|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Snackade med Promotech och det kommer en PLUS variant till 177hk snart. Jag gissar på 215hk och 450Nm. |
|
|
Angående försäkring och garanti etc. Är ni som hävdar så säkra på att bevisbördan ligger hos BMW? För hos de flesta försäkringsbolag är det tvärt om. Exempelvis står i villkoren Länsförsäkringars maskinskadeförsäkring: "Om du använder komponenter/programvara som avviker från bilens seriemässiga utförande, till exempel genom trimning med komponenter som inte är godkända av generalagenten/tillverkaren sätts ersättningen ned med hundra procent. Kan du visa att skadan hänt oberoende av åsidosättandet av denna föreskrift sker ingen nedsättning." Råkade ut för just detta med en Octavia RS jag hade tidigare (är väl ingen som äger en ochippad sådan) och fick stå för en ny turbo själv. Men samtidigt är det ju väldigt lockande att för en så billig peng kunna få en så stor effektökning. |
|
|
bewing77: Jag hade Volvo på den tiden och Volvia som försäkringsbolag, där stod det så. När det gäller försäkringar kan man ju aldrig vara säker saker å ting ändras ju hela tiden och skiljer sig säkert åt från bolag till bolag. Bara läsa det finstilta... Hur var din Octavia chippad? Lödning? En box har ju den fördelen att den är lätt att ta bort. Glöm inte heller bort att de flesta större box/trimfirmor erbjuder försäkringar som ska täcka, givetvis finns alltid risken att trimfirmans försäkring anser att det är ett fabrikationsfel och vice versa och så står man där utan ersättning, vill man vara säker till 100% ska man inte trimma. Kan man leva med att det funkar i 99% av fallen så är det väl värt det. :-) |
|
| Det var ett antal år sedan och det var inte en separat box, utan standardchippet var omflashat. Problemet med chipföretagets försäkring var att den bara gick att teckna om de enda modifieringar som var gjorda var chip, luftfilter och avgassystem och samtliga dessa delar var köpta och monterade av dem och min var lite mer modifierad än så. Men visst, hade man nöjt sig med chippningen hade man kunnat teckna den försäkringen för typ 1000 kronor/år.. Och det finns ju lite andra vilkor där, risken är att man hamnar "mellan stolarna". | |
| berätta om era erfarenheter om firmorna nu när alla fått mer kött på benen, vad ska man satsa på nu nått år efter denna diskution var aktuell | |
Ghost Rider |
Mina erfarheter är att ska du ha en box så är det promtech som gäller och ska du mappa bilen så är V-Tech ett utmärkt val Christer Andreasson BMW 120D |
|
Har Promotech nån återförsäljare i gbg området? testade och googla men hittade inget. |
|
Ghost Rider |
Pettan84 du har PM |
|
Är det någon som kört väldigt långt med sina promotech boxar installerade och upplevt några som helst problem. Jag syftar då på ökat slitage på typ koppling/växellåda, turbo, motor, partikelfilter. Jag har kört med boxen monterad i 9000 mil nu och känner inte av några problem men vore ändå intressant att höra om det finns någon som kört väldigt många mil och om eventuella problem som uppstått. Växellådan i 120d ska enligt någon på detta forum klara 370Nm men med denna box istallerad ska man överskrida detta tydligen. Kommentarer på detta! En fråga som togs upp tidigare i tråden är ju förbrukningen som enligt färddatorn inte ens är i närheten av verkligen förbrukning, den visar alldeles för lite. Om nu serviceintervallerna ökar pga detta vore det kanske lämpligt att köra ett eget filter- och oljebyte mellan de ordinarie intervallen. |
|
|
Fick promotech direkt till dörren. hade problem med installation, ringde och fick riktigt bra hjälp av någon som hade koll. Är helnöjd med min +box men mycket vill ha mer...man har ju vant sig nu. Kör ifrån kompisens 120d (177hk man) inte dåligt för en 118d :) /C |
|
|
Hejsan! Jag har nyligen köpt en 320d 163hk från 2005. Självklart är jag sugen på att montera en box. Bilen har precis slagit om till 12000mil. Vet ni vad som "brukar" gå sönder först på dem när dom har rullat några mil? Bilen går som en dröm nu, men det vore kul att veta vad man ska se upp med. Mvh Johan |
|
|
Jag hade Promotech-box i min nyss sålda 120d 163->204 Hk. Var mycket nöjd med den. Min nästa BMW: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.