|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det har kostart ca 800 kr per sida att byta spindelleden på min 325:a (-93) hos Förenadebil i Malmö, det är väl definitivt den typ av job som är kostnads effektivt att lämna in bilen för även om man meckar det mesta själv. | |
|
Det vill jag inte påstå. Jag har betalt 400 kr för mina spindelleder. Sparar med andra ord 1200 kr på att byta dem själv. Kan ha roligare för dessa pengarna. |
|
|
Om man nu fått ombesiktning för båda spindellederna, rekomenderar ni då att man byter länkarmen? verkstaden kanske kommer med en fin lösning? tänker lämna in den, men finns ju ingen BMW verkstad i Ö-vik... småsaker kan jag meka själv, men har svurit bort en massa tid och pengar i onödan både i regnet och OKs gör det själv hallar... - Varför köra 320 när man kan köra 325? - |
|
|
Jag är inte 100 på detta men rätt säker. Det finns 2 s.k spindelleder på varje länkarm fram. Således 4 st totalt. På min bil hade en spindelled på högersida byts ut tidigare och en annan på vänstersida. Detta var tidigare, innan min tid som ägare. I somras var dem 2 andra spindellederna soppslut, så jag bytte hela länkarmen och bussningen till den, som också var helt slut. Länkarm kostade 1050:- styck inkl. 2 spindelleder per arm. Powerflexbussning till infästningen kostade 350:- styck. Länkarmar + bussningar gick på 2800 spänn. Det är nog värd det i längden, för om du nu byter 2 spindelleder på bilen så finns det 2 till som säkert behöver bytas lite senare.. |
|
|
Förmodligen så slits de yttre spindellederna på länkarmen snabbare, därför kan man gott byta enbart dom i första omgången. Kostade ca 1000 med arb. +delar för vä-hö yttre led för mig, på en bmw verkstad. När dessa ditsatta leder är slut (efter ytterligare 4000 mil ?!?) så kan det väl vara ett bra val att byta till nya länkarmar och få fräscha leder på alla ställen. F |
|
|
MD: Det är bara två spindelleder, en på varje sida. De två andra kullederna som felaktigt ofta kallas spindelled är länkarmslagringar. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Aha! Tack för infon, hade hört något om det du skrev nyss men sen hörde jag av besiktningsgubben något om inre och yttre spindelled, så därför antog jag att det finns 2. Länkarmslagringar, ska lägga det på minnet. Btw är det vanligt att dem lagringarna är något man slår ner på inne på SBP eller är det mest spindelleden? |
|
|
Är inga som helst problem att byta de själv om man har tillgång till något man kan pressa av de gamla och in de nya med. Jag hade sånna gummiupphängda av orginaltyp när jag bytade. Nu har jag förstärkta som inte är gummiupphängda. |
|
|
2400:- ca hos mekonomen för bussningar plus länkarm med spindelled båda sidor, är väl ok? Så slipper man svära och svettas.... Har bytt en spindelled själv med hjälp av en kompis, det tog lång tid men gick till slut. Nästa gång byter jag nog hela länkarmen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.