|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Var online månader sen och frågade om BMW kontra Volvo. Nu har jag kommit fram till att jag måste köpa en bil och ögat har fastnat på Länk Min svärfar kör en sådan och den är ju helt underbar. 211-218 hk och stor och bekväm. Kan ni ge några tips vid begagnatköp? Den jag har sett har haft 15 ägare och det antar jag är pga bensinen? Vad tror ni kunniga? Har kolla begagnatguiden om vad jag ska titta på vid köp men har ni mer konkreta tips om just den bilen? Nisom ägen en sådan, vad säger ni om bilen. tacksam för all info | |
|
Ja...slitstark med rätt skötsel,dvs täta olje+filterbyten,ventilspelskoll regelbundet,tändstift,luftfilter,koll bensinfiltret om det inte är bytt på "ett tag"+rost i tankanslutningar/tank+i bränsleledningar och bromsdito,framskärmarnas rost(lätt o se),under dörrar,skärmkanter,runt stötfångaren bak ..t.ex. kamaxeln brukar vara den mest "slitagebenägna" punkten..kolla oljeröret som smörjer kamaxeln huruvida den sitter fast,kritiskt med dessa banjobultar som brukar lossna efter x-antal tusen mil..Men kollar du ventilspelet mellan var 2000:de mil så kollar du dessa bultar också så kanske du slipper se kamaxeln nersliten i "onödan" i framtiden.. Har inte kikat på länken du visar(tjall på mitt explorer på den punkten just nu),men en sedvanlig begagnatkoll är ju behövlig Kolla också så att det ser fint ut i expansionskärlet(ingen oljesörja)..bromsskivor och allmänt slitage i framvagnen bör kollas. Fråga/kolla punkterna jag spaltat upp+gör sedan en koll av kamaxelns väl o ve..åtminstone. Den har ingen automatlåda vad jag förstår på rubriken,OM den har det se till att den växlar mjukt men ändå distinkt+även koll av färg/lukt på oljan..skall vara klarröd och inte lukta "skunk"..t.ex. Mvh Janne. |
|
| Och glöm inte ac:n... | |
|
tack för tipsen. det här med ACn. stod i guiden oxå. Ska jag inte köpa om det inte är bytt menar ni? Hur/Vart gör jag det i så fall och vad kostar det? |
|
|
Jovisst kan du köpa den, bilen funkar ju ändå men det kostar några kronor att åtgärda. Jag ska börja plocka med min om någon månad. Länk Här finns det riktigt bra bilder oxå. Lycka till med bilen! |
|
|
Tack för länken, den är underbar och kommer säkerligen tillhands om jag köper bilen :) Jag är dock inte så värst händig och undrar fortfarande hur och vart jag kan åtgärda ACn? |
|
|
ACn behöver du åtminstone viss hjälp av proffsen för att åtgärda. Att fylla, läckagetesta och tömma systemet ska du överlåta åt ett ackrediterat företag. Skulle t ex kondensorn vara trasig kan du ju byta den själv och spara några kronor där. Om systemet inte är konverterat måste du göra det (om du inte hittar någon nisse som sitter på R12-gas) innan fyllning av ny gas. |
|
|
Behöver inte konverteras, bara att suga ur det gamla smörjmedlet o skjuta in nytt, samt fylla upp med R134A. Varför "går alla på" att det måste konverteras för en hel massa pengar? Inget alls illa ment emot Dig -Per-, o jag förstår att de flesta tror detta, men så är faktiskt icke fallet. Ett kylskåp är ett kylskåp är ett kylskåp, and that´s it! OK, man minskar livslängden på torkfiltret med ett par år, men vad gör det??? Bilen är ju gammal o stenskott får man ju ändå hela tiden, o nåt av dem lär ju träffa kondensorn, så då är man där igen...i alla fall...ett nytt torkfilter är inte speciellt dyrt det heller...för det är det, o div. O-ringar som byts, då de gamla inte är lika tåliga mot den nya gasen, men nu snackar vi kanske 2 år, över en 8-års period...ufs. att systemet i övrigt är helt friskt. Jag har gjort så på otaliga bilar, o de flesta funkar än idag... Vad gäller R12 o R22 gas, så sugs denna ut ur bla. gamla, stora industrikylanläggningar som MÅSTE miljökonverteras, och den kan återanvändas, o säg den "kylnisse" som inte sparar litet av denna gas....hehe? BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Har nu ändrat mig lite och har börjat kika på denna. Länk Har allt och mindre ägare samt att den är nyare. Dock så skulle jag vilja höra med er om varningstecken på denna? Han som äger bilen har haft den mindre än 1 år. Jag antar pga bensinförbrukningen. vad menas med AC OKOPPLAT som han skrivit. Är det pga att han inte omvandlat som han kopplat ur den kanske? Jag är fortfarande "rädd" för just detta. Jag kan inte så mycket själv så jag kan inte göra det ni säger. Finns det någon verkstad ni rekomenderar i Stockholm? Ber om ursäkt för mina dumma frågor :) |
|
|
Tja...Nivåregleringsdämparna(std på iAL) bak är ju "lite dyrare" om du måste byta dessa,se också till att de inte läker olja runt eller omkring dämparna bak.. Sedan så har du också ca decimetern bättre rymd i baksätet på en L-version. Man vräker sig i baksätet på denna vagn :) Dock är den TUNG vilket naturligtvis påverkar körglädjen(ja,en 7:a med sexa är ju aldrig en sportbil) i negativ riktning+sämre driftekonomi. Lite bättre utrustad dessutom än normala 7-serie E32. Helläderinredning,INTE vanligt på den "korta" versionen...t.ex. Men annars så är det väl inga andra "konstigheter" att kolla upp en iAL mot en kort.. Angånde Ac så fungerar den m.a.o. INTE nu...vilket i normala fall innebär en kostnad på 6-8'(kondensorbyte+allt "omkringliggande" arbete)...men kan både bli dyrare eller mycket billigare beroende på fel naturligtvis. Mvh Janne. |
|
|
Hej gabber: Köp INTE denna vagn! Leta efter nån som är dyrare! Du får tyvärr inte en bra, fungerande 7:a för 19K, oavsett modell. Skall Du ha en riktigt frisk vagn, så får Du börja kolla runt 35K! Det går alltid att pruta, o nuförtiden, rätt bra...;-) BTW: 735iAL har INTE skinn i dörrarna, det är bara 750iAL som har...o det är inte ens standard på 750:n, i Tysk spec. Lycka till! /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Tja Kraftwerk. Jag vill ju hålla med dig, men enligt Komfortnissen så köpte han sin 750 IAL Highline för 13500:- skrev han själv i en annan tråd (bara att gratulera!). Och han verkar inte ha mer problem än någon annan. Men överlag stämmer din tes om E32, pris kontra skick (det kan ju vara skrot fast det glänser) vilket verkar vara bara du, jag och J.L som tycker... Men å andra sidan har jag aldrig jagat kronor och ören i jakten på E32 då tycker jag man är liiiite fel ute från början i val av bil om det är på det sättet. Men visst Gabber finns det nog fräschare vagnar att sätta tänderna i. Frisk dyr vagn = tuta och kör. Billig vagn med småfix = övertid, håravfall och depretion... Sedan fullutrustad, haha nej inte ens i närheten. Inredningen kan vara bytt, det är Intarsia i träet och det fanns väl inte -90? (är ju naturligtvis ingen nackdel) I förhållande till Komfortnissens köp sålde jag min 735I i våras för 30000:- |
|
|
Tja...Visst är ofta priset en indikation på skick,men inte alltid...och idag så är speciellt en E32:a inte så "fruktansvärt" lätt att sälja,så priset kan tendera att dala även på fina E32. Min E32:a köptes av ägaren före mig i oktober 2002 för att säljas till mig redan i Juli 2003.. Han betalade 49',jag gav honom 31'...Inte i toppskick, men ändå fräsch och välservad,bra med "extras"osv.. Mvh Janne. |
|
|
Tycker den senare E32:an verkar vara ett bra köp! Allt beror ju på vad man är ute efter. Vill man ha en jättefin så får man nog leta i högre prisklasser. Men vill man ha en makalöst skönt landsvägslok i bruksskick så är det bara att köpa. Köpte min förra året för 16000kr. Det har nu framkommit att den har ett rosthål i golvet samt att AC ej fungerar. Samt några små rostlagningar på några ställen. Men det stör mig ej så mycket eftersom jag då ej behöver gråta om nån krockar med mig o kvaddar bilen. (Nu skulle jag iofs gråta ändå eftersom jag älskar bilen som den är). :) Och det stämmer en L version ger fantastisk komfort i baksätet. En polare sade "det här är ju bättre än flyget". Han syftade då på utrymmet, snabbheten, komforten och tystnaden. :) Köp! |
|
|
Hej på er, Tack för tipsen ni kommer med, det underlättar. Ringde killen i min senaste länk, smsade 2 ggr och mailde 2 ggr utan att få svar. Han kan med andra ord ta o behålla sin bil. Men jag har i 2 veckor nu suttit och letat som en galning och utan framgång. Kollar man med Vägverket så är det alltid något som hindrar mig att köpa. Antingen 15-21 ägare eller anmärkning eller importerad osv. Det är svårt att köpa bil i denna klass när man inte har råd med allt för mycket. Men visst, jag kan gå upp till 30000 också men det finns inga bra exemplar. Har ni någon som ni kan kalla BRA exempel så jag vet. Alla jag kollat på har antigen defekt AC eller något saknas. Enda jag fastnat för är Länk 1987:a 730 som allt jag behöver. Ringde honom o det visar sig att ACn inte funkar alls, o att bromsrör är bytta. Dessutom hade batteriet laddat ur(i fall det nu är ett dåligt tecken) han fick inte igång bilen. Denna bil är 400 km bort så för att jag ska nappa så ska den vara bra, vad tycker ni om den? Sista pris är 15k säger han. |
|
|
Hej igen! Man kan nog konstatera att ofta är ac ur funktion på dessa lite äldre billiga bilar,ovanligt nästan att de fungerar skulle jag vilja säga. Att batteriet laddats ur kan ju bero på x-antal orsaker,men det kan ju vara så att generatorn lagt av "i dagarna" eller att batteriet verkligen är slut/gammalt,eller att han haft lysena på "över natten" etc,etc. 15' på bilfirma är ju i princip "skrotpris",så kolla upp bilen noga innan...bra iofs att bromsrören är bytta,frågan som då uppkommer är hur mycket av de rostiga rören som är bytt ut? Alltihop?...knappast,eventuellt bara det mest akuta skadorna o sedan skarvat för att gå igenom besiktningen...OM den nu är besiktigad o klar öht? Mvh Janne. |
|
|
Som tidigare talare nämnt lär man knappast hitta nån 7a i fint skick för ca 15-20k, även om man lätt får den uppfattningen på detta forum... Dessa bilarna är börjar nu bli riktigt gamla, och dom flesta har brukats friskt, och knappast fått den skötsel dom förtjänar av sina taskiga ägare, och mycket är rent skrot om du frågar mig. Ett fåtal fina vagnar finns dock kvar, sådana som har fått stanna hos seriösa ägare, som har haft förstånd och ekonomi att ge dom skötsel, service mm. Det är naturligvis en sådan vagn man skall hitta, "de billliga skrotet" skall man bara undvika, vad finns de för glädje att äga en sådan, då man lika gärna köpa en svenssonbil, för nån känsla eller körglädje finns knappast kvar i "skrotexemplaren" Att sedan undvika importbilar låter rent löjligt, i synnerhet som de gäller så gamla bilar, en 15-17 år gammal bil som rullat lika många svenska vintrar är med största sannolik "rostig som f-n", medan ett ex. som fått rulla i tyskland oftast har klarat sig betydligt bättre. För tillfället finns de 3 vagnar jag skulle titta närmare på om jag skulle köpa E32 nämligen dessa: Länk eller: Länk eller: Länk Även denna verkar intressant, stämmer de att den inte vinterkörts sedan 1995 är den väl förmodligen i toppskick... Länk BMW CS #5139 |
|
|
Har titta på de föreslagna bilarna och det var inte heller så lockande, dels för att jag säkert inte har råd att tanka en 740/750 så dem är uteslutna men sen är det alltid något fel. Jag hittade en ny bil på Blocket igår och honom har jag mailat en massa frågor, den verkar vara bra. Enligt Vägverket har den inga anmärkningar, den är importerad men det har jag släppt som OK. Endast 4 ägare i Sverige vilket är lägsta jag hittat hittills. Länk Den har allt man kan tänka sig plus fungerande AC :) Den är snygg och i Stockholm. Är väl priset då men det kanske jag kan få ner lite. Var ärliga nu och ge åsikter om denna, jag har fallit för den så jag hoppas allt är bra enligt er också som jag anser proffs. |
|
| Om du har någon kompis som jobbar på en bilverkstad kan du ta med honom vid eventuell provkörning så kanske han kan fylla på med lite kritik oxå så du inte svävar iväg. Buffelskinn är riktig kalas och med lite polering kommer bilen att gnistra =)) Rosten ser ut att vara den vanliga men pruta hårt, det kostar både tid och pengar att stävja rostblemmor. Lycka till!!! | |
|
Jag har ingen att ta med till provkörningen men jag känner en kille som jobbar på SAAB värdering. han provkör bilar och sätter pris varje dag. han kan kolla bilen åt mig gratis har han sagt. Vilket pris ska jag satsa på? Är 28k för mycket för den? Föruitsatt att allt funkar och att inget annat problem finns. |
|
| Du kan läsa under begagnatguiden här på forumet så får du lite hum samt kolla 7-serien i forumet så får du bra koll, priset törs jag inte säga något om då man helst ska prova bilen och se eventuell historik (sällsynt) även höra med någon tidigare ägare vad han gjort/inte gjort samt tidigare besiktningsprotokoll. Det börjar dyka upp e32:or på skrotarna runt om i landet så reservdelar är nog inget problem de närmaste 5 åren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.