AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.014

Funderar på att köpa 330d eller 320d! Vilken ska jag välja?

Sida 1 av 2
Funderar på att köpa en touring 330d eller 320d års modell 02-04
Vet inte vilken jag ska välja,vill gärna höra lite av er som äger nån av bilarna vad ni tycker,vad man ska tänka på vid köp osv1
Tacksam för alla svar!!
Mvh
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
det finns några som råkat ut för at turbon rasar på 320n iaf.. sedan är där ju rätt mycket roligare motor i 330n så den hade jag tagit
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Funderade själv på 330dAT innan jag köpte en 320dAT men de faktorer som gjorde att jag valde en 320 var mindre förbrukning och rejält billigare att försäkra. Anledningen till att vi ville ha en diesel var att min fru pendlade 16 mil per dag och hon låg och körde med vår V70 2,4t. En 330dAT skulle inte göra speciellt mycket på totalekonomin medan man med en 320dAT kunde räkna hem en besparing.

Som bil är 320d helt ok att köra men man kommer inte ifrån att det är en diesel...dvs vid tomgång och körning i stan så märks det tydligt medan det på landsväg/motorväg inte hörs mer än en bensinare. Bra vrid är det ju men jag saknar i allafall den känsla som BMW's bensinsexor ger. 330d har en riktigt trevlig motor och "knattrar" ju något mindre så om du vill köra diesel och ekonomin inte är absolut högsta prioritet så är det nog 330d som är valet.

___
//Ulf
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag är mycket nöjd med min 320D -02.

Automat, AC och 120 på mätaren ligger bilen run 5.5l/100 km i reel bränsleförbrukning. Och då är bilen också boxad till 180 hk / 390 nm.

Jag var inne på en 330D, men när jag provade denna så kom jag fram till att det räcker mer än vl. Det är ingen racebil från stillastående, men från 70 km/t och uppåt så ger motorn bästt svar. En lastbils omkörning klaras av utan nedväxling.. Ger man lite extra så lådan hoppar ner till 4:an så breder smilet ut sig på läpparna..

Min lilla 320D straffade polarens Audi A4 Avant 2.4 tiptronic från 70-150 km/t utan problem. Jag straffade även polarens V70 2.4T från 80 - 120 km/t när vi båda hade likvärdigt tunga släp (ca 1000 kg).

I stan låter den diesel när man står vid rödljus, men över 60 km/t försvinner det. I motorvägsfart kommer den till sin rätt och går tyst och på låga varv.

Den passar mig perfekt.. bra drag, bättre bränsleförbrukning.

//amullo
---
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Sen kan man ju tycka om dieselljud oxå :o) Tycker personligen att det låter trevligt.
Jag har inte provkört nån av dom än,hittar inte nåt som jag har fasnat för här i Sverige.Tänkte åka till Tyskland,är det nån bra ide?Isåfall blir det första gången jag handlar bil därifrån.Hur mycket ska den ha gått?många säger att 20.000 mil är inget för en diesel,men jag har tänkt mig nåt under 15.000 mil,är det rätt?Manuell eller automat?

Programmer:läste från tidigare inlägg att du har köpt från Tyskland,har några råd till mig?

amullo:Ekonomin är faktiskt viktig i längden,hade en M5:a innan som var en dröm att köra men inte att äga.Nu är det familj som väntar o måste tänka på nått som frugan kan köra oxå!Men man vill ju ha lite roligt med bilen oxå=),jag får se när jag har kört båda!
Länk
Vad tycker ni om den här?Det jag just söker är en med m-paket,o det är inte många som har det här i Sverige tyvärr!har den gått för långt eller är det nån som vet nåt om den?
Mvh
Tycker den verkar ligga bra i pris om den är ärlig och välskött osv.
Milen är väl inte nåt att oroa sig för direkt. Drygt 15" mil på en diesel är väl ingen större fara.

Skulle jag vara sugen på en 320d med M-pkt så skulle jag nog titta närmare på den du länkade till i alla fall. Är ju lite allergisk mot folk som skriver "all utrustning" eftersom det ju bevisats här att det inte existerar nån bil som har ALL utrustning. Ring och be att få regnr och gör en ordentlig koll på den bara innan köp.

Lycka till.
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
OT: Vad är det som gör att folk inte har några som helst problem med att köpa en diesel som gått 20.000 mil men tvekar inför en bensinare med säg 12.000 mil på mätaren?
Disel är magiskt på flera sätt. Den får folk att acceptera tokmil på bilen, stå ut med buller, varvstop vid 5000rpm, rasad turbo vid 10000mil, och diselpumpar som havererar som spön i backen. Men vad gör det när man kan spara ett par ören vid pumpen och slipper växla ner vid omkörning. ;) Hepp!
PowerMac

Vet inte hur många dieselbilar du kört/ägt men inte känner jag igen den beskrivningen du målar upp av dieselbilar. Eftersom inte ens den nya skatten börjat gälla än och dieselskatten fortfarande är så mycket högre än för motsvarande bensinaren så är det ju inte alls säkert att man sparar "ett par ören vid pumpen" som normalbilist. Finns ju de som gillar bilar som har lite styrka och vrid även innan 5000 rpm och inte vill sitta och tokrycka i växelspaken hela tiden för att få ut det goda ur bilen......

Buller? Är det morfars gamla diselmerca från 1973 du tänker på då eller?
Har haft ett gäng Bmw, både diesel och bensin och inte f*n har dieslarna mer oväsen för sig 2006 än vad bensinarna. Nonsens......

Acceptera tokmil? Ja hellre köper jag ju en diesel med 15" mil på mätarn en en bensinare. Spec om det gäller bilar med lite krut under huven. Vad tror du sliter mest på en motor? Att ligga och tokvarva den runt 6-7000" varv/min eller att ligga runt 3-4000 varv/min........?

Skulle även vilja se varifrån du fått statistiken som säger att en turbo på en dieselbil är bräckligare än på en bensinare. Har aldrig råkat ut för varken turbohaveri eller dieselpumpshaveri på nån av mina bilar.
Däremot fick jag byta lamdasonder på min 328 Coupé..........

Antar att du fick det svaret du ville ha som skriver såna "genomtänkta" inlägg i en tråd med mestadels dieselfantaster........

A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Wadstedt79: Jag förstår ditt resonemang men idag så är det ganska vanligt med överladdade motorer så du slipper ligga på 4000 rpm eller mer som du skriver.
Jag får ändå känslan av att folk är mer benägna att köpa en audi A4 1.9 Tdi med 15.000 mil på mätaren än en A4 1.8t med 10.000 mil på mätaren.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Man kanske bör nämna att Miltalet inte avskräcker på diesel JUST eftersom det är diesel.. Då menar jag inte att motorkonstruktionen är annorlunda, utan att dieselbilar oftast köps av långfärdsåkare som kan räkna hem den ekonomiskt eller persner som helt enkelt gillar karaktären på diesel.

Dock kan man med ganska stor säkerhet lämna bort Kalle, 18-år ur skaran, då denne gärna åker en 320i istället för en 320D. Målgruppen för dieselbilar är annorlunda och således också körsättet. En dieselbil körs "lugnare" av de flesta, eftersom motorn gör sitt bästa på lägre varv. Det medför en annan körstil än maxvarv på ettan från rödljus och snabba slit i växelpellen.

Som exempel på pris..
Jag köpte min i November 2005.
2002 320D Touring, Steptronic, 7250 mil, Svensksåld en ägare, fullservad BMW, ACC, comfortpaket, sportstolar, S-däck alufälg och V-däck plåtfälg. Jag betalade 159.000:- oprutat på Lexus i GBG..

//amullo
---
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
525rules!!:
Självklart ska du ha en 330D eller varför inte en 330xD!

Åk ner till Tyskland och hämta en 330D med allt godis i.
Du får svårt att hitta en välutrustad Diesel i Sverige, i Södra Tyskland dräller det av dem.
Dessutom kommer du spara 20-40.000 på att åka ner.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Verkar som de flesta är mycket nöjda med sina Bmw-dieslar,varken det är 330d eller 320d!Hjärtat säger 330,hjärnan säger 320,få se vilken det blir!!Stort tack för alla svar!
Mvh
525rules

Jag har haft både 320d (136hk visserligen) och 184 hk 330d och för mig var det ingen jätteskillnad på ägandekostnaden.

Min 330d drog ca 1 dl mer per mil blandat (så kanske man gasar lite mer med en 330d också) och kostade ca 200 kr mer per mån i helförsäkring.
Servicekostnaden är ju densamma även om man får räkna in 17" vinterdäck på 330'n eftersom strl på bromskivorna gör att man inte kan mindre hjul än 17". När jag köpte min 320d så skilde det ca 50" upp till närmaste 330d. Idag är ju inte skillnaden alls så stor i inköpspris. Jag skulle allting inräknat inte tveka på att köpa en 330d istället för 320d (även om det också är en trevlig bil) eftersom skillnaden i körglädje/prestanda är värd merkostnaden.

Testa båda två så är det nog enklare att välja rätt......= )

Och du, glöm inte aut heller. De gör sig mycket bra med aut oasvett vilken modell du väljer.
Wadstedt79:Tack för ditt svar,det lutar sig faktiskt till det du säger!Har alltid ägt bilar med lite extra prestanda,så jag tror 330d skulle passa mig bättre!
bilen som jag länkade blev tyvärr såld innan jag hann titta på den,om nån hittar ett intressant bil är det bara säga till,skulle vara mycket tacksam!
Mvh
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Hoppas länken funkar :-)

Länk

//Joakim

Har hittat några som jag är väldigt intresserad av!Skulle var lättare om man kunde lite tyska,så man kan ringa runt o fråga lite om bilarna.Synd att här det inte finns här i Sverige det man letar efter.
Mvh
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Säkert nån släkting/kollega som kan Tyska.. eller ring din gamla Tyskalärare :-)
Ett tips är också att söka främst i Södra Tyskland. Kvaliteten är oftast bättre där då de flesta skojjarna söker sig norrut där de flesta kunderna finns.

Du kan avgränsa sökningen på mobile.de genom att exempelvis mata in postnummer 90 vilket är området runt Nürnberg i Södra tyskland.

//Joakim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.