|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
För ett bra tag sen stog det i bilsport om en typ av ventilerad baslåda med en 8" bas, och en skiva monterad framför basen. Enligt reportaget så lät konstruktionen riktigt mycket och bra för en 8" are. Nån som byggt?? Resultat? | |
|
en produkt av Backe... kolla med killarna på www.sasca.se , dom har koll!! mvh Danne 390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen' Länk |
|
| Slöjdade i hop en sån för nåt år sen, lite sämre än min Cerwin-Vega 10" med sluten låda tyckte jag främst på låg volym men helt ok dunk blev det med en billig MDS bas men billig och liten och lättplacerad | |
calles80 |
Har drivit en bilstereofirma i Finland i 5år och under den tiden hann vi bygga många baslådor! Att bygga en 4:e ordningens basreflexlåda och därtill lägga till en platta framför bas och basrör ger lite mer bas, pga trycket från basrör o bas förstärks samma som när man ställer en bas hemma i ett hörn.. Testa.. Har nu bl.a massor med basar och kitsystem som ja slumpar bort eftersom vi lade ner butiken för 1 år sedan. Kolla på försäljning på denna sida.. "svarta BMW 328:an med splitfälgarna" |
|
Om nån vill prova har jag bygg ritingen på en "backelådda" Maila så mailar jag ritningen i PDF-format |
|
|
Är det samma som i tidningen bilsport? Annars får du gärna maila den... |
|
|
Gasar-Magnus... Maila gärna ritningen till mig. Tack. Titta gärna in på min sida. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
| Yes samma som i Bilsport för nåt år sen... | |
|
Gasar-magnus: Jag vill också ha en ritning. //Robban |
|
|
Hela reportaget finns på www.fabas.se/bastest.html Tror att man kan hitta även ritningen här.... |
|
|
daniel: jag provade sidan men kunde inte visa bilderna och ritningarna. funkade de för dig? /Robban/ |
|
|
Nix, inga bilder. kanske senare?? |
|
|
Här finns hela "storyn" inkl . ritning och test Länk |
|
|
Tänkte bara raportera att nu är baslådan färdig- byggd, klädd och monterad, och det blev faktiskt en positiv överaskning. Den kan ju leverera riktigt bra tryck, och med hyffsad timing dessutom, ja det är ju en 8:a.... Jag har material över för att bygga en till, om det är nån som är intresserad?? Lådan har väldigt bra passform i E36 och är avsedd för att spela genom skidluckan eller ett fällt ryggstöd, tar ungefär lika stor bottenyta som en ölback.. (maila mig då, skriv inte på forumet) |
|
|
Jag kan bara instämma med Daniel Sjölund. MYCKET possitivt överraskad på hur ljudet blev. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Tja, det var ju många bilder på Länk fast nånn på en baslåda hittade jag inte. Mulle |
|
|
--> Micke Olsson Har du byggt en sådan låda ? Får man tuta förbi och kika ? ///Mats (Bor också i Kallekrona) |
|
|
Jepp, min nybyggda låda ligger i skuffen men ännu utan frontloadplattan, har dock inte hunnit fota ännu. Men det kommer. MatsL: Klart du får kolla. Maila mig ditt nummer så bestämmer vi tid och plats. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Tänkte påpeka att baslådan i tidningen (Bilsport 21-99) hade en vinklad bakvägg (ex. sid 30), men på ritningen på sid 29 är bakväggen rak ! Enligt vad jag förstår har det betydelse huruvida man har rak eller vinklad bakvägg... Eller ? Bakhjulsdrift regerar ! |
|
|
I en större låda så kan man undvika vissa resonanser genom att vinkla en vägg, det skadar ju inte att vinkla en vägg i en mindre låda men spelar mindre roll. Jag har min låda stående, ca 25cm bred med rak bakvägg och framväggen vinklad efter ryggstödet, sen sitter front-plattan uppifrån så att röret tittar fram längst ner bakom armstödet... Lådan är lika hög som bagageutrymmet så jag har tillverkat en liten träkil som kilar fast den mellan hatthyllan och golvet. Mycket stadigt..... |
|
|
Kanske skulle man dra ihop en sån låda, har 2 gamla MDS basar 8" -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.