AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.056

byte av spindelleder e36

Sida 1 av 2
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Besiktiga bilen idag, fick 2 på DÅDA? yttre spindellederna (höger+vänster).
Det är antagligen därför jag haft små, små viberationer i ratten, jag som skyllt det på mina fälgar som inte varit riktigtr 100%.

Ska nu ge mig på att försöka byta endast själva leden och inte hela bärarmen. Är detta möjligt eller har jag tagit mig vatten över huvudet?
Får lederna på onsdag och tänkte ge mig på det med en gång. Bilen är det menningen jag ska sälja så fort som möjligt. Massa små grejer som dyker upp nu när man ska sälja tyvärr :-(.
Fick byta multiremmen föra veckan och nu spindellederna. Tyvärr får man ju knappast något för detta när man säljer. Men det är ju jag som slitet ner dem. Den nya ägaren kommer ju troligen slippa dessa problemen iaf :-)
ra
7
rallykombi
BMW 328i kombi 97 M
Hej! Du måste använda specialverktyg när du ska pressa i den nya leden. Annars blir de inge bra. Finns folk som tror att dom lyckats men har slutat i en lite smärre krock.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag bytte nydligen på ena sidan. Du behöver en press med ca 5-6 ton´s tryck på, så det är inget du gör själv. Jag skulle rekommendera att du tar loss länkarmarna (sitter med ca 4skruv, plus att du får ta låss dämparen från länkarmen, men detta är lätt! Bara du får upp bilen fram. Sedan tar du med dig länkarmarna och spindelederna till en lokal mek som kan bmw (då dem behöver en speciel "form" för att pressa ur den gamla spindelleden och trycka i den nya, utan att skada den. Har man bara verktygen så tar arbetet inte mer än 5-15min, så det kostar nog inte så farligt. Men HELT klart värt 400-500kr! För du gör det inte själv!
Sedan skurva tillbaks grejjerna!
Lycka till!
E3
1.828
E36
USA bilar
Inte behövs det specialverktyg iallafall, såvida man inte pressar leden på plats utan att ta lös länkarmen
Men lossar man länkarmen så är det ingen större konst, en press är klart användbart, men inget måste
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
hur mycket kan det kosta c.a att lämna in till bmwverkstad för att få spindelledena utbytt då?
ma
597
magican
E36 328 Coupe
BMW = 2,000 kr inkl leder o jobb

Jag bytte båda länkarmarna ist, fick ja fräscha inre leder också.

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
ok tack för svar.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Vore jag dig så skulle jag byta ut bägge länkarmarna till -93 årsmodell..är nämligen en förstärkt grövre variant..
På din -92:a sitter det betydligt klenare spinde leder och det finns en annledning varför dom uppdaterade dom på årsmodell -93..Dom håller inte..;)
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
jag har köpt leder som ska vara förstärkta nu.
Har dessutom fått tag i en kompis som har en sån press så man kan pressa det på plats. Hans var till gamla volvo men det såg i princip likadant ut sa han. Så till helgen så ska jag ge mig på bytet. :-)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Hmm..anar uggler i mossen..tror inte dina förstärkta spindel leder passar i länkarmarna..hmm..det lär du väll se..tror dom passar från årsmodell -93 å upp..
E3
1.828
E36
USA bilar
Tror inte det stämmer Dogge.. Jag har aldrig hört eller märkt att det skiljer i varken länkarmar eller spindelleder mellan 92-94 exempelvis
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
återstår att se om de passar, de ser helt klart olika ut mot de som sitter i nu. Men killen på bildelsaffären där jag köpte dem sa att de skulle se annorlunda ut med passa ändån redan innan jag kollat hur de gamla såg ut.
ra
7
rallykombi
BMW 328i kombi 97 M
Jaha! Verkar som de finns mekaniker på forumet. Jobbar på BMW och har sett hur folk bytter spindelleder. Jag vill inte skapa strul här men ni som vill ha era spindelleder utan problem med garanti, vänd er till kunnig personal.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
E36..det stämmer tro mig..
på -92 är spindel leden mycke mindre..och på -93 års modell så blev spindel leden grövre och gummidämpad..
om du inte märkt nå´n skillnad från en 92:a så är länkarmarna utbytta
orginal så är dom klenare..

Vi får väll se när han ska byta dom..;)

Rallykombi..

Det finns nog väldigt många mekaniker på detta forum..
många med lång erfarenhet..;)

och det finns många mekaniker på verkstäder som borde
byta inriktning i arbetslivet..tyvärr så är man inte garanterad att det utförs av kunnig personal..tids press och annat gör att arbetena inte blir lika bra som om man är kunnig och gör det själv..slarvas nå´nting kopiöst..
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
dogge, på min länkarm på min 92a sitter orginal spindellederna gummiupphängda, de jag har köpt nu ser grövre ut och ingen gummiupphängning. Jag hoppas det passar eftersom han sa det, men lovar att berätta vilket så fort jag monterat.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Byta yttre spindelleder utan spec. verktyg är dessvärre tammefan omöjligt.

BMW tar 2,000 kr inkl jobb.

Byta länkarmar helt o hållet är lätt, gjorde jag, dom kostade 1,800 för båda. Så då sparade jag 200 kr + fick fräscha inre och en ny länkarm (svart o fin).

Byta inpressade spindelleder utan pressverktyget dom har på BMW skulle jag inte ens prova.

E3
1.828
E36
USA bilar
Visst går det utan specialverktyg! Men.. det förenklar mycket med en press
Som tur är så är det ju enkelt att lossa hela länkarmen och lägga upp i pressen

Ang lederna så ser original lite speciella ut med "bygeln" på undersidan, detta saknas ofta på de nya lederna man köper... och har ingen som helst betydelse!
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Hur fungerar den byglen som sitter på orginal, är det något man ska ha av innan eller man pressar löss dem med byglen också?
E3
1.828
E36
USA bilar
Bry dig inte om bygeln, pressa bara
ra
7
rallykombi
BMW 328i kombi 97 M
När du lämnar in din bil på en BMW verkstad lämnar dom 2 års garanti på reservdel samt 1 års garanti på utfört arbete. Så skulle nu personalen misslyckas med ipressningen så e de bara att reklamera.

ra
7
rallykombi
BMW 328i kombi 97 M
Ja. Tidspress finns inom alla yrken. BMWs personal här nere får inte göra några misstag. Spec. inte när det gäller trafiksäkerhet. Vill ni ha bytt era spindelleder eller dyl. skicka ner dom till mig så löser jag det, eller lämnar tips.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.