|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har köpt en bil under torrperioden men nu när regnet kom så blir golvet plaskblött fram på bägge sidor är det något vanligt problem eller har någon råkat ut för liknande. | |
|
Det finns fler som råkat ut för detta. Sök runt på sajten så hittar du olika förslag till orsak respektive lösning. På min förra råkade jag ut för det och det var en film som hade släppt i två bakdörrar vilket medförde att vatten fördes in på golvet. Jag lät BMW reparera det, men nyligen var det någon på forumet som råkade ut för det som var händig och reparerade det själv. Mvh Mikael |
|
|
Taklucka? Kolla isåfall att främre dräneringshålen inte är igensatta. /Mats |
|
|
Min farbror har råkat ut för liknande sak (Dock i en Saab 9-5). Fast det var/är AC som har kladdat igen i dräneringen, vilket resluterade att vattnet blev kvar inne i coupen. jag märkte det då jan skulle tvätta bilen och lyfte ut gummimattorna. Men detta var efter att det vart riktiga regnskurar, så trodde det var lekage efter en repration av en bakdörr. Hört att denna även kan hända på andra bilar, t.ex Chevrolette Transporter. |
|
|
Jag har ockå samma problem, men vart sitter dräneringen till takluckan? Kan blåsa rent den med tryckluft, eller hur gör man? / Leon |
|
|
I hörnen av tackluckan har du dräneringshål. Syns tydligt uppifrån när du öppnar luckan. Tryckluft bör fungera bra om de är igensatta. Tryckluft fungerar ypperligt för att förebygga stopp i kanalerna iallafall. |
|
|
Ok, tack! Nu är det så att jag inte kan få upp min taklucka för att det är ett kugghjul som är utslitet (manuell taklucka). Kan man få upp takluckan på något annat sätt? / Leon |
|
|
B M om du tittar i instruktionsboken så står det tror jag om att du kan öppna manuellt med skruvmejsel.(tror jag) Lycka till |
|
| På e46 verkar den vanligaste orsaken vara att fuktspärren innuti dörren har släppt från dörren i nederkant, är "bara" att ta bort dörrsidan så är det den mörkgråa lite skumplastaktiga skivan. Det brukar synas när man tar bort dörrsidan om det runnit vatten i nederkant av dörren. Är det fuktspärren så fixar man det lätt när man väl fått bort dörrsidan. Ett vattentåligt lim som inte härdar till stenhårt utan medger små rörelser. | |
|
Tyvärr så är min instruktionsbok på tyska... någon som kan kolla i sin, och förklara? / Leon |
|
|
Jag undrar också hur man plockar ner dörrsidan? Är det bara att ta loss veven till rutan, och handtaget, och sen rycka loss, eller? / Leon |
|
|
Nu har jag plockat ner dörrsidan, och det såg ut som om det har varit blött på skummgummit som sitter där, och det satt bara fast vid ett litet ställe (typ 1 decimeter). Så det lär vara problemet. Men vad ska jag använda för lim? Funkar karlsons klister?(det enda jag har hemma) / Leon |
|
|
Jag använde karlssons klister, och det funkade (än sålänge iallafall) Så nu var det helt torrt på golvet efter regnskuren igår! Det var de felet som gjorde att bilen var så billig att köpa! :D Tack så mycket för hjälpen! / Leon |
|
|
tack för tipsen, det verkar vara dörrarna |
|
|
Idag regnade det väldigt mycket och länge, och bilen stod ute hela tiden. Och det var helt tort på golvet när jag kollade förut! Tack så mycket för hjälpen!! / Leon |
|
gretzky |
Har bekymmer... Under senaste dagarnas össkurar så har bilen tagit in vatten nånstans. Golvet e blött både fram o bak men mest på höger sida. Har plockat lös dörrsidan fram o kollat men "skumplasten" e torr. Det verkar inte komma in från torpedväggen o jag har ingen taklucka. Suck... TIPS Snälla!! dieseldoris |
|
Min skumplast var också torr när jag kollade, trots att det hade regnat dan innan. Men det var en tydlig rand ungefär lite nedanför hälften, och så satt plastfilem bakom skumplasten väldigt väldigt löst. / Leon |
|
|
Det är svårt att se om det läckt in, en svag smutsrand på plåten under skumplasten (och skumplasten i sig själv blir inte blöt som sagt). Har just tätat min då jag en gång slarvat med att sätta dit plasten ordentligt efter mekande med fönsterhissen. Jag visste att plasten satt dåligt, ändå var det svårt att tro och se att det kom därifrån. Mitt under särtagningen av dörrsidan så började det regna igen och då såg man tydligt var det kom ifrån så om osäkerhet råder så kan man ju öppna dörren, duscha rutan lätt och se om det dyker upp några droppar nertill. / Micke |
|
gretzky |
Har spolat vatten på bilen o kollat lite o det verkar trots allt komma in från dörrarna. Ska det "bara vara skumplasten mellan dörren och dörrsidan? Ska det inte sitta nån "vanlig plast mellan dörr o skumplasten? Tips på nåt lim för att limma fast skumplasten mot dörren? Ska det va nåt "mjukare" lim som klarar av vissa rörelser och som tål temperaturändringar lr? dieseldoris |
|
Jag hade bara skumplasten emellan. Jag tog sån där fogmassa som man använder när man monterar/tätar bilrutor eftersom jag hade en sådan tub liggandes och jag tyckte det liknade det som satt där innan...men det funkar nog med lite av varje som fäster bra, och som du säger håller sig mjukt och klarar temperaturändringar! / Micke |
|
gretzky |
Kanon det skulle passa mig som handen i handsken då jag jobbar granne med en glasfirma...LOL Ska byta framrutan i morgon å. Har listat ut vad som orsakade det hela o kan ej klandra bilen eller Bmw på nåt sätt. Lämnade in bilen för att montera in dämpmaterial o nya högtalare i framdörrarna, och det blev riktigt slarvigt gjort! Märkte när jag plockade bort dörrsidan att både delningsfilter o högtalaren var lösa ( de hade limmats!!"fast") Så nu måste man ju ta bort båda dörrsidorna för att åtgärda det med. dieseldoris |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.