|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hmm.. Har också lite funderingar kring en box. Det som talar emot är att bilen går fantasktiskt bra som den gör, samt att man är lite orolig att ställa till något. Man skulle bli så bitter om nånting börjar krångla pga boxen. Det som talar för är ju att den kan bli ÄNNU roligare. :) Kör också automat förresten så diskussionen kring denna och effektökning lyssnar jag gärna på. |
|
|
Ok, hittade den nu: Länk nformation BMW 120d 2007- 347G5 Effektökning: Original 177 hk KCR Box 205 hk Vridmomentsökning: Original 350 Nm KCR Box 410 Nm Data Beskrivning KCR 5:e generation effektbox för dieselmotorer med Common-Rail system Benämning Master III G5 Serie Master III G5 Art nr 347G5-1883 Pris 6 900 SEK (inkl moms) Montering Plug-In Justering Självjusterande med PowerPot |
|
|
Ser faktiskt intressant ut! En fundering bara; om nu snittförbrukningen visar fel efter man monterat en box, kommer inte serviceindikatorn visa fel då också? Den räknar ju på förbrukningen. M v h |
|
|
Insåg att Mehrleistung i Tyskland har börjat sälja sin box för 120d 177. Kostar knappt över 2000 spänn plus frakt och ska enligt deras site ge aningens mer klös än KCR. Jag har sett att några i detta forum har köpt Mehrleistung. Har det varit bra? Länk |
|
|
Jag har "chippat" min bil hos Powerchip istället för att montera box. Bilen går som en klocka och effektökningen känns rejält, dessutom stämmer färdatorns bränsleförbrukning. Soppaförbrukningen är samma som orginal. Det snålaste jag kört är Tärnaby-Umeå på 0,44 men då körde jag lugnt med farhållaren inställd på 115km/h. Jag är dock ett ett svart får som numera kör Golf 2,0 tdi, men Powerchip fixar ju oxå BMW. Effektuppgifter: Orginal 140hk / 320nm Chippad 180hk / 420nm Nu kanske man ska ta effektuppgifterna med en nypa salt. Detta kostade mig 2990kr |
|
|
Effektbox är enda alternativet för mig då bilen ska säljas en dag. Även det faktum att det går att plocka ur boxen vid service etc. Min kärra: Länk |
|
|
Du kan ha bilen "chippad" vid service det är ju inget dom ser, om dom inte gör en grundlig undersökning och jämnför tändning, turbotryck, och dyligt mot orginal. Tror knappast att det är nåt dom gör vid service. Powerchip återställer till orginal för 500kr tror jag om jag minns rätt. En kompis som kör en Seat 1,9 tdi plockade bort sin box och cippade hos Powerchip för 1690kr och bilen gick betydligt mycket bättre. |
|
|
Nej, men om jag får problem med vad som helst och bilen ska in på felsökning och det visar sig att den är "chippad" så är dom kanske inte lika pigga på att stå för garantier etc. Min kärra: Länk |
|
| Det är klart att då kan det ju bli problem, men kan dom inte se att en effektbox varit inkopplad? | |
|
Inte enligt dom jag pratat med. Min kärra: Länk |
|
Ghost Rider |
kolla med www.promotech.se dom har bra priser och deras support är kanon om det skulle vara nått man undrar över |
|
Har just satt in en KCR-box i min 120dM 07:a (177 hk). Effektökningen är markant och bilen uppför sig mer som en bensinar-sexa (hade en 325Ci -04 förut så det är det jag jämför med). Mycket bättre drag och bredare register på varje växel. Motorljudet är också något förändrat, lite högre och vid 1500-2000 varv sådär när boxen sätter i hör man ett ganska angenämnt lite rallybilsliknande krasigt/rasslande ljud. Återkommer med en mer utförlig rapport. |
|
| Ännu ingen med automat som har testat ... | |
|
Mixtus Jag har chipat min bil hos ess-tuning och den blev bra mycket piggare. Blev en enorm skillnad. Jag har automat på den och det är inga problem. Jag har kcr-box i min 330xd men den ska jag ta ur till förmån för chip från ess. Dom kommer åt fler parametrar med chip och man slipper svartrök och trasiga partikelfilter. Ska man ändå satsa på box så skulle inte jag ta den billigaste och tro att alla är likadana. Kcr har tillexempel inte fel på snittförbrukningen som Mehrleistung (ej testat själv utan info på detta forum). Jag rekomenderar klart chip före box, mycket bättre prestanda och inga fel i förbrukning samt man vet att den får rätt blandninga av luft diesel mm och inte bara trycker in extra diesel |
|
|
Var hittar man Ess-tuning i Sverige? Vad kostar det? Hur stor är effektökningen? Hittar bara den här sidan.. Länk |
|
| ryk 33xi: Frågan är om vi har samma växellåda ... | |
|
Mixtus ingen aning men det skulle jag tro. |
|
|
ProMotech.se verkar vara det bästa valet för 4900kr. Är det någon som vet varför 163hk motorn ger samma effekt som 177hk medans 163hk får 5Nm mer i vrid än 177hk motorn. Jämför www.promotech.se 120d E87 2004.09- (DPF) 163 hk 205 hk 340 Nm 415 Nm CR517+ 120d E87 2007- 177 hk 205 hk 350 Nm 410 Nm CR517 |
|
|
Olika boxar, för 177-versionen finns inte "+"-modellen som enligt Promotech utnyttjar någon form av tillfällig effektökningsfunktion som vissa bilar stöder. Jag har kollat igenom en massa boxar på marknaden och ingen annan kommer över 200 hkr för 163-hästarn. Jag tror inte att Promotech lyckats fullt ut förstå 177:an ännu och därmed inte lyckats utnyttja styrkan bättre. En del av skillnaden mellan 163 och 177 kommer ju från funktioner som att generatorn slutar ladda under gaspådrag och det elektroniska servot som gör att motorn slipper att ständigt dra runt servopumpen. Det betyder att Promotech måste krama ur rejält mycket mer ur 163:an för att lyckas bättre än med 177:an. |
|
| Ville bara lägga till - enligt Promotech kan de på vissa modeller styra laddtrycket som på gammal hederligt chip-trim. Skillnaden mellan +-boxen och de vanliga boxarna är alltså höjt laddtryck vilket förklarar hur promotech får ut så mycket mer (relativt) ur 163:an. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.