AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.760

E36 svajjar/gungar åt höger & vänster efter gupp.

Sida 1 av 2
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjena, infröskaffat en E36a några dagar sedan... Men påväg hem med den så märkte jag en ganska häftig gunreörelse åt vänster och höger efter varje gupp man körde över. Bilen svajjar alltså när man kommer över dem i lite högre fart... Känns ganska starkt i ratten och det blir nästan otryggt vid högre farter.

Har lyft upp bilen på lift och höger bakhjul hänger cirka 5cm+ lägre än på andra sidan...

Kan det vara dämparen som är slut?... Bussning?
Jag får inga klonkande ljud som det brukar vara med slutkörda bussningar.

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
låter som dämparna e helt slut.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hmm, jo verkar inte vara i bästa skick om vi säger så. Inte säker om det är de som skapar svajjandet... Och om dämparen är slut... så borde det såfall vara det hjulet som sitter högre upp än det som hänger ner som är felkällan?...

Hänger hjulet lägre och det är det som det är fel på borde det väl vara fjädern ?...

Jaja, ska plocka ner och kolla om man kan få tag på något liknande.

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
jo hade liknande problem med tidigare bil som också svajade. åkte jag i ett gupp svajjade bilen mycket. bytte fjädrrar och dämpare och efter det vart det bra. testa att trycka ner/gunga bilen när det står stilla, svajjar det mycket behövs dämparna bytas. mitt tips är att du kollar upp dem och byt om det behövs.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jao tackar för tippsen, de verkar verkligen inte vara i bra skick... Hmm, köpte bilen en vecka sedan, och det verkar inte sitta orginal-dämpare/fjädrar.. eftersom bilen sitter väldigt lågt. Alternativt är det M-Fjädrar/dämpare?...

Vetifasen, hur ofta bytar man fjädrar på bilen.. dämpare är en sak men... Fjädrarna?... Jaja kanske lika bra at tkosta på det när man väl har tagit loss allt, dock har jag tight om pengar...

thx// jocke!

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
beror aldeles på hur ofta. man behöver nog inte byta fjädrar och stötdämpare allt för ofta. har man kört hårt med bilen så kan det kanske bero på det. vad är det för bil du har? hur långt har den gått?
jo det kostar ju att äga bil men det kan vara värt pengarna.

/Tomas
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
E36 318is Coupe -93... Rullat drygt 20 000mil... Visst men just fjädrarna ska väl palla ända tills de nästan är av? :P Jaja byter dämpare där bak... Kör med orginaldäm,pare även om bilen är sänkt.. det ska väl gå?

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ingen som vet något bra budgetalternativ för dämpare?.. Biltemadämpare, är kanske inte att föredra ?

Sen vet jag fasiken om det sitter likadana dämpare på 318i som på 318is?
BM
15
BMW_JAN
BMW 328 E36 -95
BMW 325 e30 -89
köp årdäntliga gräjjjer när du en gång köper Coilovers eller Gula koni funkar fint sen hålls bilen på vägen ;) lycka till mvh Jan.

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Gula Koni... är de inte lite väl hårda?... Vill inte stoppa in grejer som tär än mer på bussningar o leder... Lite rädd för sånt.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har tryckt dit biltema dämpare på några e36or...och det funkar. Det är en ganska billig lösning men som sagt det funkar att köra med
Jag har för mig att du gav inte allt för mkt för den bilen? Är det lönt att lägga ut ett par tusen extra på "riktiga dämpare" ?
Väghållningen bil inte sämmre med biltema dämparna än det som sitter på just nu.

Gula/sport koni jo dom är hårdare satta än std dämpare och bilen kommer att kännas stötigare. Men dom käkar inte upp vare sig bussningar eller några leder.
Coilover dvs att man har en justerbar undre fjäder kopp är totalt meningslöst på en gat bil. Det är inte till för att man ska kunna max sänka bilen utan för att justera så varje hjul trycker lika mycket mot backen.

Fjädrar; är en fjäder bruten då får du byta, men dom slits inte upp hur som ev kan dom mattas av om man alltid kör tungt lastad eller med släp men knappast annars.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tackar för det svaret! Precis vad jag behövde =)
Bilen gav jag lite för, men jag håller på och rustar upp den, men visst nu prioriteras ett lackjobb...

Tror jag tar ett par dämpare där back ifrån GE-motorsport... Känns iaf ett par snäpp bättre än Biltemas dämpare =),
BM
15
BMW_JAN
BMW 328 E36 -95
BMW 325 e30 -89
asså ställbara gula koni så du kan välja hur hårt du villl ha dom ställda osv..

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jo men jag klarar mig väl utan ställbart? :P Då ställbara är så jäkla mkt dyrare. Jag har en liten budget och tror G&M-Fjädrarna räcker till mina behov =)
Anthrax
Jag har samma problem med min e36:a, och den klonkar över ojämnheter också.
Ibland så rasslar det till vid acceleration, som om något vore löst.

Trodde först att det var högra bakfjädern, och visst var den av.
Men ljudet var kvar efter bytet ändå... Efter lite forskande upptäckte vi att den övre gummiupphängningen till den högra bakstötdämparen var kass.
Efter att den också blev bytat så var ljudet och svajjigheten lik förbannat kvar...

Så nu undrar jag om det kan vara nån bussning i bakvagnen som har gett upp. Har inte haft möjlighet att ha upp den i en lyft än.

Om någon har en hum om vad det kan vara, så säg gärna till.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ska åka in på onsdag hos en BMW-Verkstad och låta dem kolla på det... De har redan konstaterat att som nämnt ovan mina dämpare är obefintliga... hade funkat bättre med en kudde där under:P

Svajjigheten kunde han säga något om förrän vi lyft upp bilen, men han misstänkte någon av bussningarna... Kan avge lägesrapport då Anthrax:P

Men klonkande ljud har det många gånger beskrivits här inne som bussningar, eller dem här dämparfästena där uppe.

Jag har dock bara svajjighet inget annat.
BM
15
BMW_JAN
BMW 328 E36 -95
BMW 325 e30 -89
aha på de visset jo då räcker vällan om du har någgi vanligt antar att du har din bil till vanlig bruks bil så. duger bra med någonting annat.. då.

Anthrax
Jag väntar spänt på din rapport, mixim.. :)

Får jag upp bilen på en lyft själv, så tänkte jag också ta en titt. Jag hojtar till om jag hittar något då.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjena, vart hos BMW-Verkstan och ja... Dämparna var ganska slut, får ta och byta dessa... Men anledningen till att bilen gungade och svajjade höger och vänster var att främre länkarmsbussningarna var HELT slut... gummit hade hoppat ut helt på ena sidan, på andra var det nästan borta. Detta gjorde att hela bakvagnen gick att vicka på några centimeter med en tång...

Resten av bussnigarna verkade helt ok, inget som rörde sig så värst mycket...

Är det dessa bussningar som kallas för silentblock (främre länkarmsbussningar) ?...
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Nej, det var det inte .. :P
Anthrax
Var det dom här du tänkte på?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.