|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Om man tar en mätare med fel k värde så visar inte mätaren rätt hastighet. K är vad mätaren visar i förhållande till bilens utväxling. Tror nog att själva hastighetsmätaren passar, mer osäker på övriga elektroniken i mätarhuset. Om 520:in hade kat så är det olika insprutnings / motorstyrningssystem. Motronic på en 520i med kat och L-Jetronic på din. Kollade på två gamla E30 mätarhus, en från Motronic och en från L-Jetronic och det ser i alla fall lika ut. |
|
|
OK, då säger vi väl det... huvudsaken är att det är från E28. (Det såldes några E28 som årsmodell -88, men tillverkningen upphörde i oktober -87). Jag känner inte till något om K-nummer, jag gissar att det är något skrotarna använder sig av. Mätarhusen på en 520 och en 528 är nog hyfsat lika, såpass att det kanske kan fungera hjälpligt. Men förutom att hastighetsmätaren har annan gradering så skiljer det på anslutningarna mellan årsmodellerna, det är en annan s.k. kodplugg, och både varvräknare och förbrukningsmätare är annorlunda på en 520. Plus att SI-kortet och temp/tankmätare är helt olika på årsmodell -83 och -87 (eller -88 om du så vill), så jag misstänker att du kan få lite spök med dom funktionerna. /// Gunnar E. |
|
|
Mätarhuset är bytt tidigare i denna, då fick dom det att fungera ett tag. Det står 520 -83 på det huset. Temp, hastighets och förbruknings mätare fungerar ej nu. Samt service indikatorn. Huvudsaken är dock att dom funktioner som behövs för att bilen ska gå igenom besiktning fungerar godkänt. Återkommer med resultatet av bytet :o) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.