AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.258

Bensinförbrukning - e46 - 320i - raka 6:an - år2001

Sida 1 av 2
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Min 320i har rullat 5400mil, år2001 är den tillverkad.

Läste lite på forumet men det gav mig inte så mycket.

Min bil verkar dra mycket soppa, mer än vad som uppskattas på konsumentverket.se. Min bil skall enligt dem dra 0,89liter blandat, men min drar 1,2 blandat, kanske med merdelen citykörning.

Men hur som helst så drar den för mycket på landsväg. Ligger i 120-125kh/h 3000varv, drar 1,0-1,1 liter! Va fan!!! ??

Vad är det för fel på bilen?! Kan man styra soppaförbrukningen via datorn? styra om utväxlingen?

Jag har 16" bara som hjul och med rätt tryck i. Inga rutor nervevat heller.

Jag är inte så bra på bilar men vill ha bra svar!
Har du försökt köra 90 med f.hållarn på kanske? - landsvägskörning!

/// Bimmarkomanen
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
1.2 blandat låter väl rimligt. Själv ligger jag strax över 1.4 i stadstrafik. Beror ju självklart på hur du kör (jag kör illa).

1-1.1 landsväg låter dock mycket.
På sommarresan från Stockholm till Skåne nyligen klockade jag 0.9l med min 330 på vägen ner, själv i bilen.
Hemresan med 4 personer i bilen och full packning låg jag på 1.0. Samma hastighets intervall som du ungefär, 120-130kmh. Jag kör konsekvent Statoil 98 Oktan vilket drar ner förbrukningen något men dina siffror låter ändå höga.
Dessutom var bilen ny Insp II'ad med nya tändstift och filter vilket hjälper.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Na
440
Nattugglan
Hillstreet :

Du får gärna förklara vad "insp II" är? Inspektion II ? Jag har ägt bilen i 4 månader bara.

98 oktan det är ju onödigt väl? har du sportbil modell lyx så är det nödvändigt men inte en vanlig bil väl?

Hur som helst vet jag inte hur jag skall få ner soppaförbrukningen, nya tändstifto filter låter osannolikt. ??

Ända gången jag kommer under litern är när jag kör 70-100 på högsta växeln typ. Men stadskörningn och snabbare än 100 så slukar den.

Kam man lämna in bilen till bmw för att be dem kolla vadför den dricker och om det går att justera det? Eller är det helt onödigt med tanke på vad det kostar att lämna in den?! Är detta ett allmänt problem att bilar kan dra mer soppa som också går att åtgärda med inställningar osv??!

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Något som slagit mig är att 320 är väldigt lågt växlad. Har haft en sådan en gång och skillnaden att köra 90Km/h och 110km/h är en enorm skillnad i bensinförbrukning.

Större motor brukar innebära högre utväxling och kör man mycket motorväg 110km/h så drar säkert en 330 mindre bränsle.

Mvh
Kristian
Na
440
Nattugglan
Alf_VON_Sil :

Så ägar man en 320 så skall man inte åka snabbare än 110 max för att inte bli rånad. Trist. Varför har man låg utväxling på en bil i huvud taget?

En till växel hade ju varit det bästa.

Men kan verkligne än 330 dra mindre soppa trots annan utväxling? 33% större cylindervolym...

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Nattugla: Det är bara min erfarenhet med min högerfot.

Såg något miljöprogram på TV, där en expert inom bilar sa: En 6-cylindrig bil drar alltid mer än en 4-cylindrig. För mig låter det som han är en expert på att vara idiot att utala sig om den sådan sak.

Mvh
Kristian
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Som referens kan jag meddela att min 325'a drog 0.92l/mil under semestern. Då satt vi två personer i bilen, full packning, statskörning, Grossglockner, Autobahn (där körde vi inte 90km/h.... 243 som mest=).

Genomsnittet var beräknat på 695 mil.

Bilen ska in på oljeservice på fredag.

I ren statskörning alt. till och från jobbet med mycket gas och stopp drar den av naturliga skäl mer, runt litern per mil.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
0,89l/mil på 350 mil semester för min 330, inkl 2 varv runt nurburgring. (ganska försumbart)

Men majoritet av körningen gick väl mellan 80-130km/h, mycket trafik genom tyskland så det var svårt att få upp tempot. Tyckte annars att förbrukningen höll sig lågt fram till 150-160km/h typ litern, tittade inte på förbrukningen så ofta i 240 men troligen låg den högt.

En 320 borde väl dra mindre än en 330 i 120km/h tycker man. Iaf under litern. 330:n drar väl ca 0,80-0,90 i 120km/h...

/chni
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Nattugglan: Leta upp en plan fin väg och nolla förbrukningen i 120km/h kör med farthållare och kolla förbrukningen några km. Kör samma sträcka tillbaka och nolla förbrukningen i 120km/h.

Ligger den över litern då så tycker iaf jag att det låter lite högt.

/chni
Som referens så ligger min 323 enligt färddatorn på knappt 1 liter vid väldigt blandad körning.
Vid långfärder så är det 0.7 eller däromkring som gäller.

Men för att veta säkert bör du koontrollera förbrukningen på annat sätt än med färddatorn som kan fela.

/Anton
Låter väldigt mycket, tycker jag.

Den 320Ci, 2004:a, jag brukar åka runt i ligger enligt färddatorn nu på 0,84 l/mil. Dock har det varit en del landsvägskörning på sistone. Blandad körning är ju alltid svårt att jämföra men runt 0,9 brukar den hamna på, ibland lite mer, ibland lite mindre. Den har gått ungefär som din bil, 5800 mil.

Håller med er om att 320:n varvar lite mycket i motorvägshastighet. En till växel hade helt klart varit på sin plats.
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
på plan väg med farthållaren på 150 km/h så drar min ca 0.9l/mil e46 320 -99.
Na
440
Nattugglan
chni :

Tack, ska testa. När jag bedömt förbrukningen så har jag bara kolla tpå mätaren för soppan, inte på datorn. Jag vet inte hur man nollar den? Ska kanske läsa i handboken :-D

Ska leta efter en bra plan väg o testa på.

Simon e30 :

Menar du verkligen att det stämmer? 0,9 liter i 150kh/h med din "e46 320" ? Det är oerhört bra!! Har du glidmedel på lacken?
nattugglan: 3 liter är 50% mer än 2 liter. om 320 har 2liters dvs
pu
547
puiu
330i-03
nattugglan: det är något som inte stämmer med din bil den har alldeles för hög bränsleförbrukning kolla gärna om du kan: om bromsarna ligger på, om luftfiltret är nyss, tändstiftet är bra osv. lycka till alex.

alex
Hmm, har en 320i -03.

Nu under sommaren så blev det några runder fram och tillbaks till norge, ca 300 mil och min drog då 0.84 l/mil.

Så tycker det låter lite mycket.

Andreas
Du menar väl inte förbrukningsmätaren under varvräknaren? Med den är det nog svårt att avgöra någon vettig förbrukning. Testa att nolla trippmätaren och tanka fullt istället, då får du garanterat fram den riktiga förbrukningen.

Mvh Johan
Min drar runt 1 liter men jag har 18" fälgar 225-40 fram ock 255-35 bak.Det påverkar en hel del också.Blandad kan vara 50%-50%, 30%-70%,70%-30% det kan vara stor skillnad i förbrukning.
BMW e törstiga... det kostar att ligga på topp... =)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
anderslindahl: Nej det kan jag inte instämma med. Ok, kör man 540iA så virvlar det kanske i tanken men i jämförelse med t.ex. Volvo eller SAAB så åker man billigt. Min förra Carina E (automat) med ca 130 hästar, 14" 185'or drog mer än min nuvarande bil. Då har den 0.5 liter större motorvolym, 60 hästar mer samt 17" 225/245 bredd på däcken... Jag kom aldrig under litern med den.

Nattugglan: Du nollar mätaren genom att hålla in knappen på blinkersspaken.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.