|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
Smiley© |
Schnellfahrer Jag förstår mycket väl vad du menar och det stämmer det du säger, men det var inte det jag har sagt tidigare om du läser om ;-) Det som diskuterades tidigare var innan slipning av vevtapparna, alltså kan man ha en vevstake som inte går så högt som den ska, men om det syns på en kompressionsprovare beror på hur mycket lagret gått ner sig, det kan vara allt fråm 0.10 till 1.50 beroende på vad som har hänt, är det 1.50 är det inget roligt längre får då är det mer än bara lagret som är nergånget. Sen om man ska kunna se om man fått mindre komp på en cylinder så gäller det att man vet att motorn är i bra skick, annars vet man inte vad som gör att en viss cylinder har lägre komp. 2002ti Och varför kan man inte starta den motorn då? Har du aldrig startat en 4 cylindig motor på enbart 3 cylindrar? En 6a startar ännu lättare på 5 cylindrar än vad en 4a gör med 3, och det är inga problem att starta en 4a på 3 som dom flesta vet. /Thomas |
| Den kommer låta som en stenkross samt att risken är överhängande att lagerhalvorna snurrar och då blir det tvärstopp med vevstake ut genom blocket som följd.Starta kan man säkert göra men då blir det problem sen. | |
Smiley© |
Ja inte kommer det låta bra, men det är ju så man brukar komma på att man har dåliga lager, eller? Tror inte risken är så stor att vevstaken går av för att lagerhalvorna snurrar i vevstaken, men ska du varva satan så är det klart att det kan hända saker, men man brukar inte varva så när man hör att nåt inte står rätt till med en motor. Bara för att man startar upp motorn och lyssnar lite så lär man inte få mer problem sen än vad man redan har. /Thomas |
| Grejen är att när lagret går ned så nyper det och halvorna lägger sig omlott och då tar det stopp. | |
|
Ber om ursäkt Smiley,jag skulle ha läst tråden nogrannare från början. |
|
Smiley© |
2002tii Det kanske kan hända, men är inte så vanligt skulle jag vilja påstå av alla motorhaverier jag har sett. Det är mycket vanligare att vevstake och vevaxel går ner sig bara när ett lager börjar rotera. Även om lagerhalvorna lägger sig på varandra så finns det fortfarande lika mycket plats för vevtappen att rotera i vevstaken, men det blir lite annan längd på vevstaken eftersom man har förskjutit centrum i storändan, och då kan kanske kolven träffa toppen i värsta fall. Schnellfahrer Det är lugnt! /Thomas |
|
Hej nu är bilen klar.. Skälva motor renoveringen gick på ca 52000 kr samt tillkom en kostnad för ventilsjustering/byte lamdasond/stift med 9000 kr så allt som allt med olja filter så slutade allt på 63000 kr Då kanske jag överdrev och byte mer än vad jag igentligen borde ha gjort men då är man hyffsat säker på att det kommer att hålla... så nu är det bara att köra i bilen i garaget och vänta tills våren kommer... Sam |
|
|
Hej! Grattis!!!! Fungerar bra? Vad blev gjort till slut? MVH: Sakke |
|
| Vad kul!Tur att det inte blev dyrare.Nu ska den väl hålla några mil innan den rasar nästa gång. | |
Smiley© |
Tja! Kul att det funkar igen då, räkningen mindre kul. Du kanske inte har gasat så mycket än så du kan säga om motorn blev något piggare, men hur är gången nu mot tidigare? Har du lust att speca lite vad som är bytt i motorn? Vet du pris på delar och jobb, eller fick du bara en klumpsumma på kvittot? Ingick inte ventiljusteringen i motorrenoveringen? /Thomas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.