AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.608

Trodde BMW stod för kvalitet.

Sida 1 av 2
_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
Måste skriva av mig lite, börjar tröttna på min bil nu redan efter 10 månader.

Problem som jag haft.
Rost:
motor huv-garanti
trösklar under instegslister båda sidor bak-ingen garanti
Passagerar dörr-inte fått besked ännu men är väll inte troligt.

Bromsok:
Högerfram cylinder rostat-resulterade i byte
Vänster fram cylinder rostat- ska bytas i veckan
Bromskivor som slagit sig(innan problem med oken uppstod)

Oidentifierat klonkande i framvagnen- ska felsökas i veckan.

Bilen har gått 9600 mil, jag tycker det är skamligt!!!

Ska det vara så här?

A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Det där lät ju inte så roligt.
Rost är tyvärr ett fenomen som är ganska vanligt förekommande som bmw ägare. Nu verkar du iofs ha haft extremt mycket av den varan så jag kan bara beklaga.
Min högst personliga uppfattning är att bmw varken har sämre eller bättre kvalitet än märken som merca, audi, saab och volvo.
Jag kan tycka att kvalitetskänlan i en bmw är högre än t ex i Saab eller Volvo dvs att materialvalet och passform på detaljer är bättre speciellt inne i kupén. Men fan vet om dom håller ihop bättre än t ex volvo.

Trist med dina problem. Hoppas att du får passagerardörren på garantin och att dom hittar felet i framvagnen.

BMW står för Bayerische Motoren Werke så nu vet du det ;)
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
men asså. du måste ha kört överdrivet mycket i salt och på vinter? en 02a ska inte rosta sådär.. så kasst rostskydd har aldrig bmw haft.
modano
All rost går pågaranti då din bil är en 02á.
Det klonkande i framvagnen är troligtvis spindellederna som är en svag punkt.
Bilen har ju gått nästan 10.000 mil så det är ju inte helt otroligt att man måste byta vissa delar.
Låter konstigt att en -02 rostar så mycket. Vem har haft bilen innan dig? Du kan aldrig vara säker på att bilen bara gått 9000mil om du inte har haft bilen i familjen sedan den va ny.

Bor du nära havet? Vet att folk på ex västkustan har problem med mer rost än folk inne i landet. Saltet ifrån havet kan vara en stor bov men inte fan ska en -02 med 9000mil på mätaren rosta så mycket.

Lider med dig kan inte vara kul att ha så mycket problem på en så pass "ny" bil.

MVH
Hawar
Kvalitét idag på moderna bilar är inte lika med hållbarhet utan

Kvalitét = upplevd hållbarhetskänsla, passform m m. Kvalitetskänslan är bara subjektiv.

Mvh
Hawar
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Klonkandet är förmodligen krängningshämmarstagen ("knackstagen") som går från stötdämparen ner till krängningshämmaren, relativt billigt att byta.

Dörren borde gå på garanti, vet att flera fått dörrar bytta på garanti.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
_masitaly_
Tycker du skall prata med BMW igen, dom skall fixa rosten på dina trösklar på garantin.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
_masitaly_
..och dörrarna.
Hawar:

Vi jämförde våra bilar, ex-flickvännens 745 GLT (pedantskönt) och min 520 och när man jämför gamla bilar så blir kvalitén mer "bevisbar", känsla vid växlingar, ställa in stolen, sprickor och missfärgningar i inredning. Sen att det känns som volvon har 200hk mer, hör inte hit...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Efter -95 så är rostkyddet sämre än tidigare på de flesta bilar, orsaken är nog förmodligen införande av vattenbaserade lacker och tunnare galvskikt samt att lacken även släpper från galvskiktet, MB har stora problem och även Volvo tex som hade ett utmärkt rostkydd från 1987 och framåt är sämre idag. Även Audi har blivit sämre, En tre år gammal BMW som rostar är tyvärr ganska vanligt fast man skött bilen, en del inbyggda felkonstruktioner på tex E39 touringar underlättar ju inte precis.

///MVH Hasso
Länk
Det är trist när något blir sämre jämfört med tidigare modeller. Jag har just upptäckt att den svartlackerad mittstolpen på min E46 har börjat rosta. Det är också irriterande att se alla rostiga skruvar, muttrar och annat när man lyfter på motorhuven eller tittar under bilen.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Jörgen L:
Jag bytte mina "bländare", den svarta dekoren på b-stolparna förra hösten. En av dom har redan fått en liten rostbubbla igen... Riktigt riktigt dåligt kvalité på dom tyvärr.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Bromskolvar som rostar fast i bromsoken brukar bero på vatten i bromsvätskan. Är den bytt enligt serviceboken?

_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
Bilen har ej gått på västkusten, svensksåld , köpt hos auk.BMW återförsäljare, servad enligt service bok.

Precis som en del säger så är "kvalitetskänslan" bra, inredningsmässigt osv.
Sen tycker jag att kvaliten iaf. på min bil är skit!

modano:
Självklart får man räkna med att en del saker börjar bli slitna efter nästan 10 000 mil, men båda fram oken det tycker jag är löjligt.

modano
Att oken kärvar kan även bero på dålig underhållning av bromsvätskan som Mats säger. Det är mycket mycket sällan man behöver byta ok på en BMW.

Grandy, köpte du en ny bländare förra hösten så har du ju garanti på den!
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Fråga angående detta. Hur länge gäller BMWs rostskydd och gäller den även för importerade bilar?

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
hillstreet:
japp garantin gäller även importbilar. bmw borås bytte huven på min förra 330 -01 som var importerad. inget krångel alls, alltså all heder åt bmw sverige. kanonresultat på lacken dessutom.
har för mig att garantin gäller 6 år från reg.datum, kan någon rätta mig om jag har fel??

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Rolex: Lysande, tack :-) Skönt att veta.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
modano
rostgarantin är 6 år på bilar tillverkade 2004 nångång. Därefter 12år.
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Har haft samma rostproblem på min -02

Baklucka bytt!
Båda dörrarna bytta!
Insida av B-stolpe rostangripna och sedemera åtgärdade!

Bromsskivorna är redan bytta av förra ägaren. Höger ok har rostat fast och byts idag! Inte så kul. Min förra E39 hade inga av dessa bromsproblem!

Allt gick på garantin. Bilen gick de 3 första åren i Göteborg, numera Stockholm. Den har gått 9600 mil.

//Mikee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.