AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.171

M5 3,8L med rasade lager

Sida 2 av 3
Smiley©
Borrar dom blocket och sätter i nya kolvar då?
Bara kolvarna går ju på ca 15000:-
Ska dom demontera/montera motorn med all kringutrustning på?
Det är rätt mycket pyssel bara det om man inte är van med den motorn

Ingår detta (ovan) plus alla vanliga slitdelar som lager, oljepump, vattenpump, kedja + styrskenor, topplocksrenovering (glömt nåt?), så är det nog inte så farligt pris även omdet är mycket pengar, det kostar ju flis att renovera en S38B38 snurra.

Det jag skulle rekomendera är att byta alla små slangar under insuget när du ändå har allt isär, antar att dom är i lika dåligt skick som mina var innan jag bytte ut dom.

/Thomas
Smiley©
Nu sitter jag med ett A4 fullt med priser på "alla" motordelar till S38B38 och räknade ut att alla slitdelar kostar ca 36 papp, det är bara originaldelar.

Men då tillkommer det lite diverse saker sen så som slangar, ev några lösa packningar (vet inte om alla packningar ingår i packningssatsen) och ca 1000:- för avgasstyrningar, då är man uppe i närmare 40 papp skulle jag tro.

Men jag vet inte om man måste byta alla slitdelar i motorn än, jag måste kontrollera upp alla detaljer sen när motorn är demonterad.
Man kan ju spara en hel del pengar om vissa saker är i bra skick, så som oljepump 2760:- (köper då bara oljereduceringen om oljepumpen är ok), glidskenor för kamkedjan (145 + 510 + 1665 + 1815:-), kolvar (15300:-, men då gäller det att cylindrarna är så pass bra att man kan hona dom bara och köpa kolvringar för 5100:- istället).

Skulle vilja köpa ny lambdasond, spridare, bränsletrycksregulator och bränslepump också för att man ska veta att motorn får det bränsle den behöver, dom här maskinerna är ju lite känsliga på den biten.
Det är ingen billig investering men det är inte billigt om motorn rasar igen heller...

Och ni som undrar om jag ska fuska när jag ska renovera motorn bara för att jag inte kommer att byta ALLA slitdelar så är svaret NEJ, men jag ser ingen anledning till att t.ex. byta en oljepump som är helt OK efter en genomgång, men naturligtvis byter jag oljereduceringen iaf, det är ju den som håller oljetrycket uppe och man vet aldrig om fjädern har mattats av med åren.
Ser man inga spår i glidskenorna efter kamkedjan så kan man spara 3500:- där, men dom 2 billiga glidskenorna byter jag iaf, det är ju inga pengar att spara in där, kedjorna byts rakt av utan snack.
Motorn ska vara helt SCHYSST efter renovering, jag ska inte spara in pengar på detaljer jag "TROR" är okey, utan bara på dom detaljer jag VET är okey.
Nu vet ni ungerfär hur jag tänker när jag ska renovera min motor.

Nu vet ni lite närmare vad det kostar att renovera en S38B38 med original reservdelar i dagsläget, men glöm inte bort arbetskostnaden som tillkommer för dom som inte kan göra jobbet själva.
Så det priset icahandlaren har fått på 40-50 papp låter inte alls farligt, men då vet jag inte exakt vad som kommer att göras/bytas i hans motor, men jag tror inte delarna inhandlas hos BMW för att kunna få ner kostnaden.

Skulle vara kul att veta vad motorn står i för värde efter renovering, vad kan man få för den om man säljer den? Knappast lönsamt att renovera den för att sedan sälja den antar jag.
Om man har en nyrenoverad motor i bilen hur mycket höjs värdet på bilen då?

/Thomas

P.S. Vill bara rätta till en sak jag sa i ett tidigare inlägg här, en kolvringsats kostar inte 1400:- utan 850:-/st D.S.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
bara ett råd, Om du byter kedja och allt annat i kamdrivningen så spara inte på glidskenorna. De är av plast och plast blir gammalt-är det originalskenor så byt oavsett. det är n¨mligen sällan kedjan som ger upp gentemot vad alla säger om kedjebyte etc. Det är oftast skenorna som bryts och åker in i motorn eller så fastnar sträckaren. Så på de här två punkterna skulle jag INTE spara.

MVH:
Sakke
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
glöm inte att byta dreven, dom brukar kunna vara rätt nergågna..

lycka till.

mvh evers
Smiley©
Tackar för tipsen!
Är det några andra tips ni har så fram med dom bara :-)
Nån kanske har bra tips på var man köper billigare motordelar än på BMW i sverige?

Hoppas inte dreven är slitna för det låter inte så billigt, det kostar ju en slant att renovera snurran redan utan dreven om man säger så.

/Thomas
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Vad kostar en ny motor på Bmw då? (dvs ett shortblock)Länk

Mvh Danne
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
dreven är inte så farligt dyra i sammanhanget..

ny motor tror jag inte går att få tag på längre, men den kostade runt 120-130 + moms för ett par år sen har jag för mej..

mvh evers
Smiley©
En "naken" motor på BMW kostar 125 papp, men jag vet då inte om man köpte loss den då eller om det var en bytesmotor.
Vet inte om den går att köpa längre, men borde gå att köpa eftersom dom har pris på den, men man vet aldrig.

/Thomas
Smiley©
En "naken" motor på BMW kostar 125 papp, men jag vet då inte om man köpte loss den då eller om det var en bytesmotor.
Vet inte om den går att köpa längre, men borde gå att köpa eftersom dom har pris på den, men man vet aldrig.

/Thomas
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
helt otroligt att motordelarna ska vara så dyra. Borde ju inte ens kosta hälften av vad dom gör. Tror inte bilens väde ökar något nämnvärt med renoverad motor, endast en bråkdel av vad renoveringen kostat. Fasst lägger man ut dom pengarna på maskinen så säljer man nog inte bilen i första taget och då är det ju ganska så skönt att ha en nyrenovera maskin under huven.
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Hejsan!!

´jag har varit borta på semester.
Men innan jag åkte så gav jag dem som bygger i hop min motor fria tyglar så dem kommer att byta allt som är dåligt dem kommer renovera hela toppen/botten..

Så förhoppningsvis kommer man att ha en motor som går som den gjorde 93..
Jag hör av mig när jag vet lite mera vad dem gjort medans jag vart borta...

Mvh sam
Smiley©
Tjena icahandlarn!

Ja det ska bli intressant att få höra vad exakt som är bytt och gjort med din motor sen när den är klar och vad slutnotan blev.

Intressant att höra hur den går som renoverad mot hur den gick innan lagerraset också.

/Thomas
Smiley skriver tidigare i tråden att "Om ett vevlager har gått så bör kompressionen vara lägre på den cylindern"
Så jag kan inte låta bli att fundera på vad anledningen till det skulle vara???

Mvh Christer

"Den som har mest grejer när han dör vinner!!!"
Smiley©
krokodilen:

Om ett vevlager går ner sig mycket, typ 0,5 mm eller mer så kommer inte kolven lika långt upp som den ska och det borde resultera i lägre kompression.
Men om lagret bara är slitet 0.10 mm så kommer man inte märka av det på kompressionsmätaren.

Eller är det nån här som har något annat att säga om den synpunkten?

Men visst kan det ju vara andra faktorer som gör att man kan ha lägre kompression på en cylinder och det måste man ju ha i bakhuvudet när man mäter. Det vanligast vid kompressionsförlust är ju dåliga kolvringar eller ventiler som inte tätar.

/Thomas
M5
45
M5kungen
Bmw M5 E34 -95
Bmw M3 E36 -93
Mini Cooper S JCW
Opel Kadett GT -91
låter jobbigt! kikade för skojs skull vad en sprillans ny 3.8 spis skulle kosta på BMW sverige. 124900:- som hittat ju!
Smiley©
M5kungen

Den motorn är inte ens komplett ska du veta, det är en "naken" motor, men det jag inte minns är om det var en köpes eller bytes motor för dom pengarna.

/Thomas
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
"köpes eller bytes" motor?
tror inte det finns några "nya" motorer kvar hos BMW, alla som säljes nu är fabriksrenoverade. Priset som du har gett tror jag gäller ved att man lämnar in sin gamla som utbyte.

MVH:
Sakke
M5
45
M5kungen
Bmw M5 E34 -95
Bmw M3 E36 -93
Mini Cooper S JCW
Opel Kadett GT -91
det stämmer. jag missade att skriva att det är en "naken" motor. men dom sa inget om att man måste lämna in sin gamla och jag frågade tyvärr inte heller. en 3.8 med 0 mil vore ju nice iaf.....trycka ner den i en e30.
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
Smiley

Nu har du nog gjort en tankevurpa angående vevaxel och komp.
När man slipar ett vevlagerläge på en vevaxel så monterar man ett
"tjockare"vevlager i vevstaken för att kompensera för bortslipat material.
Således förblir avståndet mellan vevtappscentrm och kolvtopp oförändrat.
Hoppas du förstår.

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det var inte så han menade läs lite längre bak.Men skulle en vevtapp vara så sliten så att det skulle ge ett utslag på ett komptest så skulle det inte gå att starta den motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.