av gammal olja sam inte "förstöra" den nya? Hur är det med att skölja ut motorn med diesel; bra eller dåligt?? Man kan förvisso inte starta bilen och köra ut den vid brand men å andra sidan kan man ju rulla ut den... =) Anton |
|
|
Med all respekt för dej folke, men tyvärr så är det en enorm skillnad mellan syntetoljor och vanliga mineraloljor. En syntetolja ger bättre oljefilm (mindre friktion) och klart bättre köldegenskaper (lägre friktion vid kallstart). Ovanpå det så bryter den ner dom aggressiva kemikalier och smutspartiklar på ett helt annat sätt än mineralolja. Rent tekniskt är syntetoljan från början en vanlig mineralolja, som dock förfinats i flera processteg. De spretiga molekylkedjorna hos mineraloljan styrs upp till ett gemensamt utgångsläge som sedan förbättras med olika tillsatser, så kallade additiv. Men med en vatten inblandning på bara 0,5-1% så förstörs dom spretiga molekylkedjorna. M.a.o smörj egenskaperna försämras med 30-50%. |
|
| Jo, men står motorn med fräsch olja i ,så kommer den även om det skulle vara lite kondens i den att må väldigt mkt bättre än om den står med gammal olja med aggresiva restprodukter i..... | |
Stekaren |
Det intressanta är väl snarare hur mycket MER skada en använd olja gör än en ny OCH hur mycket skada en använd olja gör på en avställd bil. Om vi ska använda oss av skalor, 1 till 500 miljoner. Är en använd olja skadlig som en 2(1 minst skadlig) och en ny olja 1 skadlig eller är den använda 400 miljoner skadlig. Om ni fattar något av det jag skrev :) |
|
Det finns nog lika mycket åsikter om det där som det finns bilägare som ställer av sina bilar över vintern. Jag gör som jag har gjort under 10 års tid med 3 olika sommarbilar: byter oljan på våren, varför? för att man vill ha fräsch olja i motorn när man ställer på och börjar köra med bilen. Jag har aldrig haft några som helst problem med mina bilar som skulle kunna bero på när oljebytena gjorts, så jag kommer fortsättningsvis också att byta oljan på våren. Sen kanske det spelar en viss roll att oljan jag tappar ut har aldrig gått längre än max 5-600 mil. Jag kör (såklart) endast på helsyntetoljor och bilarna står i kallgarage. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
Tack för undervisningen av olja :) Vad det verkar som ska man ha både fräsch olja föra avställning och efter. Hur är det med försäkring? |
|
|
Sjoling:Försäkring är en bra säkerhet för tex brand och stöld under tiden du inte använder den och det brukar inte kosta skjortan heller! Mpower |
|
| Om man frågar biltillverkarna, läser intruktionsböckerna till bilarna, läser motorpressen och lyssnar på allehanda experter i motorbranchen, så är svaret: byt olja INNAN avställningen, och den oljan är det sen inga som helst fel på till våren! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.