AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.576

Tillsatser i dieseln?

Sida 1 av 2
Har just blivit Lycklig? BMW-ägare, har köpt en 530DA-03 och har hittat detta forum som ser mycket bra o intressant ut. Nu till min fundering: Ska man ha i additiv o i så fall vilken sort och var kan man köpa dessa? Vill inte ha i någon billig smörja utan riktiga grejor, typ Stanadyne el. motsvarande

Välkommen till forumet och grattis till din bil.
Jag kör med dieselnectar i mina bilar. Har blivit rek det av kunnig dieselmek.
Finns ju även redline som ska vara bra.
Tackar så mycket...... verkar vara ett kanonforum det här! Men var köper jag dessa tillstser? på vanliga mackar eller...?

köper nectar på boschverkstad, redline finns på en del mackar samt biltillbehörs butiker.
Okej! tusen tack för hjälpen! Ska kolla runt på mackarna här i byn!

Använd TriPak höjer effekten lite också.
oj glömde Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
En sådan motor går väl hur långt som helst utan tillsatser? Du behöver knappast den lilla effekt ökningen vissa tillsatser påstås ge heller.
Tillsatsen är till för att smörja pump och spridare då dieseln är för "ren"
Effektökningen är en bonus
Som Jonek skriver, tillsatsen är till för smörjning av pump o spridare, men finns det några nackdelar med tillsats? T. ex. igensatta filter o ledningar eller dylikt?

Jag vet inte om det är en placeboeffekt men jag tycker bilen går mycket bättre sen jag började använda Redline 85 PLUS Länk.
ekenett > Tvärtom det håller systemet rent!
Som sagt... finns inga nackdelar
Okej, då ska jag börja testa det vid nästa tankning. Tack för hjälpen alla!!!

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Så fet som dieseln är så tror jag faktiskt inte pump m,m behöver "extra" smörjning , pump m,m är ju tillverkade och testade för att gå utan diverse tillsatser och med betydligt sämre kvalitet på diesel än vad vi har i sverige men om man som anders upplever att bilen går så pass mkt bättre med tillsats eller att det ger lite sinnesro så kan det ju isåfall vara värt pengarna ändå.
Det finns ju på forumet mycket kunnigt folk när det gäller pumprenoveringar och pumphaverier som rekomenderar dessa tillsatser.
Har själv fått byta pump på en tds jag hade pga slitet pumphuvud, hade säkerligen inte behövts om tillsats använts hela tiden och då sparat de 12500kr som det kostade.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Är det någon som vet hur den här tillsatsen fungerar, den är tydligen ny på svenska marknaden www.motormiljo.se
Hewi> påstår du att dieseln är fet??? Det är ju just det den inte är i sverige.
Betydligt sämre kvalitet antar att du syftar på öststatsdieseln den är betydligt bättre för motorer och pumpar än våran sk rena diesel som är skit.
Har du provat en dieselbil som är tankad på respektive diesel?? Tankar du på sk skitig diesel får du en bil som går som en dröm , tankar du däremot på svensk diesel på du en effektförlust på ca 5 - 20hk jämfört med den "skitiga"
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag jämförde dieselns fethet med t.ex bensin eller andra bränslen , med sämre kvalitet menade jag inte fetthalt utan renhet samt att jag inte nämde ngt om vilken diesel som ger mest effekt. Jag är långtifrån ngn diesel expert men jag inbillar mig ändå att man inte skall behöva köra med tillsatser för att undvika dyra reparationer men är det så är det värt att tänka på när man skall räkna på en diesels ekonomi kontra bensinare eftersom tillsatserna inte brukar vara direkt billiga om man skall ha ngt bra.
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Leve gröndiesel

Kört på grönt länge men på semestern var jag tvungen att tanka första stoppet på hydro i Strömstad. 1-3 km senare pajade pumpen.
Efter brutal mek så är jag åter hemma och tankade i grönt. Bilen går bättre igen, men nu pågår en dialog om Hydros diesel var defekt---för ersättning skall utgå.
PS Jag har en kund som köper gammal (10-20år)brun villaolja av mig för det går hans Passat-01 bäst på! tycker han

Jag har framgångsrikt undvikit "skärningar" i 2takt racing genom teflon behandling. Det vore fint i pumpen?? Nästa gång jag river pumpen skall jag teflon baka delarna. Annars har jag blivit rek 2t olja av verksta men finns det någon lysande logisk förklaring till att inte använda motor, hydral, växel??
Vissa har här sagt att tillsätta olja ibland bara "skitsnack". Så fort du tankat rendiesel så går pumpen torrt och svensk diesel är sträv (ofet).

Har nu startat ett TDS insprutnings forum på:
[LÄNK]

perantoniohansson@hotmail.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.