|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har något konstigt fel på min 540 -97. Ibland går den perfekt, ibland när man startar går den ojämnt och tillslut dör! Om man gasar på och kör iväg rycker den lite sen börjar den gå som den ska. Ibland kan du köra 1 meter innana nästa ryck, Ibland kan du köra 5mil! Gjorde rent LMM härom dagen med CRC rengöring efter det började detta problem.. Någon som varit med om nåt liknande? Någon som har någon aning om vad det kan va? Ska kolla diagnosen imorgon får se om det ger något.. Mvh L-Power | |
|
Troligtvis så har ju LMM gått sönder vid rengöringen. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Som J.Dredd säger är det med nästan största säkerhet din LMM som har rykt. Rengjorde LMM med CRC sprayen på min förra bil, en 525 Vanos (-93) och den fick precis samma fenomen. Bytte LMM till en beggad så funka bilen perfekt igen. Med LMM:en knasig så fick bilen värdelös tomgång, tomgången gungade upp o ner när den väl gick, ibland dog den direkt efter start, framförallt kände man att den gick slöare över hela registret. |
|
|
Tack! Begagnad LMM är beställd och på väg.. Spännande =) |
|
|
Testade en annan LMM.. Problemet kvarstår! =( Otroligt skumt fel. Ena dagen går den perfekt, sen kör man en sväng stannar å står still på tomgång. Då hugger den till å missar i tändning/bränsle. Sen när man ska starta går den ojämnt å dör.. Gasar man kommer man iväg å då går den perfekt! Ska kolla diagnos i veckan å se om det ger ngt Nån som känner igen detta beteende? Mvh L-Power |
|
| Plocka av täckplasten över tändstiften, och kolla så att det inte står olja/vatten i tändstiftsbrunnarna. I så fall, gör rent, byt ventilkåpspackningar. | |
|
Tack för tipset! Ska kolla upp detta. |
|
|
Tänkte jag skulle göra en utförligare förklaring på problemet (Nu när jag har tid att sitta ner en stund!) Bilen gick klockrent från början. Hade ca 4 liter bensin i tanken å skulle precis åka å tanka när problemet uppstod. Skulle starta bilen då reagerade jag på att startmotorn drog längre än vanligt. Bilen startade, men gick ojämnt för att sen dö. Startade igen samma problem. Funderade på om bensinen var slut. Tankade i tio liter fick tillslut igång den. Tänkte ok, bara bensinstopp. Men sen började den missa igen. Just nu går den perfekt vid start, men efter en tur börjar den missa. Den "klipper" liksom någon sekund vid jämn gas (Ibland ofta, ibland sällan). Om man stannar å stänger av kan den börja gå ojämnt efter start. Gasar man kommer man iväg å den går perfekt till nästa "klipp". Vissa svängar har den fungerat precis som den ska. Har testat med annan LMM = samma sak Bytte till KN Insatsluftfilter ca 2mån innan problemet. (Nu sitter orginalet i igen efter detta) "Reverserade" Steptroniclådan ca 3 veckor innan. Rengjorde LMM med CRC Air sensor cleaner ca 1 vecka innan problemet. Någon som varit med om liknande? Mvh L-Power |
|
| Efter att du kollat att ventilkåpspackningarna är OK så skulle jag nog snoka runt bränsletillförseln... soppafilter nånsin bytt? på min 99a var det aldrig bytt, trots 22000mil servade hos BMW. Eller kanske kan vara en en dålig soppapump. Eller igensatta spridare. | |
| Kolla kabeln till soppapumpen | |
| Kan det vara kamgivaren? Min uppträdde ungefär som din,men försvann efter kamgivarbyte. | |
|
Kanske vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn sprucken? Nr 6 här: Länk billigt att eliminera iaf. Kamsensorn är nr 10 här: Länk och på min M62 var det precis samma problem med "klipper vid jämn gas" - och fel med sensorn fanns loggat i minnet på min. Däför förslår jag en feldiagnos hos lämplig verkstad - ögonaböj. :) Mvh Björn |
|
|
Tack för all hjälp! Ska in på Diagnos imorgon.. |
|
| rycker dem mest när den e kall eller gör den det oavsett kall eller varm ? | |
| Oavsett. Går ofta snarare bättre när den e kall.. | |
|
Har nu bekräftat genom diagnos att det är "Camshaft speed sensor" som e kass. Någon som bytt denna på en M62? Sitter ju bara med en skruv å ett kontaktstycke.. Svårt å komma åt? Mvh L-Power |
|
|
Jag bytte min för en månad sen, sitter på vänster cylinderrad om du står framför bilen. Har för mej att man fick ta bort röret som LMM sitter i. Du får även ta bort motorkåpan för där under sitter kontakten. Kamgivaren sitter med en insex-skruv, det är ordnat på 15 min. PB |
|
|
Misstänkte att d va enkelt.. =) Tack! Mvh L-Power |
|
|
V8orna har två kamaxelgivare, byt bägge om du misstänker problem med dom. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Andreas: Är du säker på detta? Kan nästan svära på att det är en st... |
|
|
Helt 100, har bytt båda på min :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.