|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Johan: Min ska in på reparation den 18/9 och då ska de även få kolla spindellerna, jag återkommer med rapport! Åker bort på semester ett tag nu, dock utan X5..;) /Peo |
|
| är det bara jag eller har alla som klagar på lådorna 4 hjulsdrift, om så är fallet hur är då med bara bakhjulsdrift | |
|
Hertigen: Vet faktsikt inte det, jag har ändå fått för mig att lite missar o buggar som växellådan gör kanske beror på 4-hjulsdriften som inte lirar 100% ihop med automaten... Vi har beställt en 520d E61 med automat till firman och det ska bli riktigt spännande och se hur den automaten växlar ! /Peo |
|
|
nice en sån vill jag ha som firma bil å, speciellt 2 liters dieseln är ju riktigt trevlig :p ni får svara sen får man höra om det är nån skillnad |
|
|
Hertige Jag kör fyrhjulsdrift och tycker den nya 6-stegs automaten går mycket bättre än min förra 5 stegs automat. Den växlar mycket mjukare och finare än min 5 stegs automat. Bimmer Seb Skönt att någon mer har försökat att acca över 150 och känt att bilen är helt död med 5-stegs automat. Min satt det även kompressor i och när man körde på bana och det gick hyfsat jämt med m3 på rakan upp till 150 och sen när 4:an hoppa i så kändes det som jag stod still jämfört med andra bilar |
|
|
Johan: Min bil är nu inne för diverse garantijobb, jag påkekade att dom skulle spindellederna för att jag hade obalans vid lätt inbromsning. Mekanikern ringde nyss och talade om att skeva bromsskivor var boven till obalansen, spindellederna var 100%. På skivorna är det 2-årsgaranti så det är ju välkommet med nya skivor kostnadsfritt även om det nu var minimalt slitet. Växellådan fungerar faktiskt bättre o bättre efter ny mjukvara programmerats, inga konstiga nerväxlingar eller övriga buggar. Fick du uppgarderat lådan ? //Peo.K |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
min bil står inne på garantirep just nu. jag hade även problem med rytminska ryckningar vid gaspådrag, och de ryckningarna blev så illa att vi inte vågade köra den längre. dessvärre så har inte BMW hittat några felkoder eller andra uppenbara felkällor, så nu har den stått i snart en vecka däruppe. personligen så tror jag att automatlådan är kass och måste bytas. felet blev värre när jag drog en kärra med sand i, och när sedan symptomen blev värre så körde jag manuellt ett tag och lät vridmomentet jobba. då blev lådan ännu sämre! nu hoppas jag bara att de hittar felet. hmm, skeva skivor, det kanske jag också skulle undersöka.... mvh Johan |
|
Usch vad tråki´t med lådan, jobbigt när det inte finns felkoder att felsöka efter, det kan ju lätt dra ut på tiden... Hoppas det löser sig på ett snabbt&smidigt sätt ! Mvh Peo.K |
|
nu har jag fått domen, och det var fördelningslådan, inte växellådan. dessbättre så verkar det vara styrningen av xdrive som inte funkar som den ska, för när styrdonet kopplas ur så slutar huggandet. hoppas att det kommer att förbättra växlingarna också! så åker ni BMW med xdrive, var uppmärksamma på ett dunkande/huggande som kommer vid belastning. och gär det innan garantitiden går ut.... mvh Johan |
en liten uppdatering: X5:an står nu på BMW i Solna med nybytt automatlåda. Det känns skönt att jag hade rätt, så kass som min växellåda var att köra med är inte godtagbart på en så ny bil. Dessvärre så tror jag inte felen stoppar med det, utan jag misstänker att även fördelningsväxellådan är kass.... Så om din bil med 6-stegad automalåda växlar hårt och oberäkneligt, samtidigt som den "hugger" vid gaspådrag och kick-down, stå på dig! Det kan vara fel på den! mvh johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.