AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
25.867

Erfarenheter av effektboxar till 120d

Sida 1 av 4
Tjena!

Då var beslutet taget och en 120 d beställd.

På mina tidigare bilar har jag alltid uppgraderat motor effekten och tänkte även göra det på denna. Dock aldrig kört diesel innan så min erfarenhet här är liten.

Har hört mycket positivt om KCR, men ser man till Tyskland finns det en uppsjö av märken. Däriblan Digi-Tec som fick en otrolig fart på 120d.

Tacksam för alla era erfarenheter inom detta ämne, rekommendationer etc.

Mvh

Calle
Ji
84
Jidde
120d -06
Grattis! Bra val :) Vad blev det för konfiguration på den?

Jag har också funderat på detta och kommit fram till att tyska mehrleistung.com är något att ha.
Se tråden: Länk den tar upp en hel del erfarnheter kring detta.

Men är det någon annan som har en sådan effektbox (gunnar?) så skriv gärna ner era erfarenheter här.
- Blev effekten märkbar stor så att det är värt det?
- Går bilen "jämt"? Eller blir det ryckig körning?
- Funkar effektboxen stabilt?

Det finns ju många frågor kring detta.. en del besvaras i tråden jag hänvisade till, men det är inte många ettor i den.

Ku
109
Kunta
120d -06
Jag kör med kcr box i min bil och den går verkligen kanon med den boxen. bilen blev mycket starkare på lägre varv och tappar inte effekten lika tidigt som innan heller så det blev ett mycket större register. man kan inte heller känna några ryckningar eller liknande den går hur fint som helst. vridmomentet blev enormt. snabba omkörningar på alla växlar bara man håller sig över 1500 varv så drar det på bra. mätaren går i botten vid toppfarts test 240 km/h :)
Kunta: Går verkligen din 240 på mätaren? Med 19"?

Var i Tyskland i helgen (tog några varv på Nürburgring...) och passade på att testa bilen på autobahn. På plan mark toppade den 228 på mätaren. Högsta notering blev 233 km/h i svag nedförsbacke. Detta med KCR-box i läge 9 och däck i dimension 225/40-18.

Rent teoretiskt borde din bil vara långsammare än min då du har större fälgar. Även M-spoilerpaketet borde påverka toppfarten negativt.
Ku
109
Kunta
120d -06
detta är med orginal 17 m fälgar med 205/50-17 fram och 225/45-17 bak men min box är modifierad ytterligare en gång av kcr och effekt läget står på 9 :) men lite över 230 orkade den med 19 tummarna. men tror du verkligen m-paketet påverkar toppfarten negativt? svårt att tro
Kunta: Vet ej, men rent teoretiskt borde bilen bli långsammare då frontarean ökar.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har kört min 120d ett tag nu med box från mehrleistung.com, och jag är mer än nöjd. Jag har justerat den 'i botten' (100%), och hittills inte märkt några andra 'störningar' av detta än att det blir en svart rökpuff bakom bilen när jag 'kliver på' väldigt brutalt (jag har en tidig bil utan partikelfilter).
Effekt- och vridmomentökningen är väldigt påtaglig, bilen blir väldigt mycket rappare och roligare att köra med boxen inkopplad.
Förbrukningsmätaren visar förvisso fel (ca 20% för lite med boxen på 100%), men det kan jag leva med. Den verkliga förbrukningen är, konstigt nog, något lägre med boxen än utan. Med tanke på hur den jobbar borde det inte vara någon skillnad, men jag gissar att jag omedvetet ligger på högre växel/lägre varvtal i och med att motorn orkar mer. Skillnaden i förbrukning för min del rör sig om runt 5%, så den utlovade minskningen på 15-20% är rent nys.
På det stora hela är jag mycket nöjd med boxen, och att den var billig gör inte saken sämre. Rekommenderas varmt, för den som vill ha lite mer sprutt på sin diesel utan att gå in och pilla i styrboxen.

/// Gunnar E.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Är sugen at köpa en 120d. Men kan ni förklara till mig hur ni vågar köpa trimsatser som sätter nybilsgarantier ur spel? Det låter inte så smart i mina öron, eller är det något jag missat? Mvh/Kristofer

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
För den som är skraj går det att teckna en 'motorgaranti' hos några av effektbox-leverantörerna. Denna garanti täcker det som fabriksgarantin inte tar hand om pga effektökningen.
Sen är det så, att det tar ca 3 minuter att ta bort effektboxen, utan att den lämnar ett enda spår efter sig.Jag brukar ta ur min när bilen ska in på service, mest för att undvika att nyfikna mekaniker ska få för sig att 'testa' bilen....

/// Gunnar E.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
ok, det är en motorgaranti dock. Sätts vagnskadan helt ur spel? Krockar man och det blir skador på bilen, vad säger försäkringsbolagen om att det sitter en effektbox i motorn vid utredning? Någon idé att försäkra bilen överhuvudtaget (förutom trafik)? Blir bilen stulen så kan man åka dit för bedrägeri antar jag om man inte uppger att den är trimmad, eller hur ska man se på det? Det här låter lite småtramsigt och petnoga kanske, men det är klart det går bra sålänge inget händer med bilen.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ja, det där är väl upp till var och en. Men varför skulle man göra sig skyldig till bedrägeri om bilen blir stulen? Stöldrisken ökar knappast av att det sitter en dosa under huven - däremot lär det bli svårt att få ersättning för trimboxen. Det jag kan tänka mig är att det skulle kunna bli diskussion om nedsättning av ersättningen vid vagnskada, óch eventuellt också om trafikförsäkringen utnyttjas.

/// Gunnar E.
Ghost Rider
hoppas även jag att jag ska få lite mer ös i min räcer men får se va det blir för trim

Christer Andreasson
BMW 120D
0707-832302 vard 7-16
övrig tid 0732-681144
Är effektboxarna svåra att installera? Hur gör man?
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
dfallman det är som en USB kabel till datorn just plug and play typ!
Men själv boxen, skruvar man fast den eller?
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Buntband går bra. Den jag köpte kom komplett med färgbilder och bra enkel beskrivning på det som skulle göras. Det är bara två insexskruvar till plastkåpan sen är kontaken under.

Min BMW120d:
Länk
Ghost Rider
har mont en box från promotech nu och är grymt nöjd så den rekomenderar jag till andra diesel åkare
Do
37
Don N
130i Sports Tourer -06
Har funderat lite kring det här med box och kommit fram till att det nog inte är någonting för mig. Hur resonerade ni? En Promotech kostar ju mer än vad It´s Fun tar för att tuna bilen och då känns tuning som ett väldigt mycket mindre riskabelt ingrepp att göra på en bil för 300´

Sahlback --> När kommer din recension utav boxen? Varför tryckte du i en box så snabbt? Motorn är väl knappt inkörd m.m

Ghost Rider --> Vad är du nöjd med?
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Har kört 250 mil så det är nog ok att vässa den men för det mesta kör jag rätt lugnt. Jag vill att det ska finnas bra drag när det behövs t.ex. omkörningar och att gasresponsen ska vara lite bättre än orginal. Det är skön känsla att det händer grejer även när man inte gasar fullt. Nu är det ju som det är med is och snö men bilen känns mycket bra med boxen. Kraftfull över hela registret. Vore väl konstigt om 54Hk och 89Nm mer än orginal inte skulle kännas!
Jag vet inte om det är bättre eller sämre att tuna om bilen. Gjorde det på min förrförra Audi. Den gick mycket bra men dom spräckte täcklocket så när det var fuktigt och kallt så fick elektroniken fnatt och bilen gick kass. Inte svårt att åtgärda men det tog ett tag innan man kom på vad det var.
Med boxen så är det iaf lätt att återställa bilen till orginal.

Min BMW120d:
Länk
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
OK här kommer lite om erfarenhet på min 120d -07 med promotech box. Bilen är en av M-edition bilarna, således hela M-paketet och troligen något högre luftmotstånd än original. Ej säker på dessa uppgifter men har läst någonstans på detta forum att så borde vara fallet tack vare lite större hjul och fetarare spoiler fram.

Testade på autobahn vid flertal tillfällen innan jag satte in boxen och fick en GPS toppfart på 215 km, mer gick det inte på plan mark. Kom upp i en bit över 220 i nedförslut. Bilen hade gått 2000 mil när jag satte in promotech box, som även ställer om till högre laddtryck. Bilen går bra mycket bättre men jag märkte faktiskt störst skillnad i högre farter. Nu drar bilen hela vägen upp till 240km på mätaren, något man inte en lyckades i nerförsbacke innan. Detta motsvarar 229 km enligt GPS.

Kör ganska många mil bil, långkörning och har statistik på förbrukning sedan bilen var ny. Förbrukningen har gått upp något med boxen, även i jämn fart så drar den något mer. Som snålast har jag kört på 0,57 innan boxen och nu med boxen har jag kommit ner i 0,63 vid någon tankning. Detta är alltså utträknat och inte färddatorns siffror. Sedan är det inte alltid laglig fart som gäller, utan ligger konstant något över. Vad som däremot förbryllar mig är att färddatorn visar betydligt lägre förbrukning än innan jag satte i boxen. Då stämde färddatorn relativt bra, men ligger jag nu på en förbrukning på runt 0,65 så visar datorn runt 0,52. Är för dåligt insatt i hur allt detta fungerar och det kanske finns någon bra förklaring, jag vet inte. Något mer ni undrar över så skriv bara.

Ett sista tillägg, jag har ett jäkla missljud i instrumentbrädan på passagerarsidan, knarrar som attan. I farter över 200 börjar något konstigt vibrationsljud till vänster om ratten, vid instrumentbrädan? Någon som har haft problem med missljud? Detta fanns även innan boxen dock ;)

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Förstår inte hur ni resonerar. Effektbox tar väl bort garantin? Korkat ennligt mig. Sliter onödligt på motor och transmission. Har man valt 120d så har man osv.... Räcker inte effekten så välj 130 eller vänta tills garantin gått ut.
Det blir ju ändå ingen värsting.......

Mvh

Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.