AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.956

6-växlad vs. 5-växlad automat, åsikter och erfarenheter?

Sida 1 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag är lite nyfiken på er uppfattning om BMW's nya 6-växlade automatlådor, som kom på X5 facelift och nya 5-serien (E60, E61). Jag är nu inne på min andra bil på kort tid med 6-växlad automatlåda, men är inte nöjd alls! Jag tycker att den 5-växlade automatlådan var både sportigare och bekvämare, hur nu det går ihop.

Bland annat dessa saker stör mig:

- lådan växlar segt/hårt när den är kall, vilket kanske är normalt.
- på X5:an kommer ett "dunk" ibland precis innan bilen stannar.
- orytmisk (dvs märkbart hård) växling mellan 2:an och 3:an, speciellt på halv gas.
- efter tex en omkörning, när man kliver av gasen ganska tvärt efteråt, så blir nästa växling nästan alltid hård.
- svårt att få lådan att växla ner vid gaspådrag, ibland går det tex inte att få ner lådan en växel, utan först när gaspedalen är nästan nere i golvet så växlar lådan ner, och då två steg. varken bekvämt eller sportigt.

Det är väl vad jag kommer ihåg just nu. vad säger ni som har erfarenhet?

Mvh Johan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Av det du räknar upp upplever jag inget av förutom att den är seg att växla ner vid gaspådrag i "vanliga" läget, men det var samma på min tidigare femväxlade.
Upplever ingen skillnad jämfört med den tidigare, förutom en växel, båda har arbetat mycket mjukt och smidigt.
Steptronicen har omvänt mig från anti automat till nästan krav på automat.

Behöver du mjukvaruuppdatering?

/Mats

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag har tyvärr kollat, och det finns ingen uppdatering. Min förra 525 iAMT -05 (E61) uppdaterades, utan någon märkbar förbättring. Tyvärr!

mvh Johan
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
In med den på BMW, låter ju som lådan inte är riktigt frisk/för lite olja.
Du har väl garanti på den?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jepp, garanti finns, men är det verkligen fel på den? jag är väldigt petig, men tycker man har rätt att vara det. jag hade in den på BMW igår, och meken kände inget. däremot hittade de trasiga spindelleder fram....

jag hade samma tråkiga känsla i E61:an, så jag börjar undra om den 6-växlade lådan verkligen är bra?

mvh Johan
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Johan!

Det du beskriver stämmer in på min X5 med tyckte min gamla 330da med 5växlad låda var mycket mer harhonisk och snabbare, blev lite besviken då jag trodde att en nyare konstruktion skulle vara bättre. Det är den väl kanske också då den gamla 5-växlade var den ökända GM-lådan som många har fått haveri på. Jag har läst på x5world att det finns uppgraderingar till V8 i USA men när jag pratade med min verkstad så hittade dom inget för den Svenska marknaden.

//P-E
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
P-E, skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar. för mig är det extra tydligt, för min 530iAT -01 med 5-stegad automatlåda känns mer harmonisk än både min E61 och nuvarande X5 känns. intressant med en uppdatering, hoppas det går att hitta en...

mvh Johan
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har ingen erfarenhet av bilarna ni talar om, men jag tycker det är lite märkligt att motorstarka bilar ofta har fler växlar, det borde ju vara tvärt om, att en bil med liten motor har många växlar. Jag läste bl.a. om att samtliga Mercedes med V8 får 6, eller om det t.o.m var 7 växlade automatlådor.
Jag åkte taxi Stockholm för ett tag sen med en ny 535DA, och han hade problem med lådan, den växlade ryckigt.

BMW CS #5206
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har man en starkare bil kan man ju köra på lägre varv utan att den upplevs ansträngd eller totalt kraftlös. Då kan man ju sänka ljudnivån och bränsleförbrukningen vid högre hastighet om man har fler växlar att peta i.

Är det inte ny en Mercedes diesel som varvar 3500rpm vid 250km/h, ganska fräckt!
Johan
Jag har haft prcis det problemet du besktiver att när man tex kör om ocg släpper gasen snabbt så blir det en hård växling på min e46. Jag har haft den inne flera gånger för att söka fel men dom har inte hittat något utan säger att det är lådbyte i sådana fall. Nu har jag en e91 och har inga problem med lådan.

Perssonligen gillar jag den 6 växlade lådan mycket bättre och då framförallt för att bilen kan acca även över 150km/h. Den 5-växlade lådan la ju i 4:an i 150 och sen behöll den 4:an till topphastighet 250km/h på min xi (då 5:e växeln är ren överväxel) vilket gjorde att den var extremt slö mellan 150-200 då varvet var aldeles för lågt. Detta sker inte med den 6-växlade lådan då 6:ans växel är överväxel och man får bra accelaration hela vägen
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Johan
Kom på en sak till som stör mig, vid start efter t.ex stopp i en korsning så startar lådan på 2an om man inte gasar tillräckligt (nästan full gas) Upplever du samma sak?

//P-E
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Grelle! Visst kan en stor motor gå på lägre varv på högsta växeln, men det behöver enligt min mening, inte vara så många växlar för att komma dit.

BMW CS #5206
christer silvén
Men som jag skriver i mitt inlägg ovan så behövs minst 6 växlar för att få en fungerande överväxel utan att man helt tappar motorstyrkan vid 150km/h
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Ni som kör bilarna borde väl veta bäst, jag har ingen direkt erfarenhet.
Jag minns att min första bil hade en 2-stegs automatlåda, och den var i slöaste laget i starten, men den gjorde 140 på ettan.

BMW CS #5206
christer silvén
Var inte meningen att låta som en besserwisser;-) Sen är ju smaken olika. 2 stegs automat lät verkligen spännande;-)

Johan och PEH61
Ni som tycker om den 5-växlade lådan bättre upplever inte ni problemet som jag beskrev ovan att den helt tappar orken efter 150km/h?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
ryk, nej, jag har inte samma upplevelse. då har det mer att göra med motorstyrkan än växellådan för min del....

jag åker 530 idag, och den är en ren fröjd att köra. det är egenligen ofattbart hur en 6 år gammal bil som rullat drygt 17000 mil kan vara så härlig att köra. växlingarna märks inte ens, samtidigt som växellådan är oerhört alert direkt jag trycker ner gasen.

jag har kört X5 hela veckan, och nu när man sätter sig i den äldre bilen så är skillnaden väldigt stor. konstigt att inte fler upplever det som ett problem?

finns det ingen orsak så är det bara att inse att BMW har sparat pengar på fel sak, eller också så stressade de fram den 6-växlade automaten utan att jobba igenom konstruktionen. tråkigt att en 4 år nyare bil känns mindre harmonisk att köra! som det känns nu så blir nästa bil en manuell E61....

Mvh Johan
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
ryk 330i, jag hållker med om att accelerationen avtar rejält efter 150 i en 5-stegs automat. Min åsikt om automat är att det ger fördel om man tex pratar i tel utan headset när man kör men förtar mycket av känslan, allrahelst i en BMW. Min nästa bil blir inte en automat.

///Mvh
Sibbe
Länk
Pe
60
Peo.K
M4 G82 2022 6MT Tracktool
Hej, jag upplever exakt samma symptom på min X5 3.0d -05.
Jag fick uppdaterat min mjukvara förra veckan och efter cirka 20-30 mil så blev lådan bättre men långt ifrån en 5-växlad automat dessvärre...
Min är tillverkad 10/04 och min fanns det nyare versioner av mjukvaran till så det borde det göra till din med om det inte är en väldigt sen -05.

Nu ska X5:an i igen för lagning av regnsensor (hela rutan byts) och ett hjullager som har gett sig på 3000 mil..

/Peo.K
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Peo.K,

tackar för tipset! Min är tillverkad 11/04 om jag minns rätt. skönt att höra att det inte är jag som är tokig. stämmer alla symtpom in, eller är det bara några?

tur att BMW har generösa garantier. själv så får jag nya spindelleder, CD-spelare och lite annat till veckan....

Mvh Johan
Pe
60
Peo.K
M4 G82 2022 6MT Tracktool
Johan:

Det jag anmärke på först var att min växlade orytmiskt till 2:an och 3:an, den liksom hängde kvar på växlarna.
Sen gjorde den skumma nerväxlingar om jag låg i 100 kmh på 6:an och skulle göra en "normal" omkörning då växlade den ner 2 växlar och riktigt hårt men båda felen försvann med uppgradering.
Nu retar jag mig bara på att han i bland kan starta på 2:an och därefter lägga i 1:an så fort bilen kommer i rullning...

Jobbigt med såpass ny bil som har retliga fel, men det går ju an så länge garantin täcker dock..

Jag har även skakningar i ratten vid lätt inbromsning runt 100-120 km/h och ska kolla om detta möjligtvis kan vara garantiåtgärd.

/Peo.K
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Peo, det är mycket troligt att skakningarna är just spindellederna. Det var just så jag började ana att mina var trasiga! Så var också fallet.

Just den hårda nedväxlingen var det första jag störde mig på, den växlade ner så hårt att jag faktiskt blev orolig....

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.