AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.168

M5 3,8L med rasade lager

Sida 1 av 3
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Tänkte kolla lite vad det kan kosta att renovera en 3,8L motorn

Har troligt vis ett rasat vev lager då det knackar som en gammal skörde tröska ifrån motor..

Om man skruvar allt skälv vad kan det då behövas samt vad det kan hamna på i pris. Med förhoppning på att veven/blocket har klarat sig..

Mvh Sam
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Du kanske inte skulle ha bytt bort 540.....
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nu kommer jag inte ihåg hur mycket vevlagerna kostade på BMW, men jag har för mig att de inte var dyra. En kompis köpte! Det är ju inga lätta grejer vad jag har hört från folk som har hållt på med det. Ganska krångligt! Det lär ju kosta en del. Har veven och blocket blivit skadat så är det nog lika bra att köpa en annan motor och du inte vill lägga väldigt mycket pengar på att få den motorn som sitter i bilen i renoverat skick.

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Edit: Att de var dyra menar jag!

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Smiley©
Skulle jag behöva ta isär min motor så skulle jag gå igenom den lite mer än bara byta det som har rasat.
Visst det blir dyrare men det kommer ju att hålla längre också.
Man behöver ju inte byta allt, men man kan kontrollera att allt är schyst åtminstonde.

Kolla oljepump, kolla ev skador på inre och yttre rotorn och mäta spelet mellan dom.
Byta kamkedja och stödskenorna, passa på att byta kedjespännaren också, byta till E36 M3 3,2 96> kedjespännare är det väl många som gör för den är bättre.
Byta ram och vevlager och kontrollera vevaxeln och hoppas den är okey annars måste den slipas.
Byta vattenpump.
Mäta cylindrarna, är dom schysta skulle jag bara hona ur dom och sätta på nya kolvringar på kolvarna om dom är schysta, kolvar vill man helst slippa byta för dom är dyra.
Ta isär toppen och kontrollera styrningarna som förmodlingen är slitna, byta styrningar och fräsa sätena alt. slipa in ventilerna om det är så pass bra skick på dom så det räcker, och montera ihop toppen med nya ventiltätningar.
Vill man kan man lämna in spridarna på ultraljudstvätt och flödeskontroll så man vet att dom är schysta.
Har jag glömt nåt nu??
Ja det kommer att kosta en slant detta, men motorn blir nästan som ny och kommer att gå länge utan högoljeförbrukning och du har nog fått igen en del gamla döda hästar :-)
Bara hoppas att bränslesystemet är i bra skick så den får den soppa den behöver annars är ju allt förgäves om en kolv spikar sönder :-/

Men om du väljer det billigaste allternativet att bara byta vevlager (om det nu är det som är nedgånget i din motor) så polera av vevtappen och mät den med micrometer så den inte har gått ner sig, mätt på flera ställen för en vevtapp slits oftast inte runt om när den går ner sig, den blir något oval.
Ser vevstaken ut att ha gått varm (missfärgad) så måste du mäta upp den också och kolla att den är rak, har den gått varm så är risken stor att lagerläget har krymt och vevlagret kommer att nypa om inte vevstaken renoveras.

Priser vill jag inte spekulera i för det skiljer rätt mycket beroende på var man köper delarna och vilken firma man anlitar för renoveringen.

/Thomas
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Ok...
Tackar för svar vet att det är svårt att säga pris men ett rikt pris på runt 20k är inte o möjligt..

Smiley©
Nej, att komma upp till 20 papp är inga problem alls, problemet är väl att komma under 20 papp om man vill göra en lite seriösare renovering.

Bara kolvringar och packningssats kostar väl runt 10 papp på bmw, om inte mer, sen har du allt annat plus jobb.
Har för mig att EN kolvringssats kostar 1400:-
Nån annan som har mer koll på detta än mig? Så jag inte skrämmer upp icahandlarn i onödan...

En beggad motor kan man nog få runt 20 papp, OM man hittar nån, sen vet man ju inte skicket på den motorn man köper!!
be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Lägg lite extra pengar och renovera den du har istället för att leta efter en som kanske är på väg att rasa, och på så vis håller du en guldklimp vid liv som säkert kommer att bli dyrt men värt det om några år när du vet att du kan fortsätta att köra din underbara bil,,,, tycker ja om min iaf:-) lycka till. T
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Tack för svaren..

Det är väll bara att börja plocka ner den,och börja renovera..

Mvh sam

Smiley©
Fan nu sitter jag och klurar på vad kolvringarna kostade på bmw för ett år sedan när jag kollade upp det, dom kanske inte var fullt så dyra som jag sa ovan, men dyrt blev det om man ska köpa 6 satser iaf.

Men skriv ner alla saker du har intresse av att byta så åker du till bmw och får prisuppgifter på det, sedan så kollar du med andra firmor som säljer delar till 3.8an och ser vad dom tar, vet inte om man kan köpa allt "pirat" men en del går att köpa.

Sen får du ringa nån motorrenoverare som du har hört har bra ryckte och frågar vad dom tar för vissa jobb, t.ex. topprenovering, saker du inte kan göra själv. Hör med dom också vad dom tar för dom delar du behöver.

Det lät som om du kan skruva en del själv och då kan du spara massa pengar där, om du vet hur det går till att montera ihop en motor, annars kan det bli väldigt dyrt om man chansar när man sätter ihop den, feltajmad kedja eller felaktigt monterade överfall innebär katastrof!

/Thomas
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Ram- och vevlagrena tillsammans med ny oljepump kostade ca 3500-4000kr. Inte dyrt alls. Lagrena kan du byta utan att ta ner veven, allt kan bytas med grejerna på plats. Dock ska det vara en som kan det... tar inte så lång tid heller.
Dock när det är lagerras så är det nog klokt att plocka ner en del saker och se att motorn inte är full med metalspån....
vidare priser: trågpackning ca 100kr, kamkedja+sträckare+skenor+kamdrev+sotningsats ca 15000kr tillsammans.
topprep 7000kr inkl nya styrningar på avgassidan+tätningar+planing+ventilslipning .
Allt det här tar dock tid, jag tror det var 45 arbetstimmar på verkstad....

MVH:
Sakari
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Förresten!!!!
Har du kollat att kamkedjan är sträckt? altså om sträckaren fungerar? om den har gått så låter det jävligt illa, raslar som f4n. vart verkar ljudet komma i från? parkerat i uppförsbacke med växeln i? bytt däck(med vanlig domkraft)? så att bilen skulle ha vilat "på växeln" bakåt. tydligen vanlig orsak til att en sliten sträckare fastnar då.

En sak till: om det är lagerras, se till att få lagerbanorna/veven uppmätt då det kan hända att det finns "spel" i längdriktning om bilen har körts mycket i stan med koppling intryckt i varje trafikljus-trycket från kopplingen fortplantas då till veven och den kan slitas- dags för en ny vevaxel tack!

MVH:
Sakke
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Hur ser man om sträckaren fungerar..

det knackande ljudet kom av sig skälv och vart högre och högre ljudet låter mekaniskt som metal mot metal.

kan tillägas att bilen stog bra på tom gång och ny bytt olja var det i den men den knackar nå enormt så måste hitta felet/fixa felet innan jag vågar starta bilen..

jag tror det är lagrena så kommer att ta ur motorn i morgon..ev kolla sträckaren först..

Mvh sam

Smiley©
Om ett vevlager har gått så bör kompressionen vara lägre på den cylindern, testa att göra ett momp prov.

Det behöver ju inte vara vevaxeln som är sliten om man har stort axialspel, förhoppningsvis är det axiallagret som är nergånget bara.

/Thomas
Smiley©
hehe man skriver som en påse nötter ibland ser jag nu!
Komp prov menade jag naturligtvis.

/Thomas
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej
Smiley:
Rigtigt! tack för preciseringen.
icahandlarn:
Ja det låter ju onekligen inte som att det är sträckaren, men få det bytt oavsett!!!! En slitdetalj som kan kosta dig dyrt(fråga inte hur jag vet).

Om det är aldrig bytt på en -92:a så är det dags oavsett miltal. Isf byt till sträckare från E36 M3 -96 och framåt (E36 M3 hade sammasträckare som E34 M5 fram till dess) då den är uppgraderad och bättre(sök på forumet).

När u plockar ner kamkåpan och då kan få kedjan till att bli slakk mellan kamdreven utan större besvär så funkar den inte, samt när du tar ut sträckaren och den har fastnat i bootenläge så har du svaret.

MVH:
Sakke

ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Hejsan..
har börjat riva lite och det är nog lagrena till 99%
Kommer att plocka ur motorn skälv men lämnar nog i väg den till en motorbyggare för att få den ihop monterad....

mvh

Smiley©
icahandlarn

Hur går det för dig?
Hittat felet än?

/Thomas
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Hejsan!!

Det var ett vev lager som hade gått..

Så nu blir hela maskinen renoverad allt nytt och bytt,,
Dyrt men bra dumt att fuska när man ända river ner den.

får troligtvis tillbax motorn nästa vecka sen är det bara åka..

tackar för hjälpen..

mvh sam

Smiley©
Tjena!

Vågar man fråga vad det kostar? Och vad dom gör för det priset i såna fall.
Jag har en motor som ligger som jag funderar på att göra i ordning så det vore intresant att veta vad det kostar.

/Thomas
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Hej!!
Det är bara att ta fram stora plånboken =)

Det kommer att landa mellan 40-50K beroende på om det går att rädda veven eller inte men nu bytts det mesta i motorn så för hoppningsvis kommer man att åka relatift problem fritt i framtiden...

mvh sam
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.