AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.801

Borde jag köpa till larm till min nya 1-serie?

Sida 1 av 2
Sc
89
Schwabinger7
330i - E92 - 2008
Hej!
Sitter just nu och funderar om jag skall beställa larm till min nya 1:a. Vem bryr sig egentligen om en bil som tjuter nu för tiden? Försäkringsbolagen nöjer sig också med startspärr/immob. så varför skall man ha larm idag? I mitt fall kommer ju bilen stå i låst garage 95% av tiden då den står parkerad.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Ja, sverige i ett nötskal.

Lite skoj och lite allvar, amatörtjuvarna lär låta bilen vara om den är larmad medans det knappast lär avskräcka proffsen.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
en fråga
Hur är det möjligt att stjäla en ny BMW med Larm nu för tiden. Jag menar man måste ju ha kodlåset sedan nykel till att starta den som är individuel för bilen

Min BMW 116i
Länk
Sc
89
Schwabinger7
330i - E92 - 2008
Kodlåset (Startspärr) finns även på nya BMW utan larm...

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Stjäla bilarna är nog inte svårare än att rulla upp dom på ett bilsläp och sen iväg med dom.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Sc
89
Schwabinger7
330i - E92 - 2008
Det är det jag menar, vill nån stjäla den så lyckas han om han är proffs.
Och för sånt finns ju försäkringar, så varför larm?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Verkar mycket jobbigare att stjäla en bil som står och tutar än en som inte gör det.

Om vi bortser från just detta så har jag ytterligare två anledningar till att välja larm när man beställer ny bil.

1.Kostar inte så farligt mycket pengar vid nybeställning.
2.Enklare att få sålt bilen i framtiden.

Jag eftermonterade orginallarm i min förra 528 för en stor summa pengar, och det var ett krav med orginalmonterat larm när jag letade efter min nuvarande 540.

Håller på att köpa en X5 till en god vän till mig nu, samma sak med larm där som krav.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
"Stjäla bilarna är nog inte svårare än att rulla upp dom på ett bilsläp och sen iväg med dom."

Har den fullt larm så kommer den börja skrika när du rullar upp den på släp, men den tystnar ju efter ett tag. Fördelen är väl att folk kan reagera lite... kommer se lite suspekt ut och jag skulle nog hålla ett öga och larma polis.

Börjar en bil tuta mitt inatten kan det iaf skrämma någon, men det är ju långt ifrån någon säkerhet mot att bilen blir stulen.

Inget larm så är det lungt att ta dem på släp.

/chni
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Larm känns lite övervärderat i min mening. Det är inte en käft som bryr sig om larmet går (speciellt inte i storstäder). Det enda som är bra är den nedsatta självrisken om larmet är godkänt. Jag pratar nu om en nybilsbeställning, det är ingen amatörtjuv som kommer att försöka stjäla en ny bil. Det går inte, och proffsen skiter nog i larmet.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tillägg: Om man verkligen behöver ett larm så hoppa över originallarmet och montera ett eftermarknadslarm.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Eftermontera ett Cargard T70c, funderar själv på att göra de i min etta.

BMW CS #5139
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
varför göra allt mycket svårare för sig och ta bort den... dessutom är BMW larmet väldigt bra. det kostar ju bara 4300 kr dessutom ingår den nästan alltid i priset som paket. Dessutom kan du vara rätt säker på att bilen kan bli svår såld den dagen du skall sälja eller iaf en värde minskning på minst 5k kr kan jag tänka mig.

Min BMW 116i
Länk
Sc
89
Schwabinger7
330i - E92 - 2008
Jag gör nog isf som Johannes säger och eftermontera istället om jag känner behovet. T70c är ju mycket mer avancerad/bättre än BMW original larmet och känns som ett bättre val i sammanhanget.

//Stephan

BMWCS #5218
BMWSC #382
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Förstår inte allas resonemang här. Om man vill ha larm när man beställer ny bil så väljer man väl för bövelen (ursäkta språket) originallarmet för att slippa lämna in bilen och få ett icke originallarm monterat plus att bilen värderas högre när man ska byta en vacker dag.

Har man inte råd med mat till hästen så köp en kanin istället.
Sc
89
Schwabinger7
330i - E92 - 2008
Det handlar ju inte direkt om pengar i det här fallet då T70C larmet är avsevärt mycket dyrare (och bättre för all del) än originallarmet. Det är mer en religionsfråga jag ställde här... ;-)

Stephan
BMWSC #382
BMWCS #5218
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Även om larmet inte hjälper mot att bilen blir borttransporterad så hjälper det mot öststatsligorna och pundarna som går in i bilar för att sno allt som ligger löst. Vi råkade ut för en sådan "turné" i våras. Alla bilar utan larm i villaområdet gicks in i. Frugans KIA länsades på stereo (den stog 50cm från min 540 som lämnades orörd) och andra bilar länsades på småprylar och mynt. Totalt 20-30 bilinbrott på en natt han dom med samtidigt som en helt ny V70 försvann (hämtad hos Volvo samma dag).
Så.. Larm hjälper!

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Hur mycket bättre är ett T70c mot orginal?

Med ett orginal larm kan du inte hissa bilen, röra dig i bilen eller ta bort matningen till larmet. Vet att det inte håller bästa prestanda men är verkligen T70c så mycket bättre? Nyfiken.

/chni

Sc
89
Schwabinger7
330i - E92 - 2008
T70c sms:ar till dig när den utlöser samt att du kan stänga av sätta på och kolla den via sms. Hur ofta är man nära sin bil när larmet går? Sällan skulle jag vilja påstår och får man då ett sms så kan man ju i lugn och ro laddar älg-studsarn innan man beger sig ut till bilen... ;-) (*skämt*)

Stephan
BMWSC #382
BMWCS #5218
Är det inte också som så att originallarm (från diverse tillverkare) ofta INTE är godkända...?

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Har tänkt att bygga till sms-funktion till orginallarmet, har ett litet kort hemma som ligger och skräpar. Men inte riktigt fått tummen ur... kommer nog aldrig bli av känns det som nu. Det är ju en riktigt najs funktion.

Godkänt larm är ju lite olika, det är många instanser det ska igenom för att bli godkänt vad jag förstått. Olika mellan olika försäkringsbolag vilka de har på godkänt listan.

/chni
BadaBing
Hur vet tjuven att bilen har larm då..?
Blinkar inte den "röda" även om bilen inte har orginal larm monterat ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.