AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.567

Svensksåld Z3M

Sida 1 av 2
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Någon som vet något av intresse om denna kärra ?
Länk

Suspekt billig eller helt enkelt en bra affär ?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Känns billigt då dom ofta ligger kring 190-200'. Men å andra sidan har dom tidigare hållt priset väldigt bra så någon form av justering nedåt var kanske att vänta? Samt att säsongen börjar lida mot sitt slut.

Står ju inte så mycket i annonsen så det kanske vid närmare undersökning visar sig att priset är relevant.

___
//Ulf
Ska kolla på bilen ikväll vid 1700. Säljaren verkade seriös på telefon. Bilen har dock varit smälld men enl ägaren seriöst reparerad.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ujujuj... många M Roadsters som varit smällda får jag en känsla av :/

Säg gärna till sedan om du köpte bilen. Var har bilen varit smälld någonstans och vad har reparerats/bytts exakt ?
Nu har jag sett bilen. Jag ska låta intrycken smälta in lite, svårt att motstå en Z3M men jag tror inte att jag köper just den bilen.

Men det som var bytt... ja en hel del. Hela vänstersidan på bilen är bytt och hela bilen omlackad. Vidare var dem bakre ljuddämparna nya, likaså div stag i framvagnen (minns inte exakt vilka). Vänster framlyckta och båda baklycktorna var även dem utbytta. Kan ha missat något men det var rätt mycket som va nytt. I övrigt var den fin, inga stenskott eller repor såvitt jag kunde se. Den var inte helt nytvättad så det kanske fanns någon jag missat, men nylackad som den var så tror jag inte det. Passformen på karossen såg bra ut, även om jag knappast är någon veritabel karrossinpassningskonnässör. Det enda jag noterade var att det var en spricka i fogen nedanför vänster fjäderbenstorn. :/ Vet inte exakt om det är något att haka upp sig på, men jag tyckte inte att det såg så kul ut.

Bilen hade el-cab men ingen AC, i övrigt vanlig standardutrustning.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nje är det en spricka i fogen så stoppar man dit lite karosserikitt bara så tänker man inte mer på det.

Synd den inte hade AC.

Varför väljer du att inte köpa det där exemplaret ? Är det vetskapen om att den varit krockskadad som stör ?
Avsaknaden av AC samt att det inte fanns alltförmycket kvitton på lackering etc då killen som gjort det jobbade som plåtis på bmw och gjort jobbet själv. Även om det borgar för ett väl utfört jobb så kan det kanske bli problem vid en försäljning då jag givetvis skulle upplysa prospekterande köpare om att den varit krockad men utan att ha mycket mer än mitt ord på att den fixats av aukt bmw plåtis.

Vidare så har jag upptäckt att vissa Z3M är billigare att försäkra än andra, underligt nog är det inte någon logik i det hela så vitt jag kan se. Och den här bilen, trots att den var svensksåld, var inte så förmånlig i försäkring som jag trodde. Hittat tidiga importer som faktiskt var rejält mycket billigare att försäkra. Lite konstigt...

Skulle jag få komponera min egen Z3m så skulle den vara svart, ha AC och el-cab samt svart/grå inredning. Nåja, jag har absolut inte bråttom att köpa så jag tar min tid och väntar tills jag hittar en bil som jag gillar och som är till rätt pris.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Där har du en poäng. jag har märkt samma sak.

Ju längre bilarna har varit i Sverige ju lägre blir premien. Lite märkligt kan tyckas, men ändå förståeligt. Det här exemplaret kanske stigit i försäkringspremie pga skadan ?

Har han fixat bilen privat så finns ju risken för att han inte lagt ner mera pengar än nödvändigt på den också :/. Vore kul att åka och titta på den dock för en bekants vägnar, får se om tid finns över.
Jag tyckte att den gick som den skulle. Drog inte åt något håll eller dylikt. Satt RR vanos i den som jag tyckte skrammlade något. Serviceboken såg ut som den skulle, InspII var avklarad den med. Senast oljeservad förra året för ca 600mil sen om jag inte missminner mig. Såg förresten att någon fyllt upp med lite tätmassa av något slag uppe i gummit ovanför vänster a-stolpe. Kanske inte är något, men då jag haft en targa tidigare som läckt in så vill jag för allt smör i småland inte ha en bil som har problem med taket igen. Men den här var iaf torr i inredningen, gårdagens skyfall tilltrots.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Ett tips bara: jämför en Z3 med elcab och en utan så får du se vad skillnaden är. Tror du blir rätt förvånad.....
Jo jag kollat/kört z3m både med och utan el-cab. Vet inte exakt vad jag skulle bli förvånad över?
Men jag kan hålla med om att det känns lite halv b-igt att man fortfarande måste låsa den manuellt trots att den är el-uppfälld.

Om det var det du menade?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ja, det var bla det jag menade. Och att endast fällning/uppfällningen är automatisk, resten är fortfarande manuellt. Ex när man ska fälla suffletten så måste man stanna bilen och låsa upp "hakarna" och trycka på en knapp, och därefter vänta i 20 sekunder medan elmotorn drar ner suffletten. På en manuell så behöver man inte ens stanna, bara att släppa på hakarna och suffletten glider ner. Alternativt om man står still, så vickar man på handleden och suffletten glider ner, i bägge fallen tar det ca 1 sekund....
När jag skulle köpa Z3:a så visste jag inte om detta, utan jag ratade alla bilar utan elcab, vilka är i majoritet. Något jag senare ångrade då jag fick lära mig skillnaden mellan elcab och inte elcab....
Ok, intressant iaktagelse. Det är noterat :)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Fällning är enklare utan motor, upptagning däremot icke. Dessutom är 20sek för fällning kraftigt överdrivet. Min uppskattning ligger snarare runt 10 sekunder, maximum, säkerligen mindre.

Man BEHÖVER heller inte stanna med en elektrisk suflett, brukar räcka med ett mycket lätt tryck på fotbromsen för att den ska aktiveras.
Ok, så det går alltså att fälla taket på el-cab under färd om man e lite flink i fingrarna (eller foten). Antar att det samma gäller för uppfällning också?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jodå, för att aktivera suflettmotorn krävs ett lätt tramp på bromsen. Smaksak det där men jag föredrar nog att få upp sufletten semiautomatiskt framför att dra upp den för hand.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Exakt, smaksak. Jag hade inte betalt 2 spänn extra för den lilla finessen... Jag tillhör ju den kategori av Z3 förare som ytterst sällan kör utan att ha suffletskyddet på, och de gånger det händer är det för att jag cabbat ner i farten. För att sätta dit detta måste man kliva ur bilen och då blir elcabben ännu mer onödig.
Nu är det ju många som skiter i att använda skyddet, men dels blir bilen mkt snyggare med det på, och dels så blir inte suffletten skitig på insidan. Med tanke på hur mitt vindskydd brukar se ut på hösten så drar jag mig för att åka en meter utan suffletskyddet på...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jupp, kör man med suflettskyddet så blir nog elmotorn överflödig. Ytterst sällan jag kör med suflettskyddet på då. Enbart på högsommaren då jag vet vädret håller i sig, då ställer jag in den i garaget med skyddet på.
Angående premier på importbilar, så kan man konstatera att det står lite olika i registreringsbevisen på Z3m, det känns som om killarna som fyller i importpapperna ibland är lite "kreativa" med bilmodellen. På min svensksålda Z3m har jag för mig att det inte står något alls om Z3..
Man kan ju fundera på om det hör samman med olika försäkringspremie och om vad som skulle hända om man kvaddar ordentligt och skulle behöva utnyttja försäkringen. Försäkringsbolag är ju lite kinkiga ibland, jag vet då inte vad de skulle säga om bilen är av en annan modell än vad som står i registreringspapperna.

/ Fredrik
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Zredrik: Sannolikt skulle det bli strul. Min erfarenhet av försäkringsbolag är att dom slingrar sig så gott det går och här finns ju verkligen ett skäl för dom att opponera sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.