AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.380

M3 E46 för 245.000:- någon som kikat?

Sida 2 av 3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Förutom problemet med nya modeller, facelifts, ny teknik (oftare) så är problemet med m-bilarna höga kostnader. Dyrare fordonsskatt, försäkring, högt bensinpris och dyra servicekostnader gör att totalekonomin blir väldigt dålig trots "OK" inköpspris. Och i framtiden kommer bilar som gamla M3or säkert att straffas ännu hårdare.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror en m3e46 är hyggligt billig att driva med tanke på vad det är för bil.
Skatten är som vilken bil som helst, service något dyrare men inte som många exklusivare sportbilar. Värdeminskning på en -01, -02 fortfarande en del men absolut lägre än vad man har på en något år gammal e90.
Undantaget då försäkringen som sannorlikt kommer stiga en hel del i takt med att bilarna blir billigare och överkommliga (inköp) för gasglada med relativt nytaget körkort.

Visst blir det betydligt dyrare än att köpa tex en 330-01 men ändå hyffsat om man har uppnått en hygglig bonus på försäkringen och inte bor i någon av de största städerna

M5e60 däremot tror jag kan få ett mycket "intressant" andrahandsvärde och underhållskostnader om ett par år. En sån bil kan nog kosta att hålla igång och inget för "gör det självaren"

Racerbilen: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Eftersom fordonsskatten slagits om och nu beräknas på koldioxidutsläpp så kommer det garanterat i framtiden (även även till viss del nu) ha betydelse för totalekonomin när det gäller bilar som M3. Service/reparationer när det gäller diff, stötdämpare, däck och motor/smg II när maskinskadeförsäkringen tar slut vid 10 000 mil känns som en viss chansning med ekonomin.

Billigt jämfört med en Ferrari 360, eller McLaren F1 (5-årsservice kostar 250 000 kronor!) men ändå bland de absolut dyraste bilarna man kan ge sig på att äga inom sin klass.

Framförallt: det är något man skiter i när man sitter bakom ratten på den otroligt körmaskinen som E46 M3 faktiskt är! :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Framförallt: det är något man skiter i när man sitter bakom ratten på den otroligt körmaskinen som E46 M3 faktiskt är! :)"

Word!

di
140
diou
Bmw M6 Cab 2007, Svart/svart.
Hallå grabar E-46 är inte lika het som när nya M3 kommer........... ni som letar M3 i sverige för runt 250k lycka till säger jag bara....

Mvh Micke
Handlar det om att skaffa en "het" bil så kan jag hålla med dig diou, om att e46 M3 inte är högst upp på prispallen.
Men om man sätter sig bakom ratten och KÖR en e46 M3 så vågar jag påstå att man får en grymt "prisvärd" körmaskin om man får tag i en välmående dito för ovanstående pris. Så resonerar nog de flesta i den här tråden...
Köpa en ///M-bil gör man oftast inte i ett spekulativt syfte :)

Mvh,
/Wille
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Instämmer helt med WilleW.

Diou, ska jag tolka dig som att du tycker det är viktigt att bilen är "het" men det är inte så noga om den har varit varit stulen tidigare? Länk

Tack för lyckönskningen med billetandet!
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
dali,

Citat "2,50 kr/mil för "övermil" gäller förmodligen dieseldrivna svenssonbilar. En M3:a som gått 25.000 mil är fullkomligt iskall, en dieselkärra som gått 35.000 mil är inga problem att sälja (till rätt pris)"

Egentligen hör det inte till denna tråden, men varför är köpare så rädda för bensindrivna bilar som gått 20.000 mil. Om allt är servat OK, torde en standard BMW motor hålla minst 40.000 mil utan större ingrepp. Min 528 gick 30.000 mil utan knorr t.ex.

Om en M3 E46 gått 25.000 mil så ser jag inga problem med det så länge den är servad enligt alla konstens regler. Priset på bilen måte såklart motsvara milen, men en 150-160.000K torde den vara värd i alla fall.

M3/// Mullret
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jo, självklart gäller TV:s 2,50 kr per mil mer vanliga modeller, och som övermil räknas mil över 1500 mil/år. dessutom har de då redan vägt in värdeminskningen för åldern, så det gäller alltså bara övermil. Den M3:an som diskuteras ska alltså enligt dem ha rullat 7500 mil, och den har då 4000 övermil. Men nog är de milen mer värda än 10000 kr, fast jag tycker absolut att 10 kr/mil är för mycket. Med det resonemanget så skulle alltså en -01 med 2000 mil på mätaren kosta minst 350000 kr (för vi kan väl alla enas om att 245' för en -01 är väldigt, väldigt billigt)? Det får man ju en -03 eller tom en -04 för utan större problem idag. Likaledes så skulle en 22000-milars M3 (jo, jag har sett en sådan!) kosta 150000 kr?
sammanfattningsvis, utbud och efterfrågan styr bilpriser, och generaliseringar funkar dåligt, speciellt på entusiastbilar.

Mvh Johan
Mullret, det är STOR skillnad på hur attraktiv en dieselbil och en bensinare är när miltalen passerat 20.000. En del av förklaringen är att en dieselbil som gått 20.000 mil förmodligen bara är 4-6 år gammal, medan en bensinare är 12-15 år gammal. Dieselbilen har förmodligen gått på landsväg 99% av tiden, tämligen skonsamt, medan bensinaren har stått många timmar i bilkö i stadstrafik (generaliseringar, gäller givetvis inte alla bilar).

Jag förstår också att man är tveksam till att köpa en högprestandabil med många mil på mätaren, att byta motor i en M3 E46 kostar bra mycket mer än i en E46 320i. Om det inte var dyrt att äga högprestandabilar så skulle de inte sjunka så mycket i värde, man tar helt enkelt en ekonomisk risk när man köper en M3, M5, S4, AMG55 etc där garantier och försäkringar slutat gälla. Porsche är undantaget, de håller så hög kvalitet att priserna inte sjunker lika fort som för andra prestandabilar.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
dali,

Säkert rätt iaktagelse. Hur folk resonerar är för mig en gåta i många fall. 10000 mil verkar vara en gräns som många skyr som pesten. Har bilen gått över just det magiska 10K gränsen så blir den nästan intill osäljbar.... Finns ju ingen logisk koppling till miltalet.

Inte mer än att motorerna på Volvo Amazon på 60-talet ofta behövde byta kolvringar vid runt 10K mil... ( nu får jag väl Volvo maffian på mig:-) )

M3/// Mullret
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Vid 10000 mil så går maskinskadeförsäkringen ut på dem flesta försäkringarna det kan vara en förklaring att man medvetet håller sig till bilar med mindre på mätaren,inget jag tänkt på så mycket med mina bilar men med en M3 kanske det är vettigt att ha det i tankarna!?

Mpower
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Johan, "Likaledes så skulle en 22000-milars M3 (jo, jag har sett en sådan!) kosta 150000 kr?"

Nej det skulle den inte enligt mitt resonemang tidigare:

"Värdeminskningen per mil sjunker givetvis allt eftersom mätaren knallar på.
Mellan 10.000 och 20.000 kanske det är runt en femma per mil. Sedan avtar det så klart ännu mer. Annars skulle många långmilare vara gratis förr eller senare."

Visst är det en grov beräkningsmodell, men det är iallafall nåt att utgå ifån när man jämför olika bilar på pappret. Men summa sumarum tycketr inte jag 245' för m3:an med nästan 12.000 mil är jättebilligt.
Personligen skulle jag lika gärna eller hellre köpa en med 7000mil för cirkus 285.000:- (Om vi räknar på 10kr/mil upp till 10.000 och sedan 5:-/mil över 10.000.)
Givetvis ska också skicket vara 5000mil bättre på såväl inredning som chassi och övrig mekanik.

På en M3:a för så pass "mycket" pengar vill man ha en maskinskadeförsäkring ja. Skulle hellre lägga till lite pengar eller vänta på prisfall för att få en med lägre mil. Och jag är ingen milfobiker i vanliga fall men när det gäller M-bilar så... Vad är det man tar för en begagnad spis till en sådan, 75000:- eller där runtomkring va? Nytt går väl på det dubbla...
di
140
diou
Bmw M6 Cab 2007, Svart/svart.
inga mer komentarer i detta inläg ni som letar M3 kolla upp ordentligt först för ja kan lova att en M3 är inte grattis att äga som vissa tror......
Ge
639
George.K
330ci - 02
Diou, köper man en bil då hoppad jag verkligen att man kollar på kostnaderna runt bilen oxå, och inte bara själva bilköpandet.

Finns ju så otroligt mycket annat att tänka på!
diou:
Det flesta som skriver i den här tråden verkar ha haft M3...

De största kostnaderna för de som haft e46 M3 tills nu lär vara inköpspris och värdeminskning tack vare vagnskadegaranti och maskinskadeförsäkring?

Mvh,
/Wille
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag är inne på min sjätte M-bil och i stort sett samtliga har jag fått tillbaka pengarna på efter att ha haft dom i runt ett år.
Service har inte varit nämnvärt dyrare än motsvarande std-BMW. Då servar jag det mesta själv.

Det som kostat mig mer är framför allt försäkringen med undantag för m3e30 som varit mkt billigare pga entusiastförsäkring.

Mina tips för ett hyffsat billigt M-bils ägande:

1: Köp inte en bil nyare än 3-4år för att undvika den stora värdeminskningen.
2: Leta noga och ta god tid på dig, inte bara läsa annonser. Köp helst av seriös privatperson.
3: Satsa på fina välvårdade bilar gärna importbilar men undvik nyimport då har någon annan som regel tjänat pengar på dig, bättre då att importera själv.
4: Var inte blyg när det gäller att pruta. Man kan faktiskyt köpa bilar billigare än många tror här på AP och billig bil=dålig bil stämmer ofta men inte alltid. Utnyttja detta.
5: Lär dig meka själv.
6: Köp begagnade delar från skroten eller privatpersoner. Då menar jag delar som strålkastare, backspeglar inredningsdetaljer mm delar som inte nämnvärt försämras över tiden. (Alltså inte stötdämpare, vattenpump mm). Däck köper man på typ däckonline och olja på stordunk.
7: Kolla upp försäkringen noga, ring alla tänkbara försäkringsbolag.
8: Var rädd om din bil.

Lycka till!

PS och skulle det kosta lite mer är det oftast värt detta!

Ul
98
Ulrik_
Bmw E91 -12
Bmw E39 -02
om man köper ex en -03:a M3 privat eller av ett företag begagnad, får man maskinskadegaranti då eller hur funkar det ?

mvh
Ulrik_, om du köper privat så får du inga garantier alls. Man kan däremot teckna maskinskadeförsäkring (ingår i en normal halv- och/eller helförsäkring), villkoren varierar mellan bolagen men 8 år/10.000 mil är vanligt förekommande. En del försäkringsbolag erbjuder bara trafikförsäkring om bilen är direktimporterad.

Nybilsgarantin gäller 2 år för svensksålda bilar av de flesta märken. Såvitt jag vet omfattas inte direktimporterade bilar av den.

Köper man av en MRF-ansluten handlare får man s k MRF-garanti, villkoren finns här: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.