|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej ja har en bmw 330i nu och ja vill öka effekten i den och ja har funderat på en kompressor kitt från stylingkompaniet och ja undrar om blien pallar de utan att behöva byta ut nåt mer än de och vad kommer effekten hamna på å ca 0-100 tiden??? tacksam för svar mvh Thomas | |
| Välkomen till Auto-power skulle rekomendera att kolla in på ess hemsida, Länk gör en sökning Länk så hittar du mycket om ess på forumet. | |
Ionaz |
Du borde kolla runt lite innan du åker till SK, har en kompis som INTE är nöjd. |
|
okej, varför är han inte de? ja har kollat runt ganska mycket tycker ja och ja hittar nästan inget! |
|
|
Bifogar lite länkar så du kanske kan få svar på en heldel frågor. Jag har ett ess kompressorkit till en -01 330 hemma som jag ska sälga. Jag ska dock lämna det till ess först så dom får kolla att kompressorn är i bra skick och renovera i fall det behövs. Länk Länk Länk Länk |
|
|
tack för dom länkarna!! är de värt att trimma bilen om man typ bara vill ha nåt å komma me i rödljusen m.m? eller finns de nåt annat å billigare sett att höja effekten i den? sen så undrar ja om vad de kostar och regga om den me allt som behövs för att få köra bilen med kompressor? |
|
| Regga om är nästan omöjligt. Mannkör tokolagligt bara och hoppas inte smälla då försäkringen inte gäller. Har man otur får man montera ur kompressorn varje år vid besiktning. | |
|
tomaten Om det är värt att trimma bilen för att vara snabbare vid rödljusen kan ju bara du avgöra själv. Det blir i alla fall stor skillnad i acc på bilen med tex en ess-kompressor mot orginal. Tyvärr finns det väl ingen billig mirakelmedecin till sugmotorer. Ska du bara ha den för rödljusrace så kanske NOS passar bättre för dig då det ska vara mycket billigare vad jag förstått. bmw_man Försäkringen gäller för bilen men inte för motorskador. |
|
|
okej tck för dom snabba svaren.. blir de nån skillnad om man löder om boxen och byter avgasrör? |
|
| kan man inte göra på nåt sätt att få bilen laglig med kompressor? vill verkligen ha en men vill inte få massa problem | |
|
tomaten Nej det går inte att få det lagligt. Hur långt har din bil gått? Risken finns i vid besikting att du får plocka bort kompressorn alternativt kan det räcka med att ta av remmen. |
|
| okej.. den har gått ca 10 000mil alltid lungt körd tills ja köpte den:P.. | |
|
tomaten Det jag tänkte på att om den gått över 10000mil så brukar ju inte försäkringen täcka motorskada ändå, vilket gör att det ända problemet du kan tänkas få är besiktningen. Om du är sugen så har jag somsagt en ess kompressor till 330 liggandes hemma som jag ska sälga |
|
| okej, men ja ska kolla runt lite mer. ja kanske e dum men ja hade tänt å köpa en ny så ja kan få hjälp men monteringen för ja kan typ inget om bilar | |
|
Frågan är om det inte är värt pengarna att sälja 330:n och satsa på en M3 istället.. Det är sällan kostnadseffektivt att trimma om det finns större motorer i programmet. Man kan köpa sig till effekt på ett mycket säkrare sätt än att trimma. Tar man ett räkne-exempel så kan man kolla vad som är mest ekonomiskt Mina 2 C //amullo --- |
|
|
Har du dessutom ingen erfarenhet av trimmnning eller motorer så skulle jag definitivt titta på bilbyte istället för trimmning. //amullo --- |
|
|
Gör samma reflektion som Amullo. Du får ju mer än bara extra effekt för pengarna också om du väljer en M3:a. Vad säger du ryk, som har erfarenhet av 330 kompressor och M3? Hur skiljer sig bilarna åt kömässigt. Vilken funkar bäst i vardagen samt på bana? Varför ska du sälja kittet? (många frågor blir det) Har klurat lite på 330 kompressor också, av den anledningen att inte M3 finns som touring eller iallafall som 4-d. Försäkringen blir också billigare men som nämnts ger den ett något tveksamt skydd. Racerbilen: Länk |
|
| anledningen till att ja inte köpte en m3 e för försäkringen blir skiit dyr om de e första bilen man har. | |
|
BjörnB Min åsikt är att 330 är skönare som vardagsbil men M3 är en bättre banbil. Har man 330ci så är inte skillnaden lika stor som mot en fyrdörrars eller kombi, själv skulle jag få spatt hatt ha en coupe som ända bil då det är ett sådant vindbrus i fönstrena när det inte är karm på dom. Men det är såklart beroende på hur mycket långkörningar man gör och ens känslighet. Förut trodde jag aldrig att det skulle ha någon betydelse, bara jag hade en m3 skulle jag vara nöjd men efter att ha haft m3 själv och nu ihop med min far så åker jag hellre 330 till vardagskörning och långkörning men m3 såfort jag vill ha det lite roligare eller köra på bana. För mig har det aldrig varit ett alternativ att bara ha en m3 då jag behöver kombi och helst fyrhjulsdrift. Jag åker mycket till Åre under vintern och då med släp för att dra skoter och sen gillar jag att köra på bana under sommaren och då tycker jag 330 med kompressor varit en optimal kombination. Bilen blev ju dessutom roligare till vardags. Men man vill ju alltid ha mer kraft och nu när vi har m3 så har vi även låtit montera ess-kompressorkit i den. Min far hade även en 328 med kompressor förut så att vi gillar tycker det fungerar bra med kompressor kan det ju inte råda tvivel om ;-) Att jag ska sälja kitet beror på att jag nu har en 330xd och en (med min far) kompressormatad m3. Den förra 330 jag hade har vi endast som firmabil för anställda nu och då plockade vi bort öhlinsdämpanrna och kompressorn från den. Det är många förståsigpåare på forum och visst motorförsäkringen gäller inte vid ett motorras men för övrigt gäller den. Jag kan tillägga att jag kan själv ingenting om motorer och kan inte meka med bilar. När jag bytt bromsklossar själv så känner jag mig som en riktig mekaniker och är stolt. Men för en som kan lite om bilar så är det inga svårigheter att montera kitet ganska snabbt. Hoppas det var svar på lite funderingar. |
|
|
tomaten Jag förstår om du vill köpa nytt då det är bekvämare men å andra sidan dyrare. Förra kompressorn som satt i 328 var väldigt lättsåld och jag har inte satt ut annons ännu på denna då den ska få kollas av ess först så det var bara ett litet erbjudande i farten. |
|
|
ryk 330xi okej men ja tror ja tackar nej till de, man tack för erbjudandet iallafall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.