AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
25.873

Erfarenheter av effektboxar till 120d

Sida 2 av 4
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Mycket vill ha mer BMW-Jonas, i alla fall jag och tydligen även en hel del andra. Håller med om att det kanske är korkat att riskera garanti osv men alla tar vi våra egna beslut. Tråden handlar om erfarenheter av effektboxar och jag delade bara med mig av mina egna. Kör runt 10.000 mil om året så 130i är uteslutet.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
BMW-Jonas: Du kör väl ALDRIG fortare än hastighetsskyltarna anger? För det är ju korkat det med! Vi är alla vuxna människor som tar ansvar för våra beslut.
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
BMW-Jonas:

Det är inte så att garantin försvinner för att du skaffar en effektbox till bilen. Däremot är det så att om BMW kan visa (notera nu vem som har bevisbördan, inte du utan BMW) att bilen har gått sönder pga att du har modifierat bilen så gäller inte garantin. När det gäller motorn så kan du som sagt teckna en försäkring på de flesta större seriösa firmorna som erbjuder detta, den försäkringen täcker om du får motorproblem som BMW då inte åtgärdar. Gäller det andra problem som inte på något sätt har med chippningen å göra så är det absolut inga problem. Sedan får man nog också komma ihåg att en 120d tål nog bra mycket mer än 163hk, så de allra flesta kommer aldrig att råka ut för några bekymmer så länge man ökar effekten till runt 200hk.

Mvh Mats

Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Velgro - gunnare har förklarat det där med förbrukning på mätaren i en annan tråd... det finns tydligen en naturlig förklaring till att det blir fel på mätaren...

tror f.ö. det blir en box till sommaren för min del...

tycker för övrigt att jonas har ett knepigt resonemang om man har köpt en sak och sen ska va nöjd - vill man inte alltid förbättra det som förbättras kan? detta gäller väl alla materiella ting som inte är förbrukningsvaror som exempelvis hus, bilar, datorer etc...
Ag
9
Agrajag
120d -07
Härligt med ett forum fullt av folk som verkar veta vad de snackar om. Jag undrar bara:
- Om skillnaderna mellan KCRs lösning där tydligen bara dieselmängden ökas, och andra lösningar där turbotrycket höjs? Det verkar som om alla lösningarna ändå ger ungefär samma resultat - 194-198 hk?

Visare undrar jag vad ni tror att 177:an kan komma upp till? Jag får min i vecka 24 och tänkte köra in den lite först. Men såg att KCR inte har några siffor på den - bara en uppmaning att de söker labråttor för testkörning.

Slutligen en allmän fråga - om man med en enkel box från till exempel KCR kan öka effekten och minska förbrukningen - varför monterar inte BMW en likadan och kan skryta om 197 hkr i bilen...

Sedan är det väl på sin plats att beklaga att jag dels inte väntade på dubbelturbo-varianten som kommer bli grym och dessutom uttrycka besvikelse över att varenda kotte vill ha en helt unik BMW 1-serie så de beställer alla en LeMansblå, 120d med M-paket. Suck. Jag trodde jag skulle få vara lite unik.
Ag
9
Agrajag
120d -07
glömde - var går gränsen för hur mycket automaten pallar i en 120d? Ja, ja, jag vill inte ha en massa skit för att jag väljer automat - jag är över 40 och sitter ofta i Stockholms infartsköer. ok?
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Agrajag:

Gällande din fråga varför BMW själva inte optimerar bilen själva finns det flera svar. Nummer ett så måste ju BMW tänka på att bilen ska kunna köras på olika bränslekvalitéter. Vidare vill man ju inte optimera bilen allt för mycket det är ju självklart att ju mer man "trimmar" bilen desto mindre marginaler får man. Det trimfirmorna lever på är ju att biltillverkarna måste ta hänsyn till detta samt vill ha väldigt stora marginaler på att grejerna ska hålla ihop. Sedan finns det ju också andra aspekter såsom marknadsstrategier, försäkringspremier etc. Alla bilköpare är ju inte heller effekttokiga och vill ha flest antal hästkrafter utan kanske då skulle välja en bil med mindre motor och således en billigare bil.

När det gäller dina övriga frågor så tror jag att svaret på de flesta finns någonstans i arkivet, prova å söka, vet att det finns massor av trådar gällande dieseltrimning. Annars kommer säkert någon vänlig själ som är betydligt mer tekniskt kunnig än jag själv att hjälpa dig. :-)

Många märkeshandlare/verkstäder som jag kommit i kontakt med bryr sig inte om att man har box, de till och med tipsar om det. Att BMW centralt är "emot" boxar känns ju å andra sidan ganska självklart, samtidigt som de ju inte på något sätt försvårar för boxfirmorna.

Finns det däremot några belägg för att boxarna verkligen sparar bränsle? Även om jag kan förstå idén i teorin undrar jag om det verkligen blir så i praktiken. Är det inte mest färddatorn som blir lurad?
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Med Promotechbox verkar min färddator visa ca 10% mer än färddatorn.
Med "marchfart" 2500 varv och 147 på mätaren (140 enl. Gps) drar min 120d enligt datorn ca 0,57. 0,57*1,1*8,64 blir ett milpris på 5,40 kr. Kul att kunna köra fort billigt.
Undrar vad en 130i kostar per mil i gps-fart 140. Nån som kollat?

Min BMW120d:
Länk
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Sahlback: Ganska precis litern/mil vid den farten, så det beror väl på vad man har i tanken men i mitt fall är det V-power och sist jag tankade kostade den 12.89 kr/l dvs mer än dubbelt så dyrt mot vad du marschar fram ;-(
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
sahlback - var tankar du för 8,64???

Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Sahlback: Menar du att din färddator visar mindre än verklig förbrukning? Det gör min iaf, med råge. Bilen hade dragit 0,66 förra rundan verklig förbrukning, kom ca 76 mil innan jag tankade. Då visade färddatorn 0,53. Kör alltså med Promotech boxen som även höjer laddtrycket, likadan som du använder om jag förstått allt rätt. Körde ändå relativt lugnt denna runda för att testa. Har dock aldrig kommit ner under 0,62 verklig förbrukning med boxen. Bilen har ändå gått närmare 3000 mil nu så inkörd lär den vara. För övrigt går bilen sjukt bra med boxen, hade det inte varit för alla missljud och knirr överallt hade jag varit nöjd, men det är ju knappast boxens fel dock.

120d -07 M Edition
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Färddatorn visar nog fel med alla boxar. Frågan är om den inte visar lite fel även utan box, dock lite mer med. 0,62 verklig förbrukning är väl ändå bra. Jag är helnöjd med Promotechs box. Det är bra tryck även vid ax. i hög fart.
Måste säga att BMWs ett med sportpaket går otroligt stabilt och fint. Det känns inte att det går fort.
Marcus: Jet på Hisingen tog 8,24 nyss när jag körde förbi. Preem som jag brukar tanka på tog 2 kr mer. Det är för stor skillnad. Är du nöjd med din etta?

Min BMW120d:
Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Min färddator stämmer exakt med verklig förbrukning. snittade 0.59 mätt när jag tankade, då visade färddatorn 0.60, det tycker jag är godkänt! Åker 320d -01 med KCR box i högsta läget (av 3 möjliga)

Diesel-räsern
/Rickard
Ag
9
Agrajag
120d -07
Sahlback och ni andra som varit med här ett tag, jag ställde frågan i ett annat forum om hur mycket trim automatlådan kan ta, i detta fall i en 120d som ska levereras vecka 24. Vet ju att Volvo brukar minska vridet på sina värstingmodeller om man beställer med automat och vet också att Nordic Uhr trimmar ner 9-5 Aerons vrid 20 Nm om man har automat. Om Promotech och de andra trimmarna kan öka vridet med 25 procent på 177-hästarn (när de väl är klara) kommer det ju att landa på bortåt 100 Nm mer än till exempel 130i.

Jag fick tidigare rekommandation att söka i andra trådar men jag har inte hittat något vettigt om denna fråga. Så - nytt försök:

Är det någon som vet/kan uppskatta/hur mycket vrid en automat i en 120d pallar?

För övrigt vill jag bara vräka ut min besvikelse över att jag inte kommer att få den nya dubbelturbo-dieseln. Jag hade gott kunnat köra runt i min Toyota Picnic över sommaren för att få den nya motorn. 204 hästar otrimmat med samma förbrukning som 177-hästarn, med vrid långt tidigare i varvtalsregistret. Den kommer att fullständigt krossa min 177-hästare - med eller utan box :-(
Nån som vet när boxarna finns till 177:an?
Ag
9
Agrajag
120d -07
KCR (www.kcr.se) har redan. Blev klart för några veckor sedan. De andra verkar inte ha vaknat ännu. Vet inte om det är svårt för de som gör mer än bara pumpa in mer diesel (som KCR). Motorn har ju en massa hyss för sig som att bara ladda batterierna när man lättar på gaspedalen etc.

Jag fick min 177:a för tre veckor sedan. Egentligen ville jag ha en 520d men det blev lite för dyrt så jag tröstade mig med 120:an. Men den växer verkligen på mig för varje dag. Om tre timmar ska jag åka till Arlanda och hämta frun. Jag ser verkligen fram mot att få spurta de totalt 20 milen fram och tillbaka mitt i natten eftersom jag vet att bilen går som på räls, är nästan knäpptyst och att jag sitter fantastiskt bra i M-sportstolarna. Att hifi-högtalarna låter rätt hyggligt när de spelar Metallica (på vägen dit och någonting trallvänligt på vägen tillbaka ;-) och att jag kommer att ha en snittförbrukning på 0.66 är inte helt fel heller.

Men visst sneglar jag på effektboxar. Men det är en tjänstebil så den är egentligen inte min. Dessutom har jag bara kört 130 mil än så länge så jag väntar nog ett tag. Mitt inlägg ovan, det om hur mycket vrid automaten klarar, har jag fortfarande inte fått svar på eller hittat något om. Dieslar får ju sånt bisarrt vrid att jag skulle vara orolig för lådan. men om den klarar 130i borde det inte bli några bekymmer.

Hmm.. kan inte någon ta en bild så man får se var ni har monterat dit skiten?
Vadå ...dubbelturbo på 120d??
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Phaser, det är den nya 123d som avses med dubbelturbo. Det är fortfarande en 2.0 liters diesel med dubbelturbo och 204hk, kommer till hösten, finns spaltmeter att läsa om den här på forumet ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.